Sovětistán
Erika Fatland
Vyzbrojená solidnĂ znalostĂ ruštiny, zvÄ›davostĂ i kritickĂ˝m pĹ™Ăstupem se norská novinářka a spisovatelka Erika Fatlandová (nar. 1983) vydává na cestu do postsovÄ›tskĂ˝ch zemĂ StĹ™ednĂ Asie – do prostoru, z nÄ›jĹľ k nám běžnÄ› zalĂ©tajĂ jen kusĂ© zprávy, pokud nápad nÄ›kterĂ©ho z mĂstnĂch diktátorĹŻ dĂky svĂ© bizarnosti pronikne na stránky západnĂch mĂ©diĂ.
JejĂ putovánĂ zaÄŤĂná uzavĹ™enou ropnou velmocĂ Turkmenistánem, v nÄ›mĹľ mramorovĂ© věžáky kontrastujĂ s chudiÄŤkĂ˝mi obydlĂmi venkovanĹŻ a servilita vĹŻÄŤi prezidentovi nezná mezĂ, dále pokraÄŤuje do rozlehlĂ©ho a bohatĂ©ho Kazachstánu, kde se setkává s podobnĂ˝mi kontrasty, s absurdnĂm stÄ›hovánĂm a pĹ™ejmenovávánĂm hlavnĂho mÄ›sta, s vysychajĂcĂm AralskĂ˝m jezerem i se zamlÄŤenĂ˝m potlaÄŤovánĂm lidskĂ˝ch práv. V nejchudšà stĹ™edoasijskĂ© zemi TádĹľikistánu putuje do odlehlĂ©ho ĂşdolĂ JaghnĂłbi, kde ĹľijĂ lidĂ© uĹľ po staletĂ stejnĂ˝m zpĹŻsobem Ĺľivota. V Kyrgyzstánu zpovĂdá obÄ›ti tradiÄŤnĂ krádeĹľe nevÄ›st a pátrá po pĹ™ĂÄŤinách etnickĂ˝ch konfliktĹŻ mezi Kyrgyzy a Uzbeky. Z Uzbekistánu pĹ™inášà zprávu o vĂ˝robÄ› hedvábĂ i o zkáze, kterou v zemi zpĹŻsobilo rozšiĹ™ovánĂ bavlnĂkovĂ˝ch plantážà a odvádÄ›nĂ vody z Ĺ™ek, a dále vyprávĂ pĹ™ĂbÄ›h vĂ˝jimeÄŤnĂ©ho muzea vĂ˝tvarnĂ©ho umÄ›nĂ v odlehlĂ©m mÄ›stÄ› Nukus.
V jejĂm vyprávÄ›nĂ oĹľĂvajĂ exotická jmĂ©na mÄ›st jako Samarkand, Merv ÄŤi Buchara. LĂÄŤenĂ svĂ© cesty a neobyÄŤejnĂ˝ch setkánĂ s obyÄŤejnĂ˝mi lidmi stĹ™Ădá historickĂ˝mi odboÄŤkami – o tom, jak se o tento prostor pĹ™etahovalo Rusko s BritániĂ v 19. stoletĂ, o strašlivĂ˝ch následcĂch kolektivizace, o hladomoru a nucenĂ˝ch pĹ™esunech statisĂcĹŻ obyvatel naĹ™ĂzenĂ˝ch samotnĂ˝m Stalinem. PodrobnÄ›ji se však vÄ›nuje vĂ˝voji v postsovÄ›tskĂ©m obdobĂ a klade si otázku, zda je demokratickĂ˝ vĂ˝voj v tĂ©to oblasti vĹŻbec moĹľnĂ˝.
KritickĂ˝ pohled, znalost historie i schopnost zaĹľĂvat vše na vlastnĂ kĹŻĹľi, to vše se v kombinaci s vypravěčskĂ˝m talentem Eriky FatlandovĂ© zhmotĹuje v knize SovÄ›tistán.