978-80-7473-433-5
20. 03. 2017
360 / vázaná
3.68 / 25
ks

Popis: Závěje

Je 25. ledna, hustě sněží. Úzké silnice v městečku Lier nedaleko Drammen protahují sněžné pluhy. Odhrnovaný sníh se vrší na krajnici do vysokých závějí. Pětiletá Oda se doma nudí, maminka vaří a Oda nemá co dělat – přemluví proto matku, aby ji pustila před dům sáňkovat. Maminka ji z okna občas zkontroluje, avšak náhle je Oda pryč. Matka vybíhá ven, jenže padající sníh okamžitě zavál veškeré stopy a po Odě není ani památky. Rozbíhá se vyšetřování, kriminalisté Bitte Røedová a Verner Jacobsen začínají vyslýchat místní obyvatele. Všichni se tu znají, každý něco ví, každý má nějaké problémy, každý něco skrývá. Dny ubíhají, Oda stále není nalezena a její zoufalá matka se rozhodne vzít věci do vlastních rukou.

Úryvek: Závěje

Recenze: Závěje

Recenze: Závěje skrývají tělo i stopy vraha

Kukatko.cz, 29. března 2017

Severská krimi je synonymem mrazivých detektivních příběhů, které zaplavily pulty knihkupectví. V mnoha případech povýšily obyčejné mord historky na romány, které vám chladnou rukou sevřou srdce a na dlouho v něm zanechají ledový krystalek, který vyvolá husí kůži při každé vzpomínce na knihu. Jsou ale i případy knih, jejichž jediným pojítkem se  severem, jsou haldy sněhu a autorovo rodiště tak blízké polárnímu kruhu, že mimoděk začnete toužit po dovolené v karibiku.

Závěje sněhu vás budou provázet i v detektivního příběhu Marit Reiersgårdové. Ačkoliv sněhové vločky padají od první stránky a všudypřítomná bílá nadílka komplikují život všem hrdinům, zima se vám za nehty nedostane. Autorka na mrazivou bílou temnotu vsadila coby hlavní kulisu románu, aniž by se jí povedlo nechat i čtenáře pocítit její chladivý dotek a tíseň  němého svědectví sněhu ukrývajícího tělo i stopy vraha.

Hned z kraje příběhu dojde ke zmizení pětileté holčičky Ody. Mohla jen zajít dál než obvykle, nebo se jí mohlo stát něco mnohem horšího…. Zatímco sněhové vločky čtenáře nestudí, cesta do nitra duše matky, která přišla o svou holčičku, vám ledovým pařátem rozdrásá nitro.

Probíhající vyšetřování zmizení malé Ody naruší další případ. Ve svém ateliéru byla nalezena zavražděná malířka. Pozorný čtenář vytuší, že se dříve či později oba případy prolnou.

Hlavními vyšetřovateli je poněkud svérázná dvojice detektivů: plnoštíhlá zemitá Bitte a Verner Jacobsen se zálibou v pletení. Rozumím autorčině snaze vytvořit nesourodou dvojici, jejíž protiklady by vzájemně přitahovaly nejen samy sebe ale i čtenáře. Celkem sympatická Bitte  žije po rozvodu s dospívající dcerou a naplňuje definici toho, co známe pod pojmem „normální ženská“. Oproti tomu je Verner suchar žijící s manželkou spisovatelkou a alkoholičkou v jedné osobě. Ve volných chvílích štrykuje ponožky a svetry. Severská mentalita je pro mne v tomto momentu poněkud neuchopitelná. Tahle vlněná stopa se mi ztrácí kdesi v nedohlednu a i v románu vyznívá jaksi do ztracena.

Pod autorčinou jemnou rukou vznikl i bez přemíry násilí a vykreslování sadistických vražd poměrně napínavý příběh. Do poslední chvíle nelze tušit, kdo je vrahem. Autorka pečlivě splétá pavučinu mnoha osudů, lidských tajemství a podivných náhod, které gradují v odhalení pravdy.

Jakoby sama Marit Reierskårdová tušila slabost v rozhodnutí napsat tak trochu jinou detektivku, namíchala skutečně bohatý koktejl motivů všech zúčastněných. Ztracená holčička, nedaleko bydlící deviant, mrtvá excentrická malířka v jiném stavu se zálibou v sexu s kýmkoliv, kdo se nebrání, feťácký násilnický bratr, nezletilý chlapec coby možný otec dítěte, padělání uměleckých děl, horkokrevný násilnický otec ztracené holčičky podezřelý z únosu…

V knize Závěje si určitě užijete pohled na solidní detektivní práci, kterou čas od času naruší trochu okatá náhoda a podivný pocit, že tam daleko na severu je svět jaksi menší a každý zná každého. Ve finále můžete mít trochu rozpačitý pocit. Ne, žádný otevřený konec. Jen hořkost, která zůstává, i když je vrah nalezen a potrestán. Fakt, že těžší než žít ve společnosti plné lidské malosti je nakonec naučit se žít sám se sebou.

Na jednu stranu ve vás zůstanou hluboké stopy po setkání s niternými pohnutkami jednotlivých hrdinů. Na stranu druhou zbudou i hluché mělčiny, ve kterých se autorka i přes upřímnou snahu nedokázala dostat čtenářovi hlouběji pod kůži.

Recenze: Marit Reiersgard – Závěje

Severskekrimi.cz, 27. března 2017

Norská autorka Marit Reiersgard se nejprve pokoušela proniknout do literárního světa prostřednictvím románů pro mládež, než v roce 2012 vyšla její první detektivka Závěje. Její další román, Dívka, která přišla o srdce, u nás zatím nevyšel, nicméně pokud bude alespoň z poloviny tak dobrý, jako Závěje, máme se na co těšit.

Lednový den se pomalu chýlí k večeru a Solveig má před sebou ještě kupu domácích prací, než se manžel Erik vrátí z práce. Pětiletá Oda však pro všední trable své maminky nemá pochopení a neúnavně si vyžaduje propustku ven. Klasická norská zima vytřásá z mraků spousty sněhu a Oda se nemůže dočkat sáňkování. Unavená Solveig nakonec holčičku pouští před dům samotnou, stačí však krátká chvíle nepozornosti a po Odě se slehne zem.

Nejen malé děti škemrají, aby mohly jít ven. Osmnáctiletý Raimo si potřebuje nutně půjčit auto své matky Janni, aby si vyřídil dvě důležité pochůzky. Stihne však jen jednu a když nachází svou učitelku kreslení Vibeke zavražděnou, panikaří.

Detektiv Verner Jacobsen je pověřen oběma případy a poprvé se při nich seznamuje se svou novou kolegyni Bitte Roedovou. Tajnůstkářský a nevrlý Verner je nejdříve kyprou, mateřskou a neustále brebentící Bitte poněkud rozladěn, brzy však zjistí, že jeho nová pomocná ruka může být skvělým parťákem.

Závěje bezesporu spadají do šuplíčku k detektivkám, které nesou přívlastek komorní. Jakkoli zpráva o zmizení malého dítětě bez výjimky otřese celou společností, Závějemi se můžete přebrodit i pokud chováte na klíně vlastní děťátko. Každou chmuru, každou pochybnost totiž laskavá a vlídná policistka Bitte rozptýlí s lehkostí tajícího másla a i zdrcená matka alespoň na okamžik uvěří, že nakonec bude všechno dobré.

2016-10-02_1335_001Reiersgard vyvrací vše, co bylo doposud o severských detektivkách řečeno. Před námi sice leží jedna vražda a zmizení pětiletého děvčátka a nebe je šedé a neprostupné tak, jako už by nikdy nemělo svítit slunce, přesto však v sobě román nese něco něžného a uklidňujícího.

Autorka se vyvarovala všeho, co by mohlo otřást citlivějším naturelem čtenáře a proto bychom zde násilné scény a napjaté okamžiky nenašli ani s lupou. Místo toho Reiersgard vsází na nenapadnutelné dialogy a vzpomínky postav a jsou to právě ony, kdo vytvářejí nenapodobitelnou atmosféru.

V románu se sice seznámíme s množstvím postav, Reiersgard ovšem každému jednotlivému charakteru přidělila jasnou roli, z níž postava ani na chvíli nevypadává, proto je těžké si vytipovat “svého” vraha. Je záhadou, jak to autorka při přímočarosti Závějí dokázala, ale finální odhalení obou zločinů je pro čtenáře přesto překvapením.

2016-10-02_1408Musíme být však trochu objektivní a nezapomínat i na drobné mouchy. Při snaze o harmonicky vyvážené dílo román místy sklouzává k fádnosti a ani rozdílnost obou vyšetřovatelů tady nevytváří žádoucí kontrast.

Závěje nepochybně vytváří dobrý první dojem a i autorčino druhé dílo u nás bude mít jistě dveře otevřené. Román je svým stylem unikát mezi severskými detektivkami, nicméně fanoušci opravdu drsných thrillerů jej nespíš do své topky nezařadí. Pro čtenáře odkojeného Larssonem a jinými mazáky budou Závěje jako klidná a nenáročná dovolená pro milovníky adrenalinových zážitků.

Závěje

Holkamodrookata.blogspot.cz, 27. března 2017

Zima pomalu končí. Sluníčko víc hřeje, ptáci zpívají, kytky voní, prostě z každého koutu se na nás valí jaro. Já se však rozhodla, že ještě na chvíli zůstat u ledu a sněhu a pustila se do detektivky, která se chlubí vyloženě zimním názvem - Závěje.

Je konec ledna a v norském městečku Lier panuje počasí, že by psa nevyhnal. Celý den hustě sněží a sněžné pluhy mají co dělat, aby udržovaly silnice jakž takž sjízdné. Pětiletá holčička Oda se doma s mámou nudí. Nebaví ji pomáhat při vaření a přemluví maminku, aby ji na chvíli pustila ven. Chce sáňkovat a dělat ve sněhu andělíčky. Máma ji občas zkontroluje z okna, jenže Oda náhle zmizí..."

-Odooo!
Ticho.
-Odo Isabel Sørensenová! Nehrajeme si na schovávanou. Ozvi se. Už to není legrace.Odpovědělo jí absolutní ticho, jako by sníh absorboval veškeré zvuky, balil je do peřiny. Solveig opět přepadla ona předtucha, nízkofrekvenční rachot, předzvěst, kterou ucho nedokáže zachytit. Otočila se. Tudy se Oda nikam dál vydat nemohla. Sousední dům tonul ve tmě. Solveig se obrátila a vracela se, scházela po cestě ke garáži. Všude byly stopy, avšak nedalo se z nich vyčíst, kam se Oda vydala naposledy. V nejspodnější části kopečku zasypával sníh andělíčka."

Po rychle chladnoucí stopě se vydávají zkušený komisař Verner Jacobsen, jehož parťák odešel do penze a nahradila ho Bitte Røedová, která je na oddělení nová. Případ zmizelé holčičky je jejich první. Dokáží najít společnou řeč a vyřešit komplikovaný případ?

Hlavní postavy se od běžných představ o policejních vyšetřovatelích dost liší. Verner - dospělý chlap s culíkem, málomluvný, uzavřený do sebe. Mezi jeho koníčky patří pletení, poesie a vyhýbání se konfliktům s manželkou. Bitte - veselá mamča od dvou dětí v rozvodovém řízení. Bitt je drobná a žensky oblá. Její vášní jsou sacharidy, nejlépe přelité čokoládou a s porcí šlehačky navíc. Velkej a malá. Zádumčivý introvert a štěbetající mamina. Zvláštní a přesto sehraná dvojka, která se teprve začíná vzájemně oťukávat.

Autorce se moc pěkně povedlo vykreslit myšlenkové pochody jednotlivých postav. Líbilo se mi takové to tiché rozmlouvání, které vedeme sami k sobě a které by nahlas pronesené působilo asi celkem nevhodně. Například když Bitt u výslechu napadne, že by si měla jít obarvit vlasy. Prolnutí těchto všechních drobností a vážných situací vytvářelo zvláštní kontrast. I náznaky jistých sympatií mezi Bitt a Vernerem byly zajímavé a i když své city drželi oba na uzdě, po celou dobu to mezi nimi lehce jiskřilo.

Příběh je propracovaný, komorní a silně emotivně laděný, žádný "béčkový" krvák. Nečekají vás drastické scény, stříkající krev ani divoké honičky na zlého pachatele. Počítejte spíš s poctivou policejní rutinou, která ne vždy přinese kýžené ovoce. Necítíte z něj žádnou chladnou vypočítavost. Autorka se zaměřila spíš na pocit ztráty a lidského neštěstí.

Celý děj se navíc odehrává na poměrně malém prostoru, který je světem sám pro sebe. I počet postav je omezený a tak si  mohla opravdu důkladně vyhrát s vylíčením jejich osobností. Osudy i činy všech jsou vzájemně úzce propletené a navzájem se ovlivňují. Samotné pátrání pak připomíná odklízení závějí - nikdy nevíte, na co narazíte, když začnete hrabat....

Mám malou holčičku a příběhy na podobné téma si beru dost osobně. Ke čtení mě však nalákaly neobvyklé profily hlavních vyšetřovatelů, které slibovaly neotřelý čtenářský zážitek. Bylo příjemným osvěžením sledovat tuto trošku zvláštní dvojici a i když bych jim pár drobností asi vytkla, celkově jsem si čtení moc užila a jsem zvědavá na jejich další příběhy.

Kdy knihu Závěje rozhodně číst

• jste fanoušky severských kriminálek

• máte rádi sníh