Konec světa, tak jak ho známe | Kniha Zlín

Menu
nakladatelství světových autorů
aktuální literární trendy
  • Pražské jaro
  • Amatka
  • Řeky
  • Agent orbulátoru
  • Hodina vlků
  • Vaše tváře zla

Konec světa, tak jak ho známe (Doppler #3)

Cena:
249 Kč
Autor:
Dostupnost:
skladem
ISBN:
978-80-7473-676-6
Překlad:
Kateřina Krištůfková
Datum vydání:
04. 06. 2018
Počet stran / vazba:
272 / vázaná
  • Popis
  • Úryvek
  • Recenze
  • Dotaz ke knize
  • Články

Popis: Konec světa, tak jak ho známe

Doppler je zpátky. Potřetí a naposledy. Po mnoha letech strávených v hlubokých opuštěných lesích si uvědomí, že má rodinu. Losa Bonga umístí do útulku pro jelení zvěř a putuje zpátky do Osla. Pevně rozhodnut vrátit se k normálnímu životu se těší na shledání s manželkou a dětmi, jenže jejich dům ve vilové čtvrti vypadá cize. Je natřený na modro a na poštovní schránce je pod jménem Dopplerovy ženy uvedeno ještě jedno jméno: Egil Hegel. Jak se zakrátko ukáže, je dotyčný krasavec a sportovec, podporuje dvě adoptované děti v Kolumbii a Bangladéši, a ke všemu vydělává přes sedmdesát tisíc měsíčně. Jak moc sympatický může člověk vůbec být? klade si zdrcený Doppler otázku. Ačkoli si původně myslel, že už dosáhl dna, jeho utrpení sotva začalo. Velké finále při hledání sebe samého na něj teprve čeká.
I v závěrečném díle volné trilogie prokazuje Erlend Loe své vypravěčské umění, a tak se můžeme opět těšit na jeho suchý humor a naprosto absurdní situace.

...

„Loeův suchý a konzistentní humor se má v tomto novém románu čile k světu a autor nám doslova a do písmene nic nezamlčuje. [...] Konec světa, tak jak ho známe je dystopickou kritikou naší kultury, která ovšem výtečně pobaví.“

— Sindre Hovdenakk, VG

Úryvek: Konec světa, tak jak ho známe

Recenze: Konec světa, tak jak ho známe

Loe, Erlend Konec světa tak, jak ho známe

iLiteratura.cz, 18. září 2018, autorka: Barbora Grečnerová

Životní kotrmelce čtyřicátníka Dopplera, jenž se rozhodl vzdát všech hmotných statků a výdobytků moderní společnosti, jdou do finále. Norský humorista Erlend Loe uzavírá svou úspěšnou trilogii vskutku velkolepě. Bláznivá jízda napříč fenomény současnosti – od sociálních sítí po kancelářské open spacy – nastoluje mezi řádky otázku, zda se dnešní svět ubírá tím správným směrem.

Konec světa tak, jak ho známe
Erlend Loe
: Konec světa tak, jak ho známe. Přel. Kateřina Krištůfková, Kniha Zlín, Zlín, 2018, 272 s.

Norský vtipálek a glosátor Erlend Loe (nar. 1969) už od začátku devadesátých let zpestřuje obraz temné severské literatury o postavy bláznivých outsiderů, kteří svérázným způsobem čelí výzvám života. S přístupem, kteří literární historikové označili jako nový naivismus, stvořil řadu nezapomenutelných postav – dětinského hrdinu z románu Naivní. Super. (česky 2005), skvělého otce, cestovatele a fantastu Kurta (ze sérii dětských knih o Kurtovi) a v neposlední řadě Dopplera.

Tomuto muži, procházejícímu enormně bolestivou krizí středního věku v jedné z nejbohatších zemí světa (rozuměj v Norsku), věnoval Loe již dvě knihy a nyní vychází česky poslední díl bizarní a politicky nekorektní sebepoznávací trilogie s názvem Konec světa tak, jak ho známe. Ve zkratce připomeňme, že v úvodní knize Doppler po pádu z kola opustil svoji práci i rodinu a ubytoval se v lese s losem Bongem (Doppler, česky 2007, revidované vydání 2017), s nímž v druhém pokračování Náklaďáky Volvo (česky 2017) vyrazil na road trip do Švédska, kde strávil nějaký čas ve společnosti podivínské staré kuřačky marihuany a rigidního skauta, od nichž se mnohému naučil.

Jak napovídá název závěrečného dílu, Loeovi nejde jen o Dopplera, ale o dnešní svět, jenž se dle veškerých vnějších příznaků zcela jasně blíží ke katastrofě. K příznakům zkázy civilizace patří prakticky vše, co Doppler – navrátivší se ze švédských lesů do rodného Osla – vidí okolo sebe. Internet přerostl do bezbřehé sítě pološílených egomanů, fotících se v nejbanálnějších chvílích na sociální sítě, počet nahých zadků, které lze vygooglit, narůstá každým dnem geometrickou řadou a osvědčené praktiky korporátů se staly přirozenou součástí myšlení každého spořádaného Evropana.

Loe doprostřed tohoto světa staví svého hrdinu, který za tři roky izolace zcela ztratil schopnost se přizpůsobit a ovládat své pudy. Autor buduje celý třetí díl na střetu nonkonformního Dopplera se západní společností, zacílenou na výkon a efekt. Nechá Dopplera projít několika romantickými vztahy, vystřídat kariéru muže v domácnosti, kuchaře amatéra (zaměřeného na retro recepty 70. a 80. let – zejména na párky), hvězdy filmů pro dospělé (v některých partiích těla je Doppler výjimečně obdařen a diváci to umějí ocenit) a výrobce ekovýrobků z vlastní produkce. Dopplerův návrat mezi lidi se mění v poznávací zájezd po fenoménech posledních pár let. Loe si postupně bere na paškál nejrůznější jevy, jimiž jsme sice denně obklopeni, ale které už nedokážeme kriticky reflektovat. Utahuje si z foodblogerů, matek blogerek, amatérských běžců s profesionální výbavou, instagramových závisláků, korporátních krys, přemotivovaných dětí, nezávislých žen, ekologických aktivistů, desítky televizních pořadů a dalších stovek podobných výdobytků současnosti, o něž nechápající Doppler na každém kroku zakopává. Střet s realitou je pro něj tak bolestný, že ho musí mírnit králičí čepicí s klapkami na uši, v níž se cítí o dost bezpečněji.

Stejně jako v předchozích vyprávěních je Loeovou nejsilnější zbraní schopnost glosovat okolí pohledem dospělého dítěte, Doppler se nebojí vykřiknout první, co ho napadne, být netaktní, drzý, neskrývá překvapení nebo pobouření. Chvílemi jsou jeho výroky na hraně, ale cítíme, že pomyslné zrnko pravdy se skrývá v každém z nich. Trefná je například analýza televizní produkce, jíž napolo vyděšený Doppler zcela propadá. Po hodinách strávených sledováním přírodopisných filmů zjišťuje, že klimatické změny jsou pro média dar od boha, protože „najednou vyvstala potřeba dokumentovat všechno, co v budoucnu zmizí“. Nejvíce Dopplera baví pořady o katastrofách, méně o renovacích, s výjimkou „renovací domů znevýhodněných amerických rodin, které samy nemají prostředky na to, aby se odstěhovaly ze své mrňavé chatrče stojící kupříkladu u železniční trati, po níž se čtyřiadvacet hodin denně ve špatně izolovaných kontejnerech převáží chemický odpad“.

Závěr jakékoli série představuje pro autora výzvu – musí udržet nastavené tempo (jež je v Loeově případně hodně překotné), překvapit a zároveň neuhnout z vytyčené cesty předchozích vyprávění. Nutno přiznat, že se to Erlendu Loeovi podařilo. V první polovině knihy dostává svého hrdinu nečekaně nápaditě zpět do manželčina domu v situaci, kdy zde panuje jiný muž, jehož není na první pohled možné porazit (skvěle vypadá, pravidelně běhá, vydělává měsíčně 73 400 norských korun a je rodinný typ). Smršť vtípků a ujetých nápadů nebere konce a my propukáme v nefalšované záchvaty smíchu. V druhé části to už bohužel mírně drhne, prostředí, která se Loe rozhodl navštívit a zparodovat, je přespříliš. Objem ejakulátu i míra Dopplerových emocí je hraniční, Loe se neubrání opakování a čtenář jisté netrpělivosti. Dopplerova cesta by mohla mít o několik zastávek méně, byť podezřívám tvůrce, že i její natahování je součástí hry – nejen nás pobavit, ale i rozhodit a naštvat. Navzdory drobným výtkám se tak sluší Erlenda Loea pochválit a v literárně-mediálním showbyznyse ho posunout o nějakou tu seberozvojovou příčku výš. Good job!

Zdroj

Dopplerův konec světa se blíží

informuji.cz, 1. října 2018, autorka: Aneta Trnová

Norský humorista Erlend Loe se zapsal do paměti českých čtenářů především díky románu Doppler a jeho druhému dílu Náklaďáky Volvo. Nyní vyšel poslední díl minisérie s názvem Konec světa, tak jak ho známe. Loe v závěrečném dílu trilogie kritizující současnou společnost opět strhující a komickou formou poukazuje na nešvary dnešního světa.

Čtyřicátník Doppler se po mnoha letech prožitých v hlubokých opuštěných lesích rozhodne vrátit zpátky do civilizace. Těší se na shledání s manželkou i třemi dětmi, které neviděl už pěknou řádku let. Ukáže se však, že nic není takové, jaké si to Doppler vysnil. Dům dramaticky změnil zevnějšek a k původnímu osazenstvu se připojil finančně zajištěný amatérský běžec v nejlepších letech, který zaujal jeho místo. Tomu však Doppler hodlá učinit přítrž.

Ve zkratce připomeňme, že v úvodní knize Doppler po pádu z kola odešel od rodiny. Aniž by své manželce nebo dětem cokoliv vysvětlil, opustil dobře placenou práci a začal žít sám v lese. Společnost mu dělal akorát los jménem Bongo, s nímž se v druhém díle vydal prozkoumat Švédsko, kde strávil nějaký čas s kuřačkou marihuany a rigidním skautem.

Kousavý humor a kritika současné společnosti

Nyní už je to několik let, co se Doppler rozhodl opustit domov a pomalu se mu začíná po usedlém životním stylu i po rodině stýskat. Rozhodne se proto s podivínstvím skoncovat. Dá svého věrného losího přítele na nějaký čas do útulku, složitá cesta k opětovnému získání rodiny tak může začít. Poslední díl trilogie, jak už sám název knihy napovídá, není primárně o Dopplerovi samotném, jedná se spíše o zachycení světa, který je kolem něj a kterému po mnoha letech strávených mimo civilizaci tak úplně nerozumí. Loe svým typickým suchým humorem prostřednictvím Dopplera kritizuje současnou éru internetu, porno průmysl, politiku nebo fanatické sportování.

Jakmile spatřil dům, zarazil se. Sněžnice připevněné vzadu na batohu popruhem v barvách norské vlajky do sebe narazily jako větvičky visící z lapače snů. Něco tu nehrálo. To mu došlo na první pohled.

Autor v předešlých dílech nasadil laťku vysoko. Nutno říci, že se mu podařilo zběsilé tempo, které na začátku trilogie nastavil, udržet. Jediné, co lze autorovi vytknout, je to, že se snaží pokrýt přespříliš odvětví, která si dle něj zaslouží kritiku. Peripetií, které Doppler zažívá, je opravdu mnoho, což příběh nijak neobohacuje, naopak, působí to zbytečně chaoticky. I přes to je Konec světa, tak jak ho známe knihou, která má co nabídnout. Nejen, že pobaví, svojí kousavostí navíc dokáže čtenáře přimět, aby se zamyslel nad tím, kam současný svět spěje. 

Zdroj

Konec světa, tak jak ho známe

holkamodrookata.blogspot.com, 20. června 2018, autorka: Jitka Kadlecová

Do třetice všeho dobrého i zlého. Doppler žije průměrný život průměrného Nora ve středních letech. Jednoho dne spadne z kola, přestane být pilný, opustí svoji ženu, děti a odejde žít do lesa. Ochočí si losa, postaví totem, cestuje, poznává nové kraje i lidi.

Teď se z toulek vrací. Jenže doma není vše, jak by čekal. Místo rodiny plačící štěstím nad jeho návratem narazí na modře omítnutý dům a nového pána domácnosti - Egila Hegela. A tak Doppler vyráží do boje, aby získal zpět to, co tak lehkovážně opustil. Neštítí se žádných prostředků ani lstivých úskoků, aby vrazil mezi spokojenou dvojici klín. V tomto případě sperma a "vulgární děvku"...

"Diskuse v ložnici byla báječně vzrušená a dosahovala stále nových výšin. Solveig se opakovaně vracela k tomu, že jí připadá zajímavé, ale také děsivé, že Egil Hegel navzdory přesvědčivým důkazům dál zapírá. Biologické stopy, jak to nazvala, už našla na svém polštáři, na kočce štěstí, na televizoru, a teď ještě ke všemu fotka téhle vulgární děvky, kterou se snažíš skrývat v knize, nechápu, na co myslíš, mám pocit, že tě vůbec neznám, Solveig nechápala vůbec nic a půda jako by jí mizela pod nohama. Kladla si všemožné otázky i tu, kdo je, jestli je soudná, všechno se rozplývalo. Egil Hegel se snažil zdůraznit svoji nevinu, ale byl bez šance, protože o testu DNA, který jediný by ho mohl očistit, nechtěla Solveig ani slyšet. Takhle ponížit se nenechám, řekla. Alarm se nikdy nespustil, kód jsme změnili, nic nezmizelo, no tak, prohlásila tónem, jakým ji Doppler ještě nikdy mluvit neslyšel, no tak, zopakovala, myslíš si, že jsem blbá?"

Doppler se snaží napravit svoji několikaletou nepřítomnost a přitom vnést nového rebelského ducha do života svých dětí. Bojkotuje jejich snahy stát se pilnými, učí je žít jinak. Tak nějak nevzrušeně, s ušankou na hlavě a s naturalisticko-filozofickým nadhledem proplouvá jejich životem. Přijímá co je a neřeší co bylo. Přijme ho však jeho rodina? Podaří se mu začlenit zpátky do společnosti, nebo to vzdá a vrátí se s losem Bongem zpátky do lesa?
U třetího dílu bývají spisovatelé většinou vyčerpaní, ztrácejí inspiraci a dech. Ne však Erlend Loe. Doppler to roztáčí na plné koule. Sperma stříká na všechny strany, dojde i na porno, zadnice a klobásy. Hlavní hrdina je neskutečný svéráz a ohýbá si společenské konvence tak, jak se mu to zrovna hodí. Ukrývá v sobě naivitu dítěte, které ví, že provedlo něco nepatřičného a snaží se to před rodiči nějak ututlat a zaplétá se do dalších a dalších lží. Na jednu stranu působí až dětsky naivně, na druhou je jeho jednání natolik naturalistické a sobecké, že musíte obdivovat jeho ženu Solveig, že s ním rovnou nevyrazila dveře.

Ústřední příběh je jednoduchý, a tak není problém číst Konec světa, tak jak ho známe i bez znalosti předchozích dílů (Doppler a Náklaďáky Volvo). Osobně to ale nedoporučuji, protože přijdete o spoustu legrace.

Erlend Loe mě opět dokázal nejen pobavit ale i překvapit. Jednoduchost a prostota životního příběhu norského tuláka mě znovu odzbrojila svým buranským humorem i svojí filosofií všedního dne.

Stylem mi Erlend Loe připomíná Chucka Palahniuka. Poukazuje na společenský problém a překrucuje jej do absurdity, aby ukázal mez, kam až může člověk zajít, aby uskutečnil svůj sen. Jako kdybyste zkřížili Foresta Gumpa se Stoletým staříkem, který vylezl z okna a přidali k tomu krizi středního věku.

Zkrátka a dobře, Konec světa, tak jak ho známe přichází a s ním i originální norský mudrc Doppler s velkým údem. To si prostě chcete přečíst.

Kdy knihu Konec světa, tak jak ho známe rozhodně číst
  • četli jste předchozí díly a jste zvědaví, jak to všechno dopadne
  • fandíte alternativním způsobům života
  • máte rádi losy
Kdy knihu Konec světa, tak jak ho známe rozhodně nečíst
  • jste pilní
  • nesnášíte králíky
  • máte předsudky co se týče stříkání spermatu
Podobné knihy

Za zábavné chvilky děkuji nakladatelství Kniha Zlín, kde mimo knihy Konec světa, tak jak ho známe najdete i další super tituly.

Dotaz k produktu Konec světa, tak jak ho známe

Pole označená * jsou povinná.

Jméno:
Telefon:
E-mail:povinné *
Číslo "10" slovy:povinné *
Váš dotaz:povinné *
 
  Informace o ochraně osobních údajů
 

Dále doporučujeme

Náklaďáky Volvo

Náklaďáky Volvo (Doppler #2)

Mladý muži, říká von Borring, vy máte problémy. Máte ochablý stisk ruky. Vodnaté oči. Potřebujete pomoc. Nevím, co potřebuju, odpovídá Doppler. Ale pomoc, to zní jako dobrý…

Doppler

Doppler (Doppler #1)

Doppler je úspěšný, spořádaný a pilný muž. Má manželku, dvě děti, hezký dům a dobrou práci. Jednoho dne však při cyklistickém výletě do přírody spadne z kola, a jak tak leží…

Gangsterova přítelkyně

Gangsterova přítelkyně

Gangsterova přítelkyně je zajímavá kniha z mnoha důvodů. Popisuje život v mezidobí, život nežitý skutečně naplno.

Nultá hodina

Nultá hodina

Nultá hodina, Stunde Null, je termín, který se v Německu používá pro označení období bezprostředně po druhé světové válce, období, kdy celá země ležela v troskách, na nichž…

Tento web používá pro svoji funkčnost, analýzu návštěvnosti a nástroje marketingu soubory cookies. Zobrazit detaily