Následky | Kniha Zlín

Menu
nakladatelství světových autorů
aktuální literární trendy
  • Ediční plán
  • Globální katastrofy a trendy
  • Nudge
  • Sněhulák
  • Jo Nesbø - box
  • Purity

Následky

Cena:
299 Kč
Dostupnost:
skladem
ISBN:
978-80-7473-542-4
Překlad:
Magda de Bruin Hüblová
Datum vydání:
07. 08. 2017
Počet stran / vazba:
272 / vázaná

Koupit e-knihu(Doporučená cena: 179 Kč)Přehled všech našich e-knih

Palmknihy eReading 

  • Popis
  • Úryvek
  • Recenze
  • Dotaz ke knize
  • Články

Popis: Následky

Minnie Panisová, kdysi maličkatý, sotva životaschopný novorozenec v inkubátoru, je mladá uznávaná konceptuální umělkyně. Jako základní materiál používá vlastní život, ze skutečnosti si dělá laboratoř. V předvečer experimentu, který by se mohl stát vrcholem její tvorby, se jí připomene minulost v podobě dopisu a série podivných déjà vu. Jak daleko může zajít v manipulaci reality, aniž ztratí sebe sama? Následky je román o volbě mezi zmizením a přežíváním, o velké touze, aby nás někdo jiný viděl.

...

Ocenění

Cena Lucy B. a C. W. van der Hoogtových pro začínající spisovatele, 2016
Cena feministického časopisu Opzij, 2015
Vlámská čtenářská cena Zlatá sova, 2015
Cena Antona Wachtera, 2014

...

„Okouzlující román. (…) Až do poslední, zneklidňující věty drží spisovatelka čtenáře v manipulativním sevření.“
— De Groene Amsterdammer

„Narození. Proměnlivá identita. Kdo jsme v očích těch druhých. To jsou témata, která tvoří jádro románu. Ze začátku však kniha připomíná spíš sérii brilantních úvah o současné umělecké scéně. Autorka románem zanechala originální a slibnou stopu. Další knihy budou bezpochyby následovat.“
— Le Monde


„Pokušení neexistovat, zmizet z tohoto světa, umění překonat to pokušení a naučit se s ním žít – když to takhle napíšu, zní to jako obtížná kniha. Ale čte se lehce. Tak si ji přečtěte.“
— Cees Nooteboom

Úryvek: Následky

Recenze: Následky

RECENZE: Umění se změnilo. Už je jen pro oligarchy a hiphopery

iDnes.cz, 19. srpna 2017, autorka: Monika Zavřelová

Nizozemská spisovatelka Nina Weijersová se stejně jako její hrdinka Minnie vydala na tenký led. Ve svém debutovém románu Následky podává upřímnou výpověď o současné umělecké scéně, pocitu nejistoty čerstvých třicátníků i nepřiznaném vlivu rodičů na životy svých dětí.

Debutový román Weijersové, který v originále vyšel poprvé v roce 2014, se dá dost dobře rozdělit na dvě části. Ta první čtenáře seznamuje s hrdinkou Minnie, konceptuální umělkyní.

Mezi její největší práce patří projekt, v rámci kterého se postupně zbavovala všeho svého majetku – až jí pomalu zbyl jen kartáček na zuby. V dalším zase fotografovala všechny své odpadky po dobu několika let. Ano, takto v podání Weijersové vypadá současné umění – jedna velká performance.

Promění vlastní život v umění

„Umění je nová nemovitá věc, investice pro ruský oligarchy, hiphopery a dětský hvězdy,“ říká v knize výtvarný agent Minnie. Není tedy divu, že opravdové slávy se Minnie dostává až ve chvíli, kdy se octne před kamerou, nikoliv za ní. Fotograf, se kterým strávila noc, ji během spánku několikrát potají vyfotí v nové luxusní noční košilce.

Jakmile snímky otiskne módní magazín Vogue, je v hledáčku novinářů i kolegů. Rozhodně to však neznamená, že by snad byla najednou spokojená se svým životem. Chce víc, ještě pompéznější představení, které všem vyrazí dech. O pomoc požádá zmiňovaného fotografa. Po dobu několika týdnů ji má sledovat a fotografovat, téměř stejně jako paparazzi.

Právě v tuto chvíli se román proměňuje a dostává ke své druhé části, ze které úvahy o umění a jeho směřování téměř vymizejí. Následky se totiž promění v psychologické drama, v jehož středu stojí poničená duše mladé ženy, jejíž problémy jsou zakořeněné hluboko v raném dětství.

Nejenže Minnie nezná svého otce, ona ještě ke všemu není ani schopná najít si cestu ke své matce. A čtenář postupně s tím, jak se Minniin život začne podobat životu její rodičky, odhaluje proč. Více netřeba prozrazovat.

Inspirací k napsání Následků měl být pro Weijersovou příběh dítěte, novorozence, který musel už od začátku svého života bojovat o existenci. Přemýšlí nad osudem člověka, který možná neměl přežít, ale přežil.

Baví i bez velkých dialogů

Debutový román nizozemské autorky vyčnívá mezi ostatními díky svému spádu, čtivosti, touze čtenáře pokračovat dál. Ne snad kvůli tomu, že by vytvořila kdovíjak promyšlenou zápletku, spíše umí psát o své hrdince tak poutavě, že čtenář knihu nemůže odložit. Do samotného konce úpěnlivě čeká, jak to s Minnie vlastně dopadne.

Jelikož příběh Weijersová vystavěla především na vnitřním monologu hrdinky, má k ní čtenář blízko. Nikdy však nepocítí absenci dialogu, která z knih mnoha současníků Weijersové činí nudná a nabubřelá díla.

Navíc potěší, že kromě psychologie postav se autorka díky mnohým univerzitním stážím, které absolvovala, orientuje také v historii (především výtvarného a literárního umění), ale zvládá glosovat i popkulturní fenomény. Třeba když se Minnie krátce setká s farmářem, který si prošel podivnou seznamovací reality-show nazvanou Farmář hledá ženu.

Nakladatelství Kniha Zlín, které se nedávno stalo součástí společnosti Albatros Media, tak znovu potvrzuje, že do Česka umí přivést nové knihy a autory, kteří nabízejí upřímnou a originální výpověď o současném světě. Přemýšlí, ale nenudí. Baví, ale nezaprodávají se. A hlavně se neberou přehnaně vážně, svému talentu navzdory.

Jedeme v tom všichni

iliteratura.cz, 25. srpna 2017, autor: Jan M. Heller

Románová prvotina nizozemské spisovatelky Niñi Weijersové (1987) Následky až s postupujícím čtením odhaluje, že není tím, čím se zdá být. Ze společenského románu z prostředí současné umělecké scény se stane „román s tajemstvím“. Anebo je to všechno literární performance?


Niña Weijersová
: Následky. Z nizozemského orig. De consequenties přel. Magda de Bruin Hüblová, Kniha Zlín, Zlín, 2017, 272 s.

Román Následky nizozemské autorky Niñi Weijersové patří mezi prózy, které až s postupujícím čtením odhalují, že nejsou tím, čím se zdají být.

Na první pohled jde o společenský román z velmi atraktivního prostředí – z prostředí současné umělecké scény. Hlavní hrdinkou je mladá konceptuální umělkyně jménem Minnie, jejíž příběh sledujeme zpočátku z pohledu fungování tohoto prostředí. Minnie studuje na akademii, navštěvuje vernisáže a večírky, spí s tím a s oním... a hlavně dělá multimediální instalace a performance, jejichž popisům s obšírným vysvětlením Weijersová věnuje řadu stránek. Ke zlomu dojde, když fotograf, Minniina známost (něco jako „kamarád s výhodami“), zcela v duchu popisované umělecké filozofie Minnie nafotí ve spánku a fotky se pak bez jejího vědomí objeví v samotném Vogue. Následuje dohoda mezi Minnie a fotografem, kterou by bylo možno chápat jako jakési mimosoudní vyrovnání a jejímž obsahem je, že fotograf teď bude participovat na dalším z jejích uměleckých projektů.

Co je asi na této rovině nejpodstatnější, je otázka, která sice nezazní, ale zaznít by zřejmě měla: To se opravdu dá pokládat za umění, když někdo udělá fotky spící holky s vyhrnutou noční košilí? Není to otázka nijak nová či originální, každý, kdo se trochu zajímá o moderní umění, zná historii Duchampova pisoáru či anekdoty o minimalistických objektech, které v noci uklízečka vyvezla z galerie, protože je pokládala za nepořádek – takhle prvoplánová Weijersová není. Následuje hned druhá otázka, o nic méně vtíravá: To jsou média – v tomto případě módní časopis – opravdu ochotná za tohle zaplatit balík? Weijersová zde tematizuje rozplývání hranic mezi uměleckým diskursem a světem zábavy, šoubyznysu, módy a médií, aniž by na to musela upozornit; stačí, když cituje mediální a teoretický metajazyk, kterým se dnes na tuto otázku odpovídá (nádherný je v tomto směru přepis Minniina rozhlasového rozhovoru následujícího potom, co její fotky vyjdou ve Vogue, nebo monology jejího uměleckého agenta). Popsání tohoto dokonale propojeného umělecko-byznysově-mediálně-akademického konglomerátu, který žije v podstatě z relativizace všech tradičních vztahů, je první a nejnápadnější devízou knihy – a vlastně je to možná svým způsobem také konceptuální umělecký projekt, což nás napadne, jakmile si uvědomíme, že literatura je také umění.

Druhou dějovou rovinu představuje příběh, kdy se Minnie pouští do svého uměleckého projektu a současně se shodou náhod (osvědčený motiv nečekaného dopisu) pouští do pátrání po vlastní minulosti. Na této úrovni se mění žánr a zároveň se významová výstavba románu rozdvojuje: vnější znaky napovídají, že budeme číst nějaký klon psychologického thrilleru, avšak v pozadí cítíme, že to není všechno, že před sebou máme to, čemu se někdy říká „román s tajemstvím“. Autorka tohoto napětí dosahuje především tím, že rozruší časovou linearitu, začne hlavní děj prostřídávat analepsemi do Minniina dětství a ještě dál.

Ve svém uměleckém projektu Minnie zkoumá, osahává hranice – zcela v intencích procesu, který jsme popsali na první rovině v předchozích odstavcích – mezi uměním a životem; její projekty vždy pracují se skutečnými objekty, převzatými z jejího osobního života, s předměty denní potřeby, dokonce s jejím vlastním tělem. V posledním projektu hodlá Minnie dojít na této cestě nejdál, někam, kde před ní nebyl nikdo ze světových umělců, kteří se vydali do stejných míst a o kterých se Weijersová zmiňuje. Současně sledujeme Minniino rané dětství, kde hraje asi nejvýznamnější roli fakt, že se narodila jako nedonošená a zřejmě kvůli podnětové deprivaci se u ní nevyvinuly některé pocity – děvčátko například poměrně dlouho vůbec neplakalo. V postupném rozkrývání rodinné historie autorka vytváří napětí, které osvědčenými prostředky – zámlkami, návodnými větami a přerušováním děje s citem pro vystižení toho nejvhodnějšího okamžiku – vzbuzuje očekávání ohledně toho, jak se vlastně nakonec Minniina performance vyvine a zda ji toto svého druhu prokletí z minulosti dožene.

Od umění k životu a od života zpátky k umění: okamžik, kdy na sebe performance a realita narazí, přijde a dá pocítit, že tak docela propustné ty hranice ještě nejsou. Toto téma je nakonec vedle osoby protagonistky to, co vposledku všechny možné způsoby čtení románu spojuje. Ale možná, že autorka šla ve skutečnosti v zrcadlení světa před zrcadlem umění a za ním ještě dál a tím, že jeho zhmotnění zpracovala ve fikčním textu, se vlastně všem podobným úvahám rafinovaně vysmívá, že Následky jsou nakonec také jen performance a i tento recenzentský závěr je přinejlepším cynické přitakání nějakému klišé.

Dotaz k produktu Následky

Pole označená * jsou povinná.

Jméno:
Telefon:
E-mail:povinné *
Číslo "10" slovy:povinné *
Váš dotaz:povinné *
 
 

Dále doporučujeme

Reality Game Show

Reality Game Show

Druhý román mladé rumunské autorky nabízí znepokojující pohled na současný svět, kdy člověk nachází sám sebe pod vlivem sdělovacích prostředků s maskou na obličeji, za kterou jen…

Taneční škola

Taneční škola

Nejnovější román Krisztiána Grecsóa se odehrává v trojúhelníku Tótváros – Feketeváros – Köröstorok. Ten kout něčím připomíná historické Sedmihradsko – taky tu žijí, ale…

Člověk Anděl

Člověk Anděl

Leonard Anděl, bezmála třicetiletý číšník v kolínské restauraci, sepisuje v mnoha verzích svůj dosavadní životní příběh, aby si konečně ujasnil, kdo je, a našel si v životě…

Dny opuštění

Dny opuštění

Román Dny opuštění, jehož hlavní hrdinkou je překladatelka Olga, se odehrává v Turíně, kde Olga žije v malém bytě s manželem Mariem, dvěma dětmi a psem. Děj začíná v okamžiku…