Zaslepení (William Wisting #10)

369 Kč
978-80-7473-690-2
24. 09. 2018
360 / vázaná

Popis: Zaslepení

Wistingova dcera Line čeká dítě, a proto se rozhodne přestěhovat se zpátky do rodného Stavern. Tam potkává svou bývalou spolužačku Sofii, nyní svobodnou matku. Sofie právě zdědila po svém nechvalně proslulém dědečkovi, o němž se proslýchá, že byl kápem místního podsvětí, dům a při jeho vyklízení objeví v trezoru ve sklepě pistoli. Neví si s ní rady, a proto ji prostřednictvím Line odevzdá na policii. Nález vyvolá velký rozruch, neboť se ukáže, že souvisí s velkým případem přesahujícím místní rámec, který už policie vyřešila a považuje ho za naprosto jasný. Wistingovi se však zdá, že je tu několik zásadních háčků. Aby dokázal prosadit svůj názor, musí se ovšem tvrdě postavit proti svým zcela zaslepeným kolegům přehlížejícím fakta, která se jim nehodí.

Úryvek: Zaslepení

Recenze: Zaslepení

Jorn Lier Horst: Zaslepení

Naskokjinam.blogspot.cz, 4. října 2018, autorka: Hana Kubíková

Přišel podzim a s ním chuť přečíst si něco napínavého. Výběr byl jednoduchý, Kniha ZLÍN totiž právě vydala další díl detektivní série s komisařem Williamem Wistingem. Norský vyšetřovatel z malého města mě zaujal už v předchozích dvou knihách (Honící psi a Poustevník), a tak má poznámka  "pohlídat si další knihu Jorna Liera Horsta" došla právě teď naplnění.
William Wisting je kriminalista, šéf oddělení vražd ve Stavernu. Po rozchodu s kavárnicí Suzanne žije sám, nedaleko od něj si ale koupila dům dcera Line, která očekává narození potomka (ano, románek s vyšetřovatelem FBI z Poustevníka nezůstal bez následků - potěšilo mě, že Kniha ZLÍN vydává knihy tak, jak mají jít za sebou). Wisting se snaží dceři, budoucí matce samoživitelce, pomáhat a těší se na roli dědečka.
Line mezitím náhodou potká spolužačku z dětství, Sofii Lundovou, která se také nedávno přistěhovala - do domu zděděném po dědečkovi s kriminální minulostí. Podobná životní situace (rekonstrukce  domu a rodičovská role) obě mladé ženy sblíží, dalším spojujícím faktorem je pak objev, který Line spolu se Sofií udělají ve sklepě starého domu. Ve starém trezoru se krom řady jiných pozoruhodných věcí najde revolver, ze kterého dle balistické expertízy vyšla před půl rokem smrtící střela.
Nález odstartuje celý řetězec událostí a vnese nové poznatky do již uzavřeného vyšetřování smrti mladé dívky. Soud s pachatelem se bude konat za pár dní, Wisting je ale přesvědčen, že v tomhle případě něco nesedí, navíc se objevují spojitosti s případem ztraceného taxikáře. Policisté vyšetřující vraždu ale odmítají opustit vyšlapanou cestu a zcela zaslepeně přehlížejí fakta a důkazy, která jim nehrají do noty. Jenže raději propustit 9 vinných, než odsoudit jednoho nevinného, to je Wistingovo heslo. Je třeba projít štosy papírů z vyšetřování, vyslechnout znovu všechny svědky, probrat se všemi důkazy. Podaří se odhalit pravého pachatele? Jakou roli hraje v případech Sofiin dědeček? Stihne Wisting dojet k porodu? Přečtěte si sami:-)

Horstovi knihy jsou vážně příjemné čtení. Žádné extrémnosti, ani  nechutné detaily, spíš popis pečlivé kriminalistické práce.  Wisting je normální chlápek, který cítí, že už trochu stárne, ale stále ho jeho práce i život baví. Se všemi se snaží vycházet a nakonec díky spolupráci s lidmi  kolem na správné řešení přijde. Je to takový správňák:-)

Kapitoly jsou krátké, střídají se části věnované Wistingovi a vyšetřování s kapitolami, které popisují události kolem Line. Je poznat, že autor knihy Jorn Lier Horst je bývalý policista a vyšetřovatel, který má s pátráním po pachatelích trestných činů bohaté zkušenosti. V nějakém rozhovoru s ním jsem četla, že píše knížky, které by jeho samotného bavily číst. A daří se mu to - za své tituly již získal řadu ocenění v žánru krimi a prodal více  než milion a půl knih po celém světě. Detektivky Jorna Liera Horsta doporučuje Jo Nesbo a já:-)

Zdroj

Recenze: Jørn Lier Horst - Zaslepení

severskedetektivky.cz, autorka: Veronika Černucká

Mladá maminka Sofie Lundová se nastěhuje do domu po svém zemřelém dědečkovi. O tom se proslýchá, že byl kápem místního podsvětí. Při úklidu narazí na pár šokujících věcí, které jí obrátí život vzhůru nohama. Vrchní komisař William Wisting má plné ruce práce s několika případy. Podaří se mu je vyřešit, když mu zločinci i kolegové házejí klacky pod nohy?

Nor Jørn Lier Horst (1970) vystudoval kriminologii a psychologii a přes dvacet let pracoval jako vyšetřovatel. V současné době je spisovatel z povolání, ale stále udržuje kontakt s bývalými kolegy, aby zůstal v obraze. Horst píše výhradně detektivky, a to pro dospělé i pro děti. Román „Zaslepení“ je součástí série, která čítá už přes deset dílů. Horst románově zpracovává skutečné kriminální případy, anebo si vymýšlí takové, které působí reálně. V nakladatelství Kniha Zlín už vyšly krimi romány „Honicí psi“ a „Poustevník“.

Autor žánru přizpůsobil i hlavního hrdinu Williama Wistinga. Jde o profesionálního policistu, a protože jsme v krimi románu, důkladně vás seznámí s jeho prací. V roli amatérského pátrače se tu opět objevuje Wistingova dcera Line. Line pracovala jako novinářka v bulvárním plátku a s tátou buď spolupracovala, nebo se mu pletla pod nohy coby amatérský detektiv. V knize „Zaslepení“ je v osmém měsíci těhotenství, a protože odešla na mateřskou, mohla se přestěhovat do rodného města.

Vztahy s otcem jsou problematické kvůli něčemu, co se týká jejího těhotenství. Wisting má plné ruce práce s několika komplikovanými případy a ani ve snu by ho nenapadlo, že těhotná dcera významně ovlivní jeho vyšetřování. Všechno přitom zpočátku vypadá naprosto nevinně. Line se skamarádí se spolužačkou ze školy. Sofie se s roční dcerkou nastěhovala do domu, který zdědila po dědečkovi. O něm se šeptalo, že je hlavou místního podsvětí, což ale Sofie a později i Line považují za hloupé povídačky.

Ženy se původně sblížily díky mateřství a společným vzpomínkám, ale nebyla by to Line, aby se nepřimotala k několika záhadám a posléze i zločinům. Pozorný čtenář vytuší, že případy spolu souvisí a že Line bude otci opět nápomocná, stejně jako tomu bylo v prvním díle „Honicí psi“. „Zaslepení“ mají všechny atributy klasické detektivní hádanky a nadchnou čtenáře, kteří si potrpí na komplikované a zašmodrchané zápletky a na překvapivý konec. Horst se v případě obou kamarádek ukázal jako citlivý a vnímavý vypravěč, který se dokáže vcítit do ženského myšlení. Wisting se tu překvapivě předvede v roli Velkého detektiva, protože bude vyšetřovat navzdory svým kolegům a nadřízeným.

Málokdo je tady jednoznačně buď černý, nebo bílý, řada postav skrývá temné tajemství a téměř všichni lžou anebo si nechávají něco pro sebe. Fajn je, že všichni aktéři jsou obyčejní lidé, se kterými se každý den setkáváme. Kniha vás vtáhne do děje a přemění vás z pozorovatele v aktivního účastníka. Autor má smysl pro břitké dialogy, jeho styl psaní je úsporný až minimalistický a připomíná drsnou americkou školu.

A i když ho baví hrát si s detaily a text sem tam ozvláštní nějakým originálním výrazem, největší důraz klade na akci a rychlé tempo vyprávění. Horst nezapomněl ani na falešné stopy, a tak si přijdou na své i ti, kteří rádi namáhají své šedé buňky mozkové. Román „Zaslepení“ je originální, napínavý a obsahuje to nejlepší ze severské krimi, anglické detektivní hádanky i amerických thrillerů o vyšinutých a bezohledných pachatelích. Příběh je univerzální, nadčasový a je jisté, že bude bavit ještě další generace čtenářů.

Hodnocení: 100 %

Zdroj

Zaslepení Jørna Liera Horsta je líbivý otisk kriminalistické práce od toho z nejpovolanějších

informuji.cz, 6. prosince 2018, autor: Tomáš Fiala

Detektiv William Wisting se vrací ve čtvrtém případu opatřeném českým překladem. Drama tentokrát jeho umělecký otec vyměnil za pečlivou analýzu policejních pochybení, ve které umě literárně pitvá hrdiny a zlosyny v kancelářích svého někdejšího chlebodárce.

Osmačtyřicetiletý spisovatel a bývalý kriminalista znovu láká čtenáře do norského městečka Stavern, ve kterém má jeho vrchní vyšetřovatel problémový případ a jeho tradiční příběhová parťačka, dcera Line, problémy v požehnaném stavu. Jørn Lier Horst přesvědčivě dokazuje, že patří mezi přední severské tvůrce, i když literární skandinávský mráz vyměnil za systematické, až středoevropské teplíčko.

Wistingova dcera Line je těhotná a jako budoucí svobodná matka se stěhuje do rodného Stavern. Setkání s bývalou spolužačkou, rovněž ženou s dítětem bez přítomného otce, nabídne novinářce na mateřské nejen vítanou společnost, ale i záhadnou pozůstalost po dědečkovi, který ovládal drogové podsvětí. Její otec mezitím bojuje s nevyřešeným případem zmizelého taxikáře, kterého vyšetřovatelé pokládají za mrtvého. Zatímco rozplétá záhadu ve vlastním okrsku, dostávají se mu do rukou fakta ohledně vraždy spáchané na Silvestra. Souvisí případy spolu a je vše u kolegů policistů podepřeno nezvratnými důkazy?

Horst znovu ukazuje, jak moc autentičnosti dokáže při psaní do příběhů dostat. Skvělá znalost policejní práce je cítit na každé stránce. Navíc pracuje s dobrým nápadem, který odkrývá ještě víc zákulisí a postupů při vyšetřování. Kniha Zaslepení zkrátka znovu připomíná pečlivou práci kriminalistů. Cit pro detail čtenáře upoutá i proto, že velké drama autor upozadil a vyměnil ho za očekávání z rozklíčování případů. Jde o daleko systematičtější stavbu vyprávění než u minulého Poustevníka, který nabízel kromě zajímavého příběhu i napínavé finále. Závěr totiž ve čtenáři vyvolá určitý pocit zadostiučinění namísto nadšení ze strhující jízdy a nečekaného vrcholu.

Zaslepení jsou dílo na oddech, pod kterým rozhodně nehledejte atmosféru, při které tuhne krev v žilách. Tu v tomto případě nechává Horst na ostatních severských autorech. Vsadil na pragmatičnost, která se však celkově vyplácí. I díky tomu, jak dobře bývalý kriminalista píše. Své věrné čtenáře rozhodně nezklame, avšak ke skutečnému mistrovství se ještě musí přiblížit.

Je ale na správné cestě, protože se zdá, že zdaleka nevyčerpal svůj arzenál z policejních archivů. Očekávání z další práce zůstávají, stejně jako si drží místo na vrcholu žánrového žebříčku autorů. V případě Jørna Liera Horsta to pochopitelně platí i o bezkonkurenčním překladu dvorní dámy severské detektivky Kateřiny Krištůfkové.

Zdroj

Dotaz k produktu Zaslepení

Informace o ochraně osobních údajů