Hodina mezi psem a vlkem | Kniha Zlín

Menu
nakladatelství světových autorů
aktuální literární trendy
  • Sněhulák
  • Purity
  • Jo Nesbø - box
  • Ulice Zlodějů
  • Vánoční dárky z KNIHY ZLIN
  • Hořící stromy

Hodina mezi psem a vlkem

Hodina mezi psem a vlkem
Cena:
149 Kč
Dostupnost:
skladem
ISBN:
978-80-87162-23-1
Překlad:
Eva Hermanová
Datum vydání:
01. 07. 2009
Počet stran / vazba:
116/brožovaná
2.93 / 87
  • Popis
  • Úryvek
  • Recenze
  • Dotaz ke knize

Popis: Hodina mezi psem a vlkem

Netrpělivě očekávaný první román Silke Scheuermannové Hodina mezi psem a vlkem (2006) podává působivý portrét dezorientace mladé generace, která hodně žádá, ale ve všednodenním životě zmateně tápe. Vypravěčka se po letech odcizení setkává se svou sestrou Ines, impulzivní malířkou a také alkoholičkou. I když se nechce znovu vrátit do své dřívější role její zachránkyně, je protikladným světem své sestry přitahována. Poté, co se zamiluje do jejího přítele, paradoxně začíná příběh jejich usmíření.

Úryvek: Hodina mezi psem a vlkem

Recenze: Hodina mezi psem a vlkem

Ženy v ofsajdu. Dva nové německé romány o zoufalých hrdinkách

Reflex, 9. září 2009, autorka: Michaela Hečková

Kniha Zlín mě nepřestává bavit. Klidně si žije stranou ve Zlíně a jen tak mimochodem vydává nejaktuálnější zahraniční knížky současnosti. Taková Světová knihovna Odeonu pro mladší a odvážnější (autory i čtenáře). Ať sáhnete po čemkoliv, nespálíte se. Zářivé hvězdičky středoevropské literární scény nyní svými bizarními novelami doplňují dva němečtí autoři.

Markus Orths sesbíral za své povídky, eseje i romány už kdejaká ocenění. Román Pokojská vypráví příběh ujeté třicátnice s nulovým osobním životem a nebývale vřelým vztahem k práci. Antihrdinka Linda trpí pocitem, že ji nikdo nevnímá. Nesnesitelně touží po lidské přítomnosti, a tak se jednoho dne schová pod postel pokoje, jejž právě uklidila - jenom aby mohla být součástí něčího života. Pozorování náhodných hotelových návštěvníků se jí zalíbí. Stane se z ní profesionální voyeur, nebo spíš zoufale tragikomický slídil, který ve skutečnosti prahne po odhalení. Chvilku to dokonce vypadá nadějně. Linda se překvapivě zamiluje do prostitutky, již "potkala" v hotelu, a růžovými pastelkami si začíná kreslit celý nový život. Jenže ouha - sny nejsou realita a Markus Orths sklouzává ke sladkému závěru, jakým se čtenářům obvykle zalepí pusa, jen částečně. Trampoty svérázné pokojské končí nikoli šťastně, ale s příslibem lepších zítřků. Kdyby byla Pokojská film, nejspíš by ji natočil Andreas Dresen (například Sedmé nebe). Mluvilo by se v ní ukrutně málo, ale publikum by se absurdním situacím a trpkým, dokonale vyprázdněným rozhovorům hlavní hrdinky s její matkou nepřestávalo smát.

Hodina mezi psem a vlkem někdejší básnířky a povídkářky Silke Scheuermannové zase připomíná film Franzisky Meletzkyové Volně podle plánu - podobně jako v próze se v něm setkávají sestry; obě si řeší nějaké to hořké trápeníčko a jedna z nich si občas ráda přihne víc, než je zdrávo.

Scheuermannová připomíná Tanju Dückersovou, Julii Franckovou a nejvíc asi Judith Hermannovou, jen s tím rozdílem, že hektolitry kafe, jež se popíjejí v jejich povídkách, nahradily flašky vodky pečlivě schované po skříních a nefungující partnerské vztahy vystřídal milostný troj úhelník mezi sestrami a společným přítelem. Hodina mezi psem a vlkem úžasně pečlivě variuje současná umělecká klišé. Sestra malířka působí na první pohled jako extrovert dokonale spokojený se svým úspěchem, zatímco se potají opíjí do bezvědomí, aby zahnala depky. Druhá sestra, novinářka, si zase zdánlivě není jista sama sebou. Je rozvedená, nezakotvená a ztrápená, jenže když na to přijde, nejenže se o sestru dokáže postarat, ale dotáhne ji k branám léčebny.

Scheuermannová nepřichází s ničím novým. Postavy jsou jako vystřižené z každého druhého lo-fi posmutnělého amerického nezávislého filmu, krotce groteskní zápletka se dá předvídat od prvních deseti stránek a závěr je oslazený stejně jako u Orthse. Sympatické ovšem zůstává svižné tempo vyprávění i snaha (byť kapku marná) chytit svoji generaci pod krkem a literárně ji zakonzervovat. Ale hlavně - německá smířlivost a opatrné nadějné konce mají ještě pořád daleko k umanutě lidově laskavým českým komediím. Jemná melancholie Pokojské ani Hodiny mezi psem a vlkem nemučí uslzeným patetismem, třebaže k přímočarému veselí mají obě knihy daleko.

Přijde lepší život? Možná nikdy. Německá autorka píše o sestrách a také o své neukotvené generaci. Hodina mezi psem a vlkem

iDnes.cz, 17. září 2009, autorka: Alice Horáčková

Je to zřejmě linie současné německé prózy psané ženami: úsporné příběhy třicátníků hledajících sebe i smysl života. Tedy jestli nějaký je. Čeští čtenáři znají Judith Hermannovou (1970) či Antje Rávic Strubelovou (1974). Nyní k nim přibyla Silke Scheuermannová (1973) s útlou prózou Hodina mezi psem a vlkem. Redakční výtka na úvod: škoda, že do devíti vět na záložce českého vydání pronikly čtyři chyby v německých výrazech...

Je to první obsáhlejší autorčina práce po poezii a povídkách. Lyrické výlevy však nečekejte, Scheuermannová víc zatajuje než odkrývá. Okolnosti napjatého vztahu dvou sester pojmenovává nepřímo. Ines je svůdnější a talentovanější. Ta mladší, která příběh vypráví a jejíž jméno ani jednou nepadne, jí trochu závidí, trochu obdivuje, ale hlavně jí zazlívá, že ve svých obrazech ztvárnila smrt jejich otce.

Dějištěm je velkoměstský Frankfurt nad Mohanem, jenž působí podobně chladně a prázdně jako životy hrdinů. Slovy vypravěčky je to „Neřím, Nepaříž a Nenewyork“, a právě tady se pozice sester prohazují. Zatímco Ines častěji propadá alkoholu a „hodině mezi psem a vlkem“, zničujícímu bezčasí mezi vědomím a bezvědomím, sebelítostí a nenávistí, sestra začíná aféru s jejím přítelem.

Falešná Židovka Snad mužským čtenářům připadne kniha až přejemnělá: působí poryvy v nejednoznačném sesterském vztahu, důležitější než děj jsou okamžiky, situace líčené až s dokumentární věcností. Mohou však být i groteskní: milování s vytouženým mužem rozloží štěkání psa, značkovou halenku v obchodě rozcupuje nepovšimnuté dítě zákaznice, volební kampaň o umírajících svědcích času symbolizuje tvář stařeny, která není Židovkou, ale nacistickou vdovou. Což vypravěčka neodsuzuje: horší než falešná Židovka jí přijde mediální svět, který se s mravokárným prstem vrhá po každém skandálu.

Vnější „obrazy“ (nikoli náhodou je Ines malířka a její přítel fotograf) prostupují vnitřní: vzpomínky a nevyslovené pocity. Jsou poetičtější, ale ne vždy přesvědčivé, snaha o osudovou rovinu působí násilně.

Hodina mezi psem a vlkem neřeší ani neobjasňuje. Těží z pochyb, neurčitostí, výseků, nálad. I proto německá média mluví o generačním pocitu, snaze zachytit to, čím si nejsou jistí protagonisté knížky a možná ani autorka. Kdy konečně začne ten lepší život, na který netrpělivě čekáme? Ve třiceti, čtyřiceti? Anebo pokaždé zahne dva tři kroky před námi, jak melancholicky nadhazuje autorka?

Hodnocení 70 %

Knižní recenze: Hodina mezi psem a vlkem

Houser, 25. září 2009, autor: Jiří G. Růžička

Jaká že hodina leží mezi psem a vlkem? Vlk symbolizuje minulost, pes budoucnost. Podle jednoho z protagonistů románu, Kaie, prožívá hodinu mezi psem a vlkem sestra vypravěčky této novely, Ines.

Stále ještě kráska, která se dlouho živila malováním. Najednou se jí však svět začal hroutit. Nejprve pila o víkendech, pak už pořád.

Závislost na alkoholu jako by však Ines o její přítomnost spíše okrádala; zůstávají vzpomínky na minulé úspěchy a naděje, že se v budoucnu vrátí. Právě pro svou slabost se Ines stává oporou ve vyprázdněném životě vypravěčky – najednou pociťuje vlastní převahu nad vždy upřednostňovanou sestrou. Teprve v tomto okamžiku, jako by si vypravěčka uvědomila, že její život postrádal cíl a z minulosti není moc na co vzpomínat.

Na rozdíl od své sestry žije ona jen nudnou přítomností – tedy v hodině lva. Německá autorka se ve své novele snaží zachytit vnitřní svět vypravěčky, aniž by příliš odhalovala z její minulosti. Ve vyprávění se občas objevují, pro příběh málo významné podrobnosti, třeba jak byl při lodním převozu ořechových směsí objeven takzvaný para-efekt, tedy pohybem způsobené vrstvení různě velkých objektů. Tyto podrobnosti však nerozbíjí strukturu příběhu, ale ještě více se upínají k vnitřnímu světu vypravěčky, který se z velké části skládá z banalit všedního dne.

Zpočátku na sebe jednotlivé odstavce, do nichž je kniha rozdělena, příliš dějově nenavazují, až později autorka začíná vyprávět příběh lineárně. Svět vypravěčky začíná dávat smysl. Kniha zapadá do současného středoevropského proudu literatury „krize třicátníků“: hledání smyslu života na cestách po světě selhalo, teď je třeba vrátit se domů a zkusit začít znovu.

Dotaz k produktu Hodina mezi psem a vlkem

Pole označená * jsou povinná.

Jméno:
Telefon:
E-mail:povinné *
Číslo "10" slovy:povinné *
Váš dotaz:povinné *
 
 

Dále doporučujeme

Reality Game Show

Reality Game Show

Druhý román mladé rumunské autorky nabízí znepokojující pohled na současný svět, kdy člověk nachází sám sebe pod vlivem sdělovacích prostředků s maskou na obličeji, za kterou jen…

Hannah

Hannah

Ve své knize navazuje Armin-Müller Stahl na to nejlepší a nejkultivovanější z tradice evropského románu. Hannah je knihou, která se čte jedním dechem. Je o hledání…

Továrna na děti

Továrna na děti

„Už jí tikají biologické hodiny“ – říkává se o ženě, která netrpělivě vyhlíží potencionálního manžela, a nebo s nervozitou ještě o trochu větší se snaží přivést na…

Člověk Anděl

Člověk Anděl

Leonard Anděl, bezmála třicetiletý číšník v kolínské restauraci, sepisuje v mnoha verzích svůj dosavadní životní příběh, aby si konečně ujasnil, kdo je, a našel si v životě…