399 Kč
978-80-7473-533-2
11. 05. 2017
475 / vázaná
4.28 / 668

Popis: Žízeň

11. díl krimi série o detektivu Harrym Holeovi. V Oslu dojde rychle po sobě k vraždám několika žen, které si domluvily schůzku prostřednictvím seznamky Tinder. Vyšetřovacímu týmu, jemuž nově velí Katrine Brattová, zůstává rozum stát nad způsobem, jímž byly oběti zabity, i faktem, že z míst činů vždy zmizela část jejich krve. Vrchní policejní náčelník Mikael Bellman potřebuje případ co nejrychleji vyřešit, aby mohl na kariérním žebříčku postoupit ještě výš. Proto povolá zpět Harryho Holea, který se mezitím odstěhoval k Ráchel na Holmenkollen a chtěl si užívat spokojeného manželského života a poklidného vyučování na policejní akademii. Vzhledem k brutalitě vražd mu však nic z toho dopřáno není. Okolnosti ho donutí založit alternativní vyšetřovací skupinu a pustit se po stopě. Jenže dopátrat se pravdy není vůbec jednoduché, zvláště když ho život v určitém okamžiku postaví před zásadní dilema, zda má dát přednost rodině, nebo vyšetřování.

Jo Nesbø pokračuje ve stejné linii, kterou zahájil Sněhulákem a dále ji rozpracoval v Levhartovi a následujících dílech. Žízeň opět přináší svižný a dramatický děj plný překvapivých zvratů, Harryho sarkastických poznámek a svérázného chování. Harry je prostě zpět v plné síle a se vší parádou.

Úryvek: Žízeň

Recenze: Žízeň

Jo Nesbø nechal Harryho Holea ožít

Právo, 22. dubna 2017, autorka: Lucie Zelinková

Harry Hole je zpět. Další díl série s norským detektivem, bojujícím se sériovými vrahy i démonem alkoholu ve svém nitru, se vrátil. V jedenáctém románu z řady norský spisovatel Jo Nesbø znovu dokazuje, že jeho popularita neprýští jen z prvenství v žánru severské detektivky. Utvrzuje s přehledem, že je jako autor krimi románů neskutečně dobrý.

Když v roce 2013 vyšla Policie, zdálo se, že je série s legendárním osloským detektivem ukončená. Nesbø se pustil do práce na dalších knihách a své autorské kvality předvedl mimo linii série. Předloni na podzim vyšel v českém překladu samostatný román Syn, jenž sklidil nadšené ovace. Se čtenářem si Nesbø pohrál ve svém tradičním stylu jako kočka s myší. Jak je jeho zvykem, nechal ho odhalit si svou pravdu v příběhu, přesvědčit se o ní a následně mu ji se smíchem vyvrátil. Následovala dvoudílná série útlých noirových detektivek Krev na sněhu. V rozsahem subtilnějších novelách Nesbø přesvědčil, ovšem k nijak výraznému efektu u prvního dílu nedošlo a druhý se už příliš pozornosti nedočkal. Potlesk sklidil především za formu a zdařilou inspiraci americkou drsnou školou. V rozhovoru pro Sunday Times Nesbø prozradil, že s Harrym Holem ještě neskončil. Zároveň zápletka desátého dílu skončila natolik otevřeně, že vyžadovala pokračování. V nakladatelství Kniha Zlín série nevychází od počátku, první dva díly vyšly v brněnském nakladatelství Moba, ovšem podle slov šéfredaktorky zlínského nakladatelství Lucie Fruhwirtové na knižní scéně nerezonovaly. Prorazil až román Nemesis. Ten se téměř okamžitě stal bestsellerem, jak v českém vydání, tak v zahraničí. Žízeň, jak se jmenuje nejnovější díl, má vedle tradičních kvalit jedno zásadní specifikum.

Proměňuje se v ní totiž postava Harryho. Přestože svůj boj se sebou samým, s alkoholem a touhou opustit všechno a všechny svede, zároveň se utká s neschopností být bez své vášně a drogy, bez vyšetřování vražd. Na samém počátku příběhu ho potkáme šťastného. Poprvé. Vystihnout ho jako člověka neponořeného do chmur popisuje Nesbø jako nelehký úkol. „Vykreslit šťastného Harryho pro mě bylo těžké, protože na něj nejsem zvyklý. Na konci předchozího románu Policie se oženil s Ráchel a přednáší na policejní akademii, kam jako student nastoupil Ráchelin syn Oleg. Harry sám přirovnává tento nově získaný pocit štěstí k chůzi po ledu. Denně se probouzí s nadějí na zachování statu quo, doufá, že i dnešní den bude opakováním včerejška, že led nepovolí. Ovšem zatímco si soukromá osoba Harry Hole přeje, aby harmonie trvala věčně, cítí policista a lovec vrahů neklid,“ řekl. V Žízni si Nesbø pohrává s atraktivními leitmotivy upírství. Nechává do příběhu vstoupit neuznávaného psychologa a strůjce diagnózy vampirista, přičemž čtenáři podsouvá pocit, že v zásadě jde o nesmysl. Nechává svého vraha pít krev obětí a pořádat plané krvavé hody, ale v podstatě jen tak na efekt.

Aktuální motiv

Tak jako Lars Kepler v románu Stalker využil aktuálního motivu YouTube a jeho nebezpečí, Nesbø sáhl po trendu ještě aktuálnějším, po seznamovací sociální síti Tinder. K tomu přimíchal postavy z předchozích dílů a jednoho nepolapeného vraha na útěku. V předchozích dílech mu byl vyčítán sklon vytvářet z Holea nadčlověka. Dostalo se mu výtek, že se detektiv začíná nebezpečně podobat Jamesi Bondovi či že mu ruka ujíždí směrem k jen špatně uvěřitelnému nadpřirozenu. V Žízni ho proto nechal spadnout mezi smrtelníky, oděl ho do role „taťky“, nechal ho vyučovat na policejní akademii a nervózně hibernovat ve stavu rodinného štěstí.

Žízeň je napsaná s maximální snahou o čtivost, čemuž napomáhá i překlad od Kateřiny Krištůfkové. Je svým stylem velmi přívětivá, svižná a v detailech povětšinou dotažená. Od samého začátku se nabízí otázka, co je onou žízní v názvu. Vrahova krvežíznivost? Zdánlivě uzamčená Harryho touha po alkoholu? Nebo snad žízeň po lovu vrahů, bezprizorně si brázdících ulice poloprázdného Osla? Jo Nesbø byl po Stiegu Larssonovi jedním z prvních, který prorazil na poli severské detektivky. Je tím, kdo se výrazně zasloužil o popularizaci žánru a o jeho ustálení na knižním trhu. Žízní však dokázal, že jeho přínos netkví jen v jisté formě prvenství, stání u počátku. Je mistrem svého řemesla a v Žízni dosáhl svého pomyslného vrcholu v rámci série. Kniha nabízí kvalitní zábavu s dostatečným množstvím napětí, možná až nadbytečnou dávkou brutality, které sem Nesbø vměstnal pravděpodobně rekordní množství. Otázkou zůstává, zda je jedenáctý díl poslední. V nakladatelství Kniha Zlín se domnívají, že nikoliv. „Jelikož román nemá dopracované jednotlivé linky, domníváme se, že další díl bude,“ prozradila Lucie Fruhwirtová. Je tedy velmi pravděpodobné, že Harry Hole ještě své poslední slovo neřekl.

Recenze: Jo Nesbø - Žízeň

Severskedetektivky.cz, 16. dubna 2017, autorka: Veronika Černucká

Legendární pronásledovatel masových vrahů Harry Hole sekl kvůli manželce s prací u policie a už nějakou dobu se pohybuje pouze v akademických kruzích. Jenomže co dělat, když ve městě začne řádit vampýr vraždící mladé ženy? „Žízeň“ si užívá jak Harry, tak i autor. A díky tomu si ji budete užívat i vy.

Norský spisovatel Jo Nesbø (1960) patří už hezkou řádku let mezi nejvýraznější postavy severské detektivky. Tento bývalý novinář a makléř vstoupil do světa literatury v roce 1997, kdy vyšel jeho detektivní román „Netopýří muž“. Kniha byla oceněná několika prestižními cenami a autorovi zajistila přízeň nejen u čtenářů, ale také u literárních kritiků. Dnes má Nesbø na svém kontě téměř dvě desítky knihy, které jsou překládány do pětatřiceti jazyků a už vyšly ve sto čtyřiceti zemích.

Ačkoliv Nesbø píše také knihy pro děti a občas napíše i nějakou detektivku bez Harryho, pravda je, že Harry Hole je skvělá obchodní značka, která je sázkou na jistotu. „Žízeň“ z nakladatelství Kniha Zlín je jedenáctým dílem série a troufám si říci, že je ještě lepší než předešlá „Policie“, kterou jsem dosud považovala za nejlepší autorovu knihu. Příběh vás strhne hned na začátku, protože skočíte rovnýma nohama do vražedného šílení, nad kterým zůstává rozum stát, a které nemá obdoby.

Nesbø se rozhodně nespokojil s průměrem a je skvělé, že si vyhrál s každou větou a snad i s každým slovem. Po dějové ose je příběh unikátní, ale to jsme ostatně i čekali, že? Já si ještě více cením vyzrálého stylistického stylu, slovních hrátek a originálního jízlivého humoru. „Žízeň“ je jiskřivá a zábavná, ale zároveň i nesmírně brutální a drsná. Ačkoliv jsme de facto v kriminálním románě, který by měl ctít realitu, Nesbø se neostýchal zabrousit mezi nadpřirozené jevy. „Žízeň“ koketuje s tématem vampyrismu a vy se připravte na hororové scény, při kterých vám bude běhat mráz po zádech.

Harry Hole je ve skvělé formě a své kolegy i čtenáře bude od začátku do konce oslňovat geniálními dedukcemi po vzoru Velkých detektivů z klasických křížovek. Harry si už tři roky hraje na vzorného manžílka, který přednáší na univerzitě a vyhýbá se alkoholu, se kterým měl kdysi obrovské problémy. Jenomže ve městě začne úřadovat perverzní zabiják a Harry přijímá nabídku na sestavení speciálního vyšetřovacího týmu. V jistém směru spolupracuje s policisty, ale protože je to Harry, připravte se na svérázné vyšetřovací metody a řadu intrik.

Prostor dostaly i vedlejší postavy a obzvláště někteří si prožijí hotová dramata. Nesbø vám připravil řadu šokujících překvapení, a co se týče zápletek, je jich tolik a jsou tak propletené, že nemáte šanci cokoliv vyřešit. Z hlediska žánru je „Žízeň“ geniální a ojedinělý počin. Nesbø si nastavil laťku, kterou bude velmi těžké překonat, a jsem zvědavá, zda se mu to někdy podaří.

„Žízeň“ je jednou z mála detektivek, ke kterým se budete často vracet. Díky tomu, že jde o kvalitní román, je totiž úplně jedno, že budete vědět, kdo a proč vraždil. Autoři detektivek v ní najdou řadu fíglů a triků na oklamání čtenáře, ze kterých můžou hezky dlouho čerpat, a všichni do jednoho ocení originální zápletky a báječný vypravěčský styl.

Hodnocení: 100 %

Harry Hole je zpátky a ještě chvíli zůstane

Blog.nofreeusernames.cz, 21. března 2017

Dva roky jsme čekali na další případ Harryho Holea. Někteří už ani nevěřili, že přijde, ostatně Policie je víceméně uzavřená záležitost. Avšak navzdory tomu, že je Harry opět relativně šťastný, drží se dál od kámoše Jima i vražd, minulost nenechal tak daleko za sebou, jak si původně myslel.

Vrchní komisařka Katrine Brattová má na krku imbecila Trulse, který se k vraždám dostal tlačenkou přes ještě většího imbecila Bellmana; a nováčka Anderse Wyllera, zelenáče, který se ze všech sil snaží být jako Harry Hole (dokonce pije i whisky, i když mu nechutná). Zrovna ji zavolali k případu mrtvé ženy, které očividně někdo prokousl hrdlo a pořádně se napil. Nedlouho poté následuje další vražda a tentokrát si z krve oběti udělal vrah smoothie s příchutí citronu. Norská média baží po případu Vampyrista a Bellman je nasraný, protože, jestli se tohle brzy nevyřeší, post ministra spravedlnosti obsadí jiný mocný zadek. A tak se vydává na policejní akademii, výhrůžkami přitlačí Holea ke zdi a donutí ho, aby obnovil pátrací skupinu Kotelna. A Harry přijímá. Ne, že by Bellmanovy výhružky byly neprůstřelné, ale Harry má žízeň – buď chlast, nebo vraždy.

„Jste pořád na suchu, Harry?“
„Jako norský ropný vrt, šéfe.“
„Hm. Dobře víte, že norské ropné vrty na suchu nejsou, jsou jen zavřené na dobu, než ceny ropy zase vystoupají.“
„Přesně to jsem vám tou metaforou chtěl sdělit.“

Jo Nesbø balancuje na laťce, kterou si sám vysadil hodně vysoko, a naštěstí se udrží. Opět budete mít pocit, že víte, kdo je vrah, a možná budete mít i pravdu, ale bez ohledu na to vás autor stejně překvapí. Vytvoříte si další teorii, protože se samozřejmě necháte vodit za nos, i když vám hlas v hlavě křičí, že je to past, a zase se budete mýlit. Nevadí, s Nesbøm si na kočku a na myš zahrajete rádi, ostatně vám nekopl míček už dlouhé dva roky. Možná budete trochu smutní z toho, že Harry moc nepije, trochu sadisticky vás bude mrzet, že na něj nemůžete být naštvaní… Nesbø ho ale i tak nenechá na pokoji a do nočních můr mu přidá hned několik nových přízraků.

Ještě pár slov k závěru knihy: je příjemně teatrální, kdybyste Poirotovi trochu podlili oči alkoholem a rozbili mu nos, můžete si ho do Žízně v momentu odhalení klidně dosadit. Ale co vás potěší ještě víc, jsou poslední odstavce. Ani 11. díl nebude Harryho posledním.

Pro ty, kteří se s Harrym potkali zatím jen v několika knihách, bude Žízeň zjevením, velkým wow. My ostatní, protřelí mazáci, co mají celou sérii v malíku, unesení tolik nebudeme. Proč? Ono to vlastně už ani nejde. Nesbø překvapuje v zápletce, ale nikoli v celku, dává nám přesně to, co chceme, to, co máme na jeho knížkách rádi. Harry je přesně takový, jaký má být. A je to správně. Představte si, že by se najednou Harry choval úplně jinak, že by všechno kolem řídily jiné literární zákony. Možná bychom aplaudovali autorově inovaci, ale pak bychom si pod vousy mumlali, že nám chybí ten starý dobrý Harry Hole. Nechme tedy Nesbømu prostor na nečekaná překvapení do samostatných thrillerů a na Harryho ať nám nikdo nesahá.

Hodnocení: 90 %

Dotaz k produktu Žízeň

Pentagram (paperback)