369 Kč
978-80-7473-297-3
01. 05. 2015
160/brožovaná
4.00 / 3

Popis: Zmizelá Šumava (paperback)

Kniha Zmizelá Šumava vypráví 21 příběhů o životě a místech, která na dnešních mapách Šumavy už nenaleznete. Do osudů obyvatel na pomezí českoněmecké hranice totiž nemilosrdně zasáhly „velké“ dějiny 20. století, nejprve obě světové války, poté odsun německých obyvatel, neprodyšné uzavření hranice a vytvoření vojenského výcvikového prostoru Dobrá voda, kterému musely ustoupit nuceně vysídlené obce i osady. Výborní vypravěči Emil Kintzl, pro nějž je Šumava celoživotní láskou, a Jan Fischer, režisér stejnojmenných dokumentů internetové televize Stream.cz, poutavě a jadrně líčí těžký a svérázný život horalů na samotách a v chudých osadách, popisují činorodý život lidí ve větších obcích a v neposlední řadě připomínají bohatou průmyslovou a kulturní historii tohoto regionu.

Každý z příběhů doprovází unikátní dobové fotografie z archivu Emila Kintzla. Současnou krajinu a úchvatnou šumavskou přírodu zachycují plnobarevné fotografie Janka Rubeše a Leoše Skokana. Příběhy Zmizelé Šumavy nejsou nostalgickým vyprávěním po časech minulých, ale především vybízí čtenáře k návštěvě míst, která leží v nádherné šumavské krajině a jsou svědky její jedinečné historie.

Úryvek: Zmizelá Šumava (paperback)

Recenze: Zmizelá Šumava (paperback)

Šumavské kouty, jež zůstanou jen v paměti

Klubknihomolu.cz, 21. srpna 2015, autorka: Leona Tomášková

V naší zemi jsou místa, která v průběhů let zanikla a zůstaly po nich jen vzpomínky. Nová publikace nakladatelství Zlín čtenářům prostřednictvím fotografií a vzpomínek pamětníků přibližuje ztracená místa Šumavy tak, jak vypadala před koncem druhé světové války.

Autory knihy Zmizelá Šumava, kterou vydalo nakladatelství Zlín v ediciStream, jsou Emil KintzlJan Fischer. Emil Kintzl se narodil roku 1934. Druhou světovou válku prožil v Sušici, která byla v květnu 1945 osvobozena americkou armádou. Roku 1952 nastoupil jako učitel tělocviku do školy v Hartmanicích, později se přesunul do malotřídky na Srní. Mezi léty 1958 a 1975 učil na škole v Kašperských Horách, odkud jej po prověrkách vyhodili komunisté. Následně pracoval jako topič a postupně se věnoval zakládání svého šumavského archivu. Nyní se Emil Kintzl věnuje turistice a sportu a neúnavně mapuje historii i současnost Šumavy. Společně s Janem Fischerem natáčí pro internetovou televizi Stream.cz pořad Zmizelá Šumava.

Tvář Šumavy se zásadním způsobem změnila poté, co došlo k odsunu původního německého obyvatelstva v období po druhé světové válce. V 50. letech byla pro veřejnost velká část Šumavy uzavřena hraničním pásmem a vojenským prostorem Dobrá voda. Vesnice a usedlosti v oblasti od Hartmanic po Železnou Rudu byly vysídleny a staly se cílem dělostřelců a tankistů Československé lidové armády, kteří se tu cvičili. Rozstřílené obce navíc srovnaly se zemí buldozery.

Kniha Zmizelá Šumava přibližuje čtenářům osudy zmizelých vesnic a zapomenutých lidí, kteří v nich žili. Pomáhá tak prostřednictvím fotografií a příběhů udržet v naší paměti místa, jež během let dramaticky změnila tvář, a v současnosti po nich často nezbylo nic jiného než zelená louka. Pokud by se však zvědavý čtenář přeci jen chtěl pustit na cestu po zmizelých místech Šumavy, může tak učinit díky GPS souřadnicím, jež následují za každou kapitolou knihy a usnadňují nalezení zmíněných lokací.

Publikace je rozdělena na dvacet jedna kapitol a prolog. Každá z kapitol se věnuje jinému místu, jehož historie je čtenáři vyprávěna prostřednictvím vzpomínek autora i pamětníků a starých fotografií, které autor sesbíral a roztřídil při své práci v kotelně. Obzvláště zajímavé jsou komparace starých a nových fotografií, díky nimž čtenář často zjišťuje, že dříve osídlená lokalita v současnosti vypadá, jako by se jí lidská ruka nikdy nedotkla.

Zmizelá Šumava si neklade za cíl být odbornou literaturou, jednoduše ukazuje Šumavu dávných let tak, jak si ji pamatují tamější obyvatelé. Tento přístup má své kouzlo a probouzí v čtenáři záchvěv nostalgie. K hloubce a poutavosti textu přispívá i fakt, že autor publikace je do svého objektu zkoumání evidentně velmi zapálený. Knihu doporučuji nejen lidem, kteří jsou nějakým způsobem se Šumavou spojeni a chtějí se tedy dovědět více o její minulosti, ale i čtenářům, zajímajícím se o historii naší země. Na své si rovněž přijdou cestovatelé, kteří se mohou knihou inspirovat k výletu.

Vydejte se po zapomenutých koutech Šumavy

Vaseliteratura.cz, 10. srpna 2015, autorka: Sabina Huřťáková Hašková

Emil Kintzl je šumavský rodák a kdo se díval na seriál Policie Modrava, mohl se setkat s postavou, pro kterou byl pan Kintzl předlohou. V poslední době ho zaměstnává spolupráce s Janem Fischerem, se kterým natáčí seriál Zmizelá Šumava, vysílaný na internetové televizi Stream.cz. Nakladatelství Kniha Zlin nyní vydalo stejnojmennou knihu.

Zmizelá Šumava je publikace, která kombinuje text – především vyprávění Emila Kintzla – a fotografie. A to jak dobové, získávané prostřednictvím pamětníků, z fotoateliéru Seidel sídlícího v Českém Krumlově nebo ze sbírek Emila Kintzla, tak nové snímky, které zachycují místa, kde kdysi byly k vidění i celé vesnice, dnes již vylidněné, opuštěné, rozpadlé. Mnohdy by náhodný turista ani nepoznal, že stojí na místě, kde dříve někdo bydlel. Právě proto vypráví Emil Kintzl pohnuté příběhy a osudy těchto míst, vesnic a lidí, a za každou kapitolou jsou umístěny souřadnice, aby jej mohli turisté lépe najít.

Kapitol je celkem 21 a předchází jim prolog. Jak už jsem výše zmínila, obsahují vyprávění a vzpomínky na místa a osobnosti, které by jinak zůstaly zapomenuty. Emil Kintzl sbíral paměti i fotografie po řadu let a dnes je považován za odborníka „přes Šumavu“. Jeho vyprávění není postaveno na nějakých odborných výzkumech, ani jimi není podloženo. Vypráví čistě tak, „jak nakoupil“. S tímto je nutné k publikaci přistupovat a nebrat ji jako odborný titul.

Kniha má především oslovit řadu čtenářů, kteří milují Šumavu, staré vzpomínky, fotografie či turistiku. Pokud seriál sledujete nebo jste sledovali, určitě uvítáte jeho knižní podobu, neboť co je na papíře, s tím se lépe cestuje. Možná, že se vydáte o letní dovolené na Šumavu a publikaciZmizelá Šumava vezmete s sebou, pro srovnání dobových fotografií se skutečností.

Abych se ještě k těmto fotografiím vyjádřila. Obdivuji, kolik toho Emil Kintzl byl schopen nashromáždit a dohledat. Je to úctyhodné a dělá to knihu vzácnější, než kdyby obsahovala „jen“ snímky současné Šumavy. Přestože jsou u obrázků popisky, chybí mi tam datace. Je pravda, že asi nebyl zcela cíl autorů, správně zařadit a datovat dobové fotografie, přesto bych to uvítala. Nejvíce k těm kapitolám, jež vypráví o zapomenutých osobnostech žijících v šumavských vesnicích.

Pokud se chystáte vyrazit na dovolenou na Šumavu, určitě si knihu Zmizelá Šumava pořiďte a vezměte s sebou. Bude jistě sloužit jako dobrý průvodce a třeba usednete k odpočinku na některém místě, kde dříve stávala vesnice, a přečtete si pro vyplnění dlouhé chvíle příběh, který se k ní vztahuje.

Dotaz k produktu Zmizelá Šumava (paperback)

Verschwundener Böhmerwald

Verschwundener Böhmerwald