Grafická a sazečská adventní neděle

Čtvrtá adventní neděle se nese ve znamení posledních příprav na Vánoce – dopékáme cukroví, zdobíme domácnost a balíme dárky. Tento čas nabitý dokončováním prací a očekáváním má svou obdobu i v nakladatelském světě.

Tak jako se pečlivě balí vánoční dárky, i my se staráme o to, jak „zabalit“ každou knížku, kterou pro vás připravujeme. Pod rukama talentovaných výtvarníků a grafiků poté vznikají krásné, lákavé obálky, které upoutají pozornost, vzbudí zvědavost a podprahově vám napoví, co vás uvnitř čeká. Zároveň mají tito kreativci lví podíl na prodejích knih, takže si svoje osvědčené spolupracovníky každé nakladatelství úzkostlivě hýčká.

Nesmíme zapomenout ani na grafiky-sazeče, kteří se starají o to, aby kniha vypadala hezky i uvnitř, dobře se četla a všechny fotografie či obrázky byly správně umístěné a barevně vyladěné. Hotové dílo pak posílají do tiskárny techničtí redaktoři. Právě na nich leží obrovská tíha odpovědnosti a za to jim patří veliký dík. 

Řada těchto lidí se raději schovává za svoji práci, a tak vám dnes představujeme jen některé z nich. Je pro nás čest a radost s nimi tvořit. A těšíme se, že v roce 2025 společně přineseme nové knihy, které vás jistě nadchnou!   

Michaela Treuerová a Filip Hřiba

Kniha Zlín je našou srdcovkou od roku 2015. Vtedy sa nám, ako čerstvým absolventom, pošťastilo s nakladateľstvom v srdci Zlína spolupracovať poprvýkrát a ťaháme to spolu až dodnes. Míša sa tento rok vrátila po rodičovskej pauze na pozíciu výtvarnej redaktorky a je to obohacujúca, nová skúsenosť v skvelom kolektíve. Filip je najviac „doma“ v ilustrácii a naposledy pripravoval obálku pre knihu Cínový vojáček od Josefa Šorma. Máme spoločné pracovné miesto, o ktoré sa delíme, a pracovnú dobu nám nekompromisne reguluje naša trojročná dcéra. To znamená, že často pracujeme neskoro večer (čti v noci). Avšak stojí to za to, pretože jeden z najlepších pocitov aký poznáme je držať v ruke finálny výtisk s našou obálkou.

 

Irena Tatíčková

Všechny čtenáře knih z produkce mého oblíbeného nakladatelství Kniha Zlín především srdečně zdravím! Já mám tu skvělou možnost podílet se na práci nakladatelství coby technický redaktor. (Vysvětlení: technický redaktor je ten nenápadný, ale neúprosný pracovník, kterého žádná redakce nemá moc v oblibě, neb jeho úkolem je včas poslat technicky perfektně připravená tisková data každého titulu do tiskáren. Čili je nucen všechny redaktory, autory, překladatele, a hlavně grafiky neustále uhánět s dodržováním termínů a kontrolovat.) Zároveň ale i některé knihy žánru popularizace historie autorsky s radostí sestavuji. Nedávno vyšla kniha Řehole o skutečných osudech řádových sester a bratrů, rozvíjející téma, které bylo nastíněno v bestselleru Bílá Voda. Nyní se hlavně zabývám tím, jak čtenářům co nejefektivněji přiblížit knihu Nezapomeň s podtitulem Ženský, ty jsou fajn, kterou jsem sestavila z unikátní sbírky Paměti národa. A abych se náhodou nenudila, pouštím se do zpracování a doplnění rukopisu „mého“ významného, bohužel již zesnulého autora, historika a publicisty Karla Pacnera, který mi svěřil dokončení své poslední knihy Rytíř českého disentu, mapující působení někdejšího ministra obrany, kterému se mj. podařilo před 35 lety efektivně i efektně vyhnat sovětská vojska z Československa. 

 

Pavel Ševčík

Ahoj, jmenuji se Pavel, jsem grafik a pro Knihu Zlín tvořím knižní obálky. Mezi mou nejvýraznější torbu patří určitě reedice knižní série Jorna Liera Horsta. Tyto obálky jsou vždy výzvou, protože zde musím vytvořit velmi konkrétní zobrazení důkazních materiálů. Projdu nespočet fotografií v několika fotobankách, ze kterých si vyberu jednotlivé prvky. Ty pak poskládám do výsledné scény tak, aby vše působilo realisticky. 
S nakladatelstvím spolupracuji externě, mám vlastní malou kancelář v Kroměříži s běžnou pracovní dobou. I když nepracuji z domu, jak to často u grafiků na volné noze bývá, nad podobou obálek přemýšlím průběžně. Další výzvou pak je udržet nápad v hlavě, než se na druhý den dostanu do kanceláře.

 

Radek Jahůdka

Na studium filmové školy si vydělával řešením interiérů a grafickým designem. Tento fakt je důležitý, protože se kruh právě uzavřel. Takový termín je samozřejmě nepřesný, protože nelze uzavřít něco, co nikde nezačíná. Dopřejme si ale trochu literární licence a popišme jeho profesní život jako různě velké kruhové výseče s různorodou texturou. Výseč animace se střídá s profesí filmového architekta. Od hraného filmu se po letech vrací zpět k tomu animovanému. Divadlo, fotografie, reklama, knihy, řemeslo, hudba, literatura a nekonečná grafická kružnice lemující všechny výseče až ke svému konci. Blbost – kruh přece nikde nekončí a smrt nikdy neumírá. A tak pracuje dál jako výtvarník a knižní grafik.

 

Tereza Bellanová

Moje práce mě moc baví a vlastně pracuji pořád, nápady se mi honí hlavou kdykoliv, kdekoliv. Při práci na počítači, ale často zjistím, že některé nápady nefungují, a střídají se mi v hlavě pocity beznaděje s pocity radostného vzrušení. Těch pocitů marnosti bývá víc. Když ale najednou začne vše dávat smysl, je to opravdu něco, co stojí za to. Tohle chcete zažívat! 

Jsem ráda grafikem, ale nerada uklízím. Na mém stole se vždy válí kupa knih, výtvarných potřeb, (leckdy už nepotřebných) papírů s poznámkami nebo skicami (čmáranicemi). Řeklo by se „tvůrčí chaos“, ale je to spíš „čurbes“. V počítači mám ale vždy uklizeno. Je to záhada. J 

Pro Knihu Zlín jsem začala pracovat teprve nedávno. Máme tedy za sebou jen jednu spolupráci, kterou je pokračování série Milénium – Dívka v orlích spárech. Snad se vám nový kabát další knihy z této napínavé série líbí. V tomto duchu budu totiž pokračovat i u nadcházejících dílů. Už se moc těším. 

 

Diana Delevová

Už od malička jsem měla úplně jasno v tom, co chci dělat. Navrhovat grafiku, pracovat s textem a obrázky. Svou práci miluji, baví mě stále, také proto, že není jednotvárná, navrhuji nejen knižní obálky, ale také plakáty, obalový design, firemní značky s přesahem do designu interiérů, maluji a také ráda fotografuji. Největší klid na práci je pozdě večer nebo brzy ráno. V poslední době jsou mi nejbližší právě návrhy knižních titulů. Většinou pracuji na několika najednou, což mi umožňuje vracet se k tématu, na které mám právě tu správnou náladu. Pak to jde samo. Například pracovat na knize Mrazivé vyhlídky v parném létě bylo fajn, pohled na zimní krajinu, kterou si vytvářím koláží z různých fotografií, přesně tak jak chci, pocitově ochladí minimálně o 10 °C. 

 

Kamila Kučerová

S nakladatelstvím Kniha Zlín spolupracuji už nějaký čas a vytvářím pro ně grafické návrhy obálek. Aktuálně společně pracujeme na knize Na marších, jejíž obálka bude hodně barevná, kompletně ilustrovaná – a už teď z ní máme já i redakce velkou radost. Rovnováhu mezi prací a odpočinkem hledám spíš teoreticky, ale když už ji najdu, odpočívám při procházkách se svým psem, ideálně někde blízko vody nebo mimo Prahu.

 

Rajka Polášková

Jako sazeč připravuji knihy už více než 15 let. Líbí se mi, když stránky knih vypadají tak, že se odstavce čtou snadno a čtenáři klouže zrak po řádcích tak lehce, že ho žádná nevzhledně upravená místa neodvedou od příběhu a on se může v klidu ponořit do svých představ. 

A co konkrétně moje práce obnáší? 

Jakmile dostanu text, převedu ho do dokumentu, kde navolím okraje stránky, typ písma, velikosti, rozpaly mezi řádky a spoustu jiných drobností. Pak stránku po stránce procházím a upravuji. Následně paní redaktorka vše pročte a označí chyby. Já je opravím a předám text ke korektuře. Když je vše hotovo a bez chyb, udělám tiskový soubor a kniha se může vytisknout.

newsletter Kniha Zlín

Zajímá Vás, jaké novinky právě vychází a co se děje v knižním světě? Přihlášením k odběru našich e-mailových novinek souhlasíte se zpracováním osobních údajů.