Všechno, co si nepamatuju | Kniha Zlín

Menu
nakladatelství světových autorů
aktuální literární trendy
  • Ediční plán jaro 2018
  • Poustevník
  • Sobí hora
  • Sen letící želvy
  • Kryptoportál
  • Moskva

Všechno, co si nepamatuju

Cena:
299 Kč
Dostupnost:
skladem
ISBN:
978-80-7473-521-9
Překlad:
Zbyněk Černík
Datum vydání:
09. 10. 2017
Počet stran / vazba:
280 / pevná

Koupit e-knihu(Doporučená cena: 169 Kč)Přehled všech našich e-knih

Palmknihy eReading 

  • Popis
  • Úryvek
  • Recenze
  • Dotaz ke knize
  • Články

Popis: Všechno, co si nepamatuju

Vynalézavě, vtipně a zároveň tajemně splétá fiktivní spisovatel příběh mladého muže Samuela, který zahynul při autohavárii. Byla to nehoda, nebo sebevražda? Kdo vlastně Samuel byl? Jako mozaiku vytvořenou z rozhovorů s jeho přáteli, příbuznými a sousedy skládá jeho životní příběh. Čím víc se však vyptává, tím rozporuplnější jsou závěry, ke kterým dochází. Zjišťuje, že ve vzpomínkách každého z nich zůstal někdo jiný. A dostává se tak k samé podstatě lidské existence.

...

Ocenění

Premio Strega (prestižní italské literární ocenění), 2017, nominace
August Prize (Best Swedish Fiction Book of the Year), 2015

...

„Khemirimu se povedl skvělý román, který do sebe s každou stránkou vtahuje čtenáře čím dál víc a nakonec v něm zanechá jediný pocit: Tak to byla síla.“
— Lucie Podhorná, iliteratura.cz

„Čtenář se prostřednictvím rafinovaně dávkovaných fragmentů dozvídá o vztazích mezi zemřelým mužem a řadou různých jiných lidí. (...) V bolestném románu o mladickém optimismu,
který se tragicky zvrtl, Khemiri předkládá taková témata spojená s imigrací, jakými jsou selhání v péči o generaci prarodičů, nezaměstnanost i ubíjející práce bez perspektivy, užívání drog či rasové předsudky.“
— Publishers Weekly


„Nositele řady ocenění, spisovatele a dramatika Khemiriho, si v rodném Švédsku vysoce považují. (...) Tahle inteligentní, citlivá kniha vysvětluje proč.“
— The Big Issue

Úryvek: Všechno, co si nepamatuju

Recenze: Všechno, co si nepamatuju

Khemiri, Jonas Hassen Allt jag inte minns

iliteratura.cz, 18. 11. 2015, autorka: Lucie Podhorná

J. H. Khemiriho čeští čtenáři dosud neznají, ve Švédsku však patří k nejuznávanějším autorům. K jeho tématům patří boj Švédů s přistěhovaleckými kořeny o nalezení vlastní identity, soupeření o moc, diskriminace menšin či význam mateřského jazyka.

Byl takový, jak si ho pamatují. Nebo možná úplně jiný
Jonas Hassen Khemiri
: Allt jag inte minns (Vše, co si nepamatuji). Albert Bonniers Förlag, Stockholm, 2015, 334 s.

Jonas Hassen Khemiri se narodil 27. prosince 1987 ve Stockholmu a je jedním z nejúspěšnějších mladých švédských spisovatelů a dramatiků. Jeho matka je Švédka, otec pochází z Tunisu. Khemiri navštěvoval stockholmské gymnázium Södra Latin (stejně jako Tomas Tranströmer, Mona Sahlin či Stig Dagerman) a posléze vystudoval literární vědu a mezinárodní ekonomii. V roce 2003 debutoval románem Ett öga rött (Jedno oko rudé), kde naznačil, čím se literárně hodlá zabývat – problematikou života druhé a třetí generace imigrantů ve Švédsku. Román je napsán v tzv. rinkebysvenska, formě švédštiny, kterou používají imigranti a mladá generace různého etnického původu. Vtipně i tragicky ukazuje z pohledu patnáctiletého Halima boj Švédů s přistěhovaleckými kořeny o nalezení vlastní identity. Objevují se zde i další motivy, které Khemiri opakovaně využívá se svých dílech: soupeření o moc, diskriminace menšin, finanční obtíže či jazyková bariéra a význam mateřského jazyka.

Khemiri byl za svou kariéru již mnohokrát nominován na literární ceny a řadu jich i získal. Kniha Moncetore, en unik tiger (Montecore, jedinečný tygr) z roku 2006 se ocitla mezi kandidáty na prestižní Augustovu cenu (Augustpriset). Podruhé byl Khemiri na Augustovu cenu nominován před několika týdny, a to za román Allt jag inte minns (Vše, co si nepamatuji). Ohlas jeho děl však už počínaje debutem Ett öga rött daleko přesahuje literární kruhy: Khemiri oslovuje početnou menšinu imigrantů, jejich děti i obyčejné Švédy a hýbe politickými vodami. Nebojí se totiž poukazovat na to, co je podle jeho názoru v současné společnosti špatně, a jeho otevřený dopis švédské ministryni spravedlnosti Beatrice Ask vzbudil v roce 2013 doslova senzaci.

Allt jag inte minns je pokus zrekonstruovat poslední den života Stockholmana Samuela. Ani ne třicetiletý Samuel zahynul při autonehodě. Byla to sebevražda, nebo jen jel příliš rychle? Byla to něčí vina? Čí? Kdo vlastně Samuel byl a co znamenal pro své okolí? Jistý spisovatel, Švéd s tuniským původem (možná Khemiri sám), se vydává pátrat po vzpomínkách, které tady Samuel zanechal. Formou rozhovorů nechává promlouvat jeho pozůstalé – souseda, nejlepšího přítele, přítelkyni a matku. Jejich výpovědi se prolínají, někdy se doplňují, jindy si zase protiřečí. Neexistence objektivní reality je jedním z hlavních motivů románu, který nenechá čtenáře ani na chvíli oddechnout a nutí ho neustále zpochybňovat pravdu, která je pro každého jiná. Byl Samuel takový, jak ho líčí jeho nejlepší přítel Vandad, či takový, jak tvrdí jeho přítelkyně Leide? Nebo byl to všechno dohromady?

Důležitou roli v příběhu hraje vzájemná žárlivost Vandada a Leide. Oba si myslí, že ten druhý má na Samuela špatný vliv a že ho okrádá o peníze. Jejich obrazy reality se značně liší. Napětí stoupá s eskalujícím konfliktem mezi nimi a vyvrcholí požárem domu s chráněným bydlením, který Samuel s Vandadem zařídili. Leide žárlí, když Samuel sbírá s Vandadem zážitky, a Vandad žárlí, když je Samuel duchem nepřítomný a mluví stále jen o ní. Každý z nich má svou představu o tom, jaký Samuel je, a nelíbí se jim, když se jeho chování mění.

Autor však nepředkládá čtenáři k úvahám pouze téma lásky a žárlivosti, staví ho i před tvrdou realitu tahanic o peníze, líčí zranitelnost lidí s odlišným etnickým pozadím, politické ideály či honbu za životními zážitky. Důležitou roli hraje v celém příběhu jazyk, který v paměti okolí uchovává střípky toho, co tu Samuel zanechal. Vzpomínky na to, jak vyzvídal na každém jeho osobní definici lásky či jak začal mluvit s arabským přízvukem, když nakupoval v arabském obchodě. Po člověku vlastně zbudou jen útržky vzpomínek lidí, kteří k němu měli nějaký vztah.

Khemirimu se povedl skvělý román, který do sebe s každou stránkou vtahuje čtenáře čím dál víc a nakonec v něm zanechá jediný pocit: Tak to byla síla.

Jonas Hassen Khemiri – Všechno, co si nepamatuju

severskekrimi.cz, 4. ledna 2018, autorka: Monika Mudrová

Švédský autor s arabskými kořeny se po většinu dospělého života zabýval otázkou, co to vlastně znamená být pravým Švédem. Vyrostl ve vzdělané rodině a po maturitě se dal na dráhu ekonoma, velmi záhy se však stal spisovatelem a v současné době se věnuje především divadlu.

Román Všechno, co si nepamatuju se k hlavnímu hrdinovi nechová nijak ohleduplně. Samuel, mladík na vrcholu životních sil, náhle umírá při autonehodě. Okolnosti havárie však nehovoří jasně a nabízí se otázka, jestli se jednalo o nehodu nebo sebevraždu.

Poslední den Sameula se stává předmětem zkoumání fiktivního spisovatele. Zabývá se otázkou Samuelova osobního života, přičemž poodrhnout roušku tajemství mu mají pomoci mladíkovi nejbližší; rodina, přátelé, přítelkyně. Byla však Laide stále Samuelovou velkou láskou, nebo naopak stála za jeho náhlým skonem? Co znamenal Samuel pro svého nejlepšího přítele a jednalo se o opravdové přátelství?

Všechno, co si nepamatuju je unikátem ve svém oboru. Po plejádě detektivek je tento beletristický počin příjemnou změnou, která donutí čtenáře sáhnout si do hloubi duše.

Sloh, kterým je román utvářen, čtenáře nešetří a vsází na to, že po knize sáhne výhradně osoba toužící po neobvyklém duchovním zážitku. Jazyk knihy je proto komplikovaný, přesto však plynulost četby nijak nenarušuje. Autor disponuje bohatou slovní zásobou a dělí se o ní s námi tak štědře, že se požitek z četby dostává o úroveň výš.

Jádro příběhu odhaluje syrovost lidského nitra v celém rozsahu a připomíná nám, že ve skutečnosti nikoho dokonale neznáme. Citlivým způsobem znázorňuje naší zranitelnost, zároveň si však nebere servítky a rozhodně nemůžeme autora obviňovat z nadužívání eufemismu.

Autor brilantně rozpracovává charaktery všech zainteresovaných postav se všemi jejich tužbami, strachy a cíli. Velkou měrou je zde zastoupena politická angažovanost Samuelovy přítelkyně, přičemž autor nebere ohledy na preference čtenáře. Zrcadlí tak v románu vlastní odvahu veřejné vystoupit a vystavit na odiv svůj názor. Přesto však zůstává sám autor osobou zcela nezúčastněnou a anonymní, neprojektuje cíleně své přesvědčení do hlavních postav románu.

Krátké monology, v nichž je román veden, jsou ozvláštňujícím prvkem knihy. Příběh zůstává přehledný, i navzdory krátkým větám se člověk neztrácí v ději a je stále v obraze.

Přestože je román zaměřen na tragédii a zmar mladého života, disponuje porcí jemného a inteligentního humoru, který je paprskem světla ve všeobecně černem ladění příběhu. Nejedná se o vtip jako takový, spíše o humorné narážky, které v žádném případě nepůsobí násilně a nejdou proti povaze knihy.

Ne náhodou si autor pro děj své knihy vybral primárně Švédsko. Čerpá z vlastních zkušeností s touto zemí, popisuje ji takovou, jaká ve skutečnosti z jeho pohledu je. Nesnaží se zastírat ani nic přikrášlovat, ostatně pohled na tuto zemi nám zprostředkovávají jednotlivé postavy svými odlišnými pohledy. Tato pestrost je pak kořením románu stejně jako zmiňovaný humor.

Jakkoli se jedná o dílo kvalitní, je poměrně těžko stravitelné a citlivější povahy se pak snadno dostanou do melancholické a rozjímavé nálady. Nelze to brát vyloženě jako zápor, pocítíte-li však náhle touhu přehodnocovat svůj dosavadní život, berte v potaz fakt, že se jedná o pouhou knihu.

Všechno, co si nepamatuju je jednoznačně dílem, které je od ostatních severských románů odděleno velkou propastí. Každému tento typ literatury do noty jistě nepadne, byla by však velká škoda tento román míjet.

Všechno, co si nepamatuju

medziknihami.dennikn.sk, 24. 1. 2018, autor: Ján Blažovský

Spomínanie na človeka vie byť častokrát rozporuplná vec a podmieňujú ho nielen okolnosti spoločne strávených chvíľ, ale aj osobnosť spomínajúceho. Pamätáme si skutočné udalosti a skutočných ľudí alebo len našu verziu a čo nám nevyhovuje, to zabúdame? Poznali sme autentických ľudí či hercov hrajúcich pred nami svoju rolu? A možno bolo pre tých ľudí typické práve to, čo si o nich nepamätáme, ako sme ich nepoznali.

Švédsky spisovateľ Jonas Hassen Khemiri románom Všechno, co si nepamatuju vytvoril literárny kaleidoskop, v ktorom strieda v rýchlom slede za sebou rozprávačov a každý z nich sa pokúša zrekonštruovať spomienky na mladého muža Samuela. Samuel zomrel pri autonehode, pričom nie je úplne jasné, či išlo o náhodné zlyhanie alebo zámerný skutok. Jeho život upútal istého spisovateľa a ten postupne oslovuje jeho známych, priateľov a rodinu, pričom otvára viaceré pozoruhodné témy súvisiace s reálnymi aj falošnými spomienkami, identitou človeka, sociálnymi rolami a problémami súčasného Švédska, ktoré sú predobrazom toho, čo asi čaká každú krajinu v Európe.

Khemiri zvolil celkom pozoruhodný spôsob rozprávania príbehu. V striedaní prehovorov hlavných rôznych postáv o Samuelovi zaradom presakujú viaceré javy ako škvrny na pijavom papieri v okamihu dotyku s tekutinou. Osamelosť, neschopnosť komunikácie, uzavretosť a predsa potreba blízkosti druhého človeka, láska, ochota znášať aj veci, ktoré sa nám na partnerovi nepáčia. V jednej z dejových línií sa otvárajú aj otázky neistého postavenia imigrantov vo Švédsku, ich šikanovanie domácim obyvateľstvom, ale tiež ich neochotou rešpektovať určité pravidlá. Keď napríklad Samuel umožní bývať dvom matkám s deťmi v dome jeho babičky, do niekoľkých týždňov sa v dome objaví bez dovolenia neurčité množstvo ďalších migrantov. Zneužitie ochoty pomôcť sa neskôr všetkým kruto vypomstí.

„Začalo mi vrtat hlavou, kdo Samuel vlastně je. Mluví jako já, jen když je se mnou? Kdo je, když s ním nejsem? Znám vůbec jeho skutečné já? Jednou jsme se rozloučili u mě v předsíni. Spěchal na metro, aby přišel včas do práce. Políbila jsem ho a zamkla za ním. Potom jsem se na něj podívala kukátkem ve dveřích – vyšel na schodiště a začal sestupovat dolů. Chtěla jsem vidět jak vypadá, když s ním nejsem. Byla jsem zvědavá, jestli nezačne s jedním sousedem mluvit finskou švédštinou a s druhým skånským nářečím. Všimla jsem si totiž, jak rychle mění osobnost, a čím víc mi to docházelo, tím mi bylo jasnější, že verze, kterou znám, je jen jednou z mnoha.“

Aký však Samuel naozaj bol? Taký, akého si pamätá jeho bývalá priateľka Laide alebo jeho kamarát Vandad? Alebo Samule len striedal role podľa toho, kde sa aktuálne nachádzal a v skutočnosti bol niekto iný ako sa prezentoval? Striedanie sociálnych rolí sa odohráva vždy vzhľadom na prostredie. A tých nájdeme v románe pomerne veľa: umeleckú bohému, nízke spoločenské vrstvy závislé od prekérnej práce a tiež od úžerníkov, komunitu imigrantov, domov dôchodcov. Samuel je jediná postava, ktorej nerobí problém prechádzať z jedného prostredia do druhého, vždy sa snaží nájsť si cestu ku ľuďom, ktorých stretne, pričom ak na seba narazia svety ostatných ľudí z rôznych pomerov, dochádza k vyvolávaniu rozporov, málokedy si vzájomne rozumejú.

Čitateľ je v neustálom napätí, čo sa ďalej stane a čo všetko predchádzalo Samuelovej smrti. Za zmienku stojí aj úloha peňazí a spôsob, ako sa k obmedzeným finančným prostriedkom postavili jednotlivé postavy. Vo Švédsku je Jonas Hassen Khemiri uznávaný spisovateľ a literárny mnohosten v podobe románu Všechno, co si nepamatuju osloví predovšetkým čitateľov, ktorí vyhľadávajú diela o nejednoznačnosti pamäti takzvanej objektívnej reality.

Zdroj: https://medziknihami.dennikn.sk/clanky/vsechno-co-si-nepamatuju/

Dotaz k produktu Všechno, co si nepamatuju

Pole označená * jsou povinná.

Jméno:
Telefon:
E-mail:povinné *
Číslo "10" slovy:povinné *
Váš dotaz:povinné *
 
  Informace o ochraně osobních údajů
 

Dále doporučujeme

Dánská občanská válka 2018 – 2024

Dánská občanská válka 2018 – 2024

Na počátku 21. století vypukne v Evropě válka, finanční krize z roku 2008 vede ke zhroucení evropského modelu státu blahobytu. Nedlouho poté je v Dánsku v letech 2018-2024 občanská…

Doppler

Doppler (Doppler #1)

Doppler je úspěšný, spořádaný a pilný muž. Má manželku, dvě děti, hezký dům a dobrou práci. Jednoho dne však při cyklistickém výletě do přírody spadne z kola, a jak tak leží…

Deváté dítě: Příběh Edgara Brichty

Deváté dítě: Příběh Edgara Brichty

Kniha vypráví životní osudy Edgara Brichty, narozeného v roce 1930 v židovské rodině v Bratislavě. Po vypuknutí války na podzim roku 1939, kdy se situace pro osoby židovského původu v…

Místnost

Místnost

V novele Místnost se čtenář dostává do mysli chorobně pedantského úředníka, který ve státním úřadě, jehož je zaměstnancem, objeví tajnou místnost, jejíž existenci všichni…

Tento web používá pro svoji funkčnost, analýzu návštěvnosti a nástroje marketingu soubory cookies. Zobrazit detaily