Konec světa, tak jak ho známe | Kniha Zlín

Menu
nakladatelství světových autorů
aktuální literární trendy
  • Řeky
  • Amatka
  • Vaše tváře zla
  • Zaslepení
  • Přepadení ve vzduchu
  • Senzační sbírka doktora Proktora
  • Skleněný pokoj

Konec světa, tak jak ho známe (Doppler #3)

Cena:
249 Kč
Autor:
Dostupnost:
skladem
ISBN:
978-80-7473-676-6
Překlad:
Kateřina Krištůfková
Datum vydání:
04. 06. 2018
Počet stran / vazba:
272 / vázaná
  • Popis
  • Úryvek
  • Recenze
  • Dotaz ke knize
  • Články

Popis: Konec světa, tak jak ho známe

Doppler je zpátky. Potřetí a naposledy. Po mnoha letech strávených v hlubokých opuštěných lesích si uvědomí, že má rodinu. Losa Bonga umístí do útulku pro jelení zvěř a putuje zpátky do Osla. Pevně rozhodnut vrátit se k normálnímu životu se těší na shledání s manželkou a dětmi, jenže jejich dům ve vilové čtvrti vypadá cize. Je natřený na modro a na poštovní schránce je pod jménem Dopplerovy ženy uvedeno ještě jedno jméno: Egil Hegel. Jak se zakrátko ukáže, je dotyčný krasavec a sportovec, podporuje dvě adoptované děti v Kolumbii a Bangladéši, a ke všemu vydělává přes sedmdesát tisíc měsíčně. Jak moc sympatický může člověk vůbec být? klade si zdrcený Doppler otázku. Ačkoli si původně myslel, že už dosáhl dna, jeho utrpení sotva začalo. Velké finále při hledání sebe samého na něj teprve čeká.
I v závěrečném díle volné trilogie prokazuje Erlend Loe své vypravěčské umění, a tak se můžeme opět těšit na jeho suchý humor a naprosto absurdní situace.

...

„Loeův suchý a konzistentní humor se má v tomto novém románu čile k světu a autor nám doslova a do písmene nic nezamlčuje. [...] Konec světa, tak jak ho známe je dystopickou kritikou naší kultury, která ovšem výtečně pobaví.“

— Sindre Hovdenakk, VG

Úryvek: Konec světa, tak jak ho známe

Recenze: Konec světa, tak jak ho známe

Loe, Erlend Konec světa tak, jak ho známe

iLiteratura.cz, 18. září 2018, autorka: Barbora Grečnerová

Životní kotrmelce čtyřicátníka Dopplera, jenž se rozhodl vzdát všech hmotných statků a výdobytků moderní společnosti, jdou do finále. Norský humorista Erlend Loe uzavírá svou úspěšnou trilogii vskutku velkolepě. Bláznivá jízda napříč fenomény současnosti – od sociálních sítí po kancelářské open spacy – nastoluje mezi řádky otázku, zda se dnešní svět ubírá tím správným směrem.

Konec světa tak, jak ho známe
Erlend Loe
: Konec světa tak, jak ho známe. Přel. Kateřina Krištůfková, Kniha Zlín, Zlín, 2018, 272 s.

Norský vtipálek a glosátor Erlend Loe (nar. 1969) už od začátku devadesátých let zpestřuje obraz temné severské literatury o postavy bláznivých outsiderů, kteří svérázným způsobem čelí výzvám života. S přístupem, kteří literární historikové označili jako nový naivismus, stvořil řadu nezapomenutelných postav – dětinského hrdinu z románu Naivní. Super. (česky 2005), skvělého otce, cestovatele a fantastu Kurta (ze sérii dětských knih o Kurtovi) a v neposlední řadě Dopplera.

Tomuto muži, procházejícímu enormně bolestivou krizí středního věku v jedné z nejbohatších zemí světa (rozuměj v Norsku), věnoval Loe již dvě knihy a nyní vychází česky poslední díl bizarní a politicky nekorektní sebepoznávací trilogie s názvem Konec světa tak, jak ho známe. Ve zkratce připomeňme, že v úvodní knize Doppler po pádu z kola opustil svoji práci i rodinu a ubytoval se v lese s losem Bongem (Doppler, česky 2007, revidované vydání 2017), s nímž v druhém pokračování Náklaďáky Volvo (česky 2017) vyrazil na road trip do Švédska, kde strávil nějaký čas ve společnosti podivínské staré kuřačky marihuany a rigidního skauta, od nichž se mnohému naučil.

Jak napovídá název závěrečného dílu, Loeovi nejde jen o Dopplera, ale o dnešní svět, jenž se dle veškerých vnějších příznaků zcela jasně blíží ke katastrofě. K příznakům zkázy civilizace patří prakticky vše, co Doppler – navrátivší se ze švédských lesů do rodného Osla – vidí okolo sebe. Internet přerostl do bezbřehé sítě pološílených egomanů, fotících se v nejbanálnějších chvílích na sociální sítě, počet nahých zadků, které lze vygooglit, narůstá každým dnem geometrickou řadou a osvědčené praktiky korporátů se staly přirozenou součástí myšlení každého spořádaného Evropana.

Loe doprostřed tohoto světa staví svého hrdinu, který za tři roky izolace zcela ztratil schopnost se přizpůsobit a ovládat své pudy. Autor buduje celý třetí díl na střetu nonkonformního Dopplera se západní společností, zacílenou na výkon a efekt. Nechá Dopplera projít několika romantickými vztahy, vystřídat kariéru muže v domácnosti, kuchaře amatéra (zaměřeného na retro recepty 70. a 80. let – zejména na párky), hvězdy filmů pro dospělé (v některých partiích těla je Doppler výjimečně obdařen a diváci to umějí ocenit) a výrobce ekovýrobků z vlastní produkce. Dopplerův návrat mezi lidi se mění v poznávací zájezd po fenoménech posledních pár let. Loe si postupně bere na paškál nejrůznější jevy, jimiž jsme sice denně obklopeni, ale které už nedokážeme kriticky reflektovat. Utahuje si z foodblogerů, matek blogerek, amatérských běžců s profesionální výbavou, instagramových závisláků, korporátních krys, přemotivovaných dětí, nezávislých žen, ekologických aktivistů, desítky televizních pořadů a dalších stovek podobných výdobytků současnosti, o něž nechápající Doppler na každém kroku zakopává. Střet s realitou je pro něj tak bolestný, že ho musí mírnit králičí čepicí s klapkami na uši, v níž se cítí o dost bezpečněji.

Stejně jako v předchozích vyprávěních je Loeovou nejsilnější zbraní schopnost glosovat okolí pohledem dospělého dítěte, Doppler se nebojí vykřiknout první, co ho napadne, být netaktní, drzý, neskrývá překvapení nebo pobouření. Chvílemi jsou jeho výroky na hraně, ale cítíme, že pomyslné zrnko pravdy se skrývá v každém z nich. Trefná je například analýza televizní produkce, jíž napolo vyděšený Doppler zcela propadá. Po hodinách strávených sledováním přírodopisných filmů zjišťuje, že klimatické změny jsou pro média dar od boha, protože „najednou vyvstala potřeba dokumentovat všechno, co v budoucnu zmizí“. Nejvíce Dopplera baví pořady o katastrofách, méně o renovacích, s výjimkou „renovací domů znevýhodněných amerických rodin, které samy nemají prostředky na to, aby se odstěhovaly ze své mrňavé chatrče stojící kupříkladu u železniční trati, po níž se čtyřiadvacet hodin denně ve špatně izolovaných kontejnerech převáží chemický odpad“.

Závěr jakékoli série představuje pro autora výzvu – musí udržet nastavené tempo (jež je v Loeově případně hodně překotné), překvapit a zároveň neuhnout z vytyčené cesty předchozích vyprávění. Nutno přiznat, že se to Erlendu Loeovi podařilo. V první polovině knihy dostává svého hrdinu nečekaně nápaditě zpět do manželčina domu v situaci, kdy zde panuje jiný muž, jehož není na první pohled možné porazit (skvěle vypadá, pravidelně běhá, vydělává měsíčně 73 400 norských korun a je rodinný typ). Smršť vtípků a ujetých nápadů nebere konce a my propukáme v nefalšované záchvaty smíchu. V druhé části to už bohužel mírně drhne, prostředí, která se Loe rozhodl navštívit a zparodovat, je přespříliš. Objem ejakulátu i míra Dopplerových emocí je hraniční, Loe se neubrání opakování a čtenář jisté netrpělivosti. Dopplerova cesta by mohla mít o několik zastávek méně, byť podezřívám tvůrce, že i její natahování je součástí hry – nejen nás pobavit, ale i rozhodit a naštvat. Navzdory drobným výtkám se tak sluší Erlenda Loea pochválit a v literárně-mediálním showbyznyse ho posunout o nějakou tu seberozvojovou příčku výš. Good job!

Zdroj

Dotaz k produktu Konec světa, tak jak ho známe

Pole označená * jsou povinná.

Jméno:
Telefon:
E-mail:povinné *
Číslo "10" slovy:povinné *
Váš dotaz:povinné *
 
  Informace o ochraně osobních údajů
 

Dále doporučujeme

Doppler

Doppler (Doppler #1)

Doppler je úspěšný, spořádaný a pilný muž. Má manželku, dvě děti, hezký dům a dobrou práci. Jednoho dne však při cyklistickém výletě do přírody spadne z kola, a jak tak leží…

Náklaďáky Volvo

Náklaďáky Volvo (Doppler #2)

Mladý muži, říká von Borring, vy máte problémy. Máte ochablý stisk ruky. Vodnaté oči. Potřebujete pomoc. Nevím, co potřebuju, odpovídá Doppler. Ale pomoc, to zní jako dobrý…

Siamská dvojčata

Siamská dvojčata

Román Siamská dvojčata je pohled na dlouholetý manželský vztah, zprávu o němž podávají střídavě žena a muž. Edwin je ochrnutý a slepý, vede se sebou nekonečný monolog, snaží se…

Stav obležení

Stav obležení

Děj románu Stav obležení se odehrává během osudových čtyřiadvaceti hodin života patnáctiletého Caspiana. Obyčejný školní den završí v rozhodující konfrontaci s násilnou…

Tento web používá pro svoji funkčnost, analýzu návštěvnosti a nástroje marketingu soubory cookies. Zobrazit detaily