Hannah | Kniha Zlín

Menu
nakladatelství světových autorů
aktuální literární trendy
  • Ediční plán
  • Globální katastrofy a trendy
  • Nudge
  • Sněhulák
  • Jo Nesbø - box
  • Purity

Hannah

Hannah
Cena:
189 Kč
Dostupnost:
skladem
ISBN:
978-80-903562-5-2
Překlad:
Eva Hermanová
Datum vydání:
03. 07. 2007
Počet stran / vazba:
104/vázaná
3.42 / 19
  • Popis
  • Úryvek
  • Recenze
  • Dotaz ke knize

Popis: Hannah

Ve své knize navazuje Armin-Müller Stahl na to nejlepší a nejkultivovanější z tradice evropského románu. Hannah je knihou, která se čte jedním dechem. Je o hledání okamžiku-rozhodnutí, které všem protagonistům dokázalo ve vteřině ovlivnit celý život. O neviditelných mezilidských závislostech, které se mezi vztahy nepozorovaně vkrádají a zasahují do osudů jiných, o lidech a poutech, které si během života vypěstujeme. O nevyhnutelném poznání toho, že někdy je lepší hledání vzdát a odejít a o umění udělat to, které si každý osvojujeme po svém, bolestně a nepřenositelně.

Úryvek: Hannah

Helen byla spoluhráč, kterého jsem musel přesvědčit. Zatímco jsem se měsíc touto myšlenkou zabýval, postupně jsem s ní seznamoval Helen, přičemž jsem to dělal tak, jako by šlo o špatný vtip. Poprvé reagovala tak, že odešla do kuchyně. Ale: čeho jsem chtěl dosáhnout, to se povedlo: zasel jsem semínko. Po dvou dnech znovu. To samé. Zmizela. Když jsem to zkoušel třetí den znovu, řekla mi: Mám pocit, že to myslíš vážně. Je to ten nejodpornější nápad, který jsem od tebe slyšela, a rozzlobeně zmizela. Na zádech měla napsáno, že jsem na správné cestě. Po týdnu se mě zeptala, jak bych si představoval tu ničemnost provést. A já jsem jí vyložil svůj plán. Helen byla ještě stále proti. Napadalo ji tisíc důvodů, proč to neudělat. Ano, vymyslel jsem podlý čin, po kterém musela Helen v tvých očích – ubohá a obnažená - vypadat jako podvodnice. Podvést mě s tebou.

Recenze: Hannah

Armin Müller-Stahl - Hannah

Nekultura.cz, 15. března 2009, autorka: Veronika Buchtíková

Ani ne sto stran, neobvyklá milostná zápletka. Podvádějící, nebo podvedený? Milostný trojúhelník, nebo snad čtyřúhelník? Vztah mezi rodičem a dítětem, vztah manželů, vztah mezi přáteli. Německý herec, houslista, malíř a spisovatel v jedné osobě dokázal na malém prostoru a s minimem postav rozvést zápletku tak důmyslnou a nečekanou, až se tají dech.

Dva staří přátelé se po letech setkávají, aby si konečně řekli pravdu. Pravdu, která je zatížená bolestí, smutkem, smrtí a zradou. A vzhledem k jejich pokročilému věku taky kapkou sentimentality.

Na tuto chvíli se připravovali a čekali mnoho let. S přibývajícím věkem Hermann pochopil, že musí s celou pravdou ven – bylo to tak sice správné, ale byla v tom i trocha touhy ublížit tomu druhému. Nevědomost je sladká. Ale když trpí jeden, musí trpět i ten druhý.

Hermann do detailů naplánoval celý rozhovor, který spolu povedou – stejně jako před léty naplánoval záležitost, o níž si nyní musejí promluvit. Po večeři v hotelové restauraci se přesunou do hotelového pokoje – jeden se usadí v křesle, druhý se postaví k oknu. A k tomu se z magnetofonu linou tóny, které ze svých houslí vykouzlila Hannah. Byla to výborná houslistka. Hermann a Arnold by si však pouštěli právě dnes její nahrávky, i kdyby nebyla ani zdaleka tak dobrá.

Hermann se odhodlal začít vyprávět. Bere to oklikou, nejde přímo k věci. Vypráví o věcech, které s tím souvisí, ale pro Arnolda i pro čtenáře je zatím souvislost skrytá. Nechápeme. Pak se jako pavučina začínají rozplétat jednotlivá vlákna – vlákno náležící Helen, to, které patří Arnoldovi, to Hermannovo. A nakonec vlákno Hannah, do kterého všechna směřují, kde se stýkají a odkud také zase vycházejí.

A pak je tu ten sešit. Sešit, který byl ukraden před tolika lety. Teď se má viník přiznat a vrátit jej jeho majiteli.

Žádné uvozovky, žádná zbytečná slova, žádné zbytečné emoce. Přesto se autorovi podařilo tímto úsporným způsobem vykreslit atmosféru důvěrněji a emotivněji, než by mohl popsat množstvím slov.

Autorův jazyk je strohý – skoro jako by chtěl jen informovat o tom, co se stalo, co řekl jeden, co odpověděl druhý. Text připomíná divadelní scénář, který je protkaný poznámkami jako „Pauza“, chvílemi se tváří jako deník, mohla by to být zpověď starého člověka, který cítí, že má málo času a potřebuje mít jistotu, že to hlavní stihne napsat, aby si tajemství neodnesl s sebou nebo aby se smířil s tím, co v životě udělal a co se mu stalo.

Žádné uvozovky, žádná zbytečná slova, žádné zbytečné emoce. Přesto se autorovi podařilo tímto úsporným způsobem vykreslit atmosféru důvěrněji a emotivněji, než by mohl popsat množstvím slov.

První dílo Armina Müllera-Stahla, které vychází v češtině je vyjádřením nesmírné křehkosti, která se objevuje v mezilidských vztazích. Zároveň je to však dílo zlomyslné. Po jeho přečtení se člověk neubrání rozhlédnout se kolem sebe a uvažovat, jestli jsou jeho přátelé a blízcí skutečně takoví, jací se jeví, nebo zda skrývají něco, čím vás podvedli. Nebo jste snad obelstili vy je?

Hodnocení: 85 %

Ukázka:

A teď ti musím říct něco, co jsem si začal jen pomalu připouštět, něco, čemu jsem se zdráhal uvěřit: tím podvodem jsme se sblížili. Tenkrát jsem pochopil, jak přemýšlíš, jak cítíš. Stal ses mou součástí. Tvé myšlenky byly podobné mým, protože já jsem tě také podvedl, vzal jsem ti Hannah. Způsobil jsem ti ztrátu, o které jsi netušil, že byla ztrátou, protože jsi věřil ve svou vinu. Vzal jsem ti něco, co bylo tvé.

Ste muž, máte šesťdesiat a dcéru s najlepším priateľom. Neveríte?

Denník.sme.sk, 22. listopadu 2007, autorka: Katarína Kucbelová

Je veľa príbehov, ktoré hovoria o mužskom priateľstve či láske – ešte chvíľu si môžeme dovoliť zavádzať. Veľa je aj tých, ktoré hovoria o partnerstvách, ktorým neboli dopriate deti. Spresňujeme, že hovoríme o vzťahoch mužsko-ženských. Ešte viac je príbehov o manželských trojuholníkoch a nie je málo ani tých o otcoch a dcérach.

Novela Hannah rozmotáva vzťah Arnolda a Hermanna, dvoch celoživotných priateľov, ktorých vzťah udržuje v napätí súťaženie zosobnené predovšetkým v postave Heleny, ktorú si nakoniec vezme Hermann. Keď je jasné, že toto manželstvo im neprinesie potomkov, Hermann presvedčí manželku, aby sa o dieťa pokúsila s jeho priateľom Arnoldom.

Hannah

Narodí sa Hannah, ktorej otcom je Arnold a ktorý o tom nevie. Aj Arnold má pred Hermannom tajomstvo: vzťah s jeho ženou Helenou. Príbeh sa postupne dozvedáme až po samovražde mladej a labilnej Hannah a smrti jej matky. Arnold pochopí, že nie je podvodník, ale podvedený a vzťah s Helen vznikol ako Hermannova vykalkulovaná hra. Obidvaja priatelia k sebe nachádzajú cestu práve prostredníctvom „spoločnej“ dcéry.

Je to možné. Napríklad vtedy, ak je autorom oscarový herec Armin Müller-Stahl. Hollywoodsku sošku získal za úlohu ctižiadostivého otca klaviristu Davida Helfgotta vo filme Shine. Viac sa však preslávil postavou taxikára Helmuta vo filme Jima Jarmuscha Noc na zemi.

Armin Müller-Stahl je nielen známy herec a spisovateľ, ale tiež maliar a huslista. Všestranná osobnosť, alebo podozrivá kombinácia? Kariéru výtvarníka Müllera-Stahla nebudeme hodnotiť, je však zrejmé, že v tej literárnej odpozeral schopnosť svojich slávnych kolegov zo sveta filmu zvoliť si správny príbeh a poučene ho porozprávať.

To, že je huslista, bohato využil práve v tejto knihe. Huslistkou je Hannah.

Nehannah

Stahlove rozprávanie je zjednodušené. Prijateľné je vďaka štylizácii do Hannahinej detskej interpretácie sveta. Jeho štýl je poetický, dôsledným vedením motívov sa približuje viac k citlivo zvolenej metafore ako k sentimentu.

Autorov tón je melancholický. Vďaka dobre motivovanému príbehu je smútok opodstatnený.
Stahlove videnie sveta je fatalistické. Napriek tomu si pri analýze ľudských osudov dokáže zachovať potrebný odstup.

Jeho prostredia sú snobské. V nepretržitej introspekcii však stále ostáva šanca nedať sa rušiť cigarami, mramorovými hotelmi a exotickými destináciami.

Stahl je autor, ktorý kalkuluje, čitateľa však neklame. Zdá sa, že mu naozaj nemáme čo vyčítať, ale môžeme jeho rozprávaniu veriť?

„A co udělala Hannah? Šla do svého pokoje a zahrála Mozartův koncert D-dur, ve kterém zdůraznila vždy první dobu. Bůh nás nechal hloupé, je to Nebůh. A při slově Nebůh zdůraznila první dobu, já sem Nehannah, první doba druhého taktu, nemaminka, třetího taktu, netatínek, čtvrtého taktu, dnes je neden, moře je nemoře s nevodou, vzduch je nevzduch, nebe je nenebe, brzy půjdu na konzervatoř a budou mě učit neučitelé.“

Tak Hannah hrala Mozarta, tak ho zmenila. Bolo to neuveriteľné.

Dotaz k produktu Hannah

Pole označená * jsou povinná.

Jméno:
Telefon:
E-mail:povinné *
Číslo "10" slovy:povinné *
Váš dotaz:povinné *
 
 

Dále doporučujeme

Proč se dítě vaří v kaši

Proč se dítě vaří v kaši

Kniha o rodině, která za svobodou utekla z diktátorského Rumunska na Západ. Z pohledu dítěte popisuje život v cirkusové manéži, maringotkách, hotelích a levných varieté. Nemožnost…

Spi!

Spi!

Asi bychom těžko hledali dvě rozdílnější povahy, než jsou dva hlavní hrdinové románu belgické debutantky Annelies Verbeke Slaap! (De Geus, Breda 2003). Na jedné straně mladá krásná…

Hodina mezi psem a vlkem

Hodina mezi psem a vlkem

Netrpělivě očekávaný první román Silke Scheuermannové Hodina mezi psem a vlkem (2006) podává působivý portrét dezorientace mladé generace, která hodně žádá, ale ve všednodenním…

Archandělé neumírají

Archandělé neumírají

Krátký román nebo spíše novela Archandělé neumírají je zpovědí mladé ženy, žijící vzpomínkami na svůj ztroskotavší milostný vztah. Kniha zároveň lyrická i rozumová vyniká…