Supermodelka a krabice Brillo | Kniha Zlín

Menu
nakladatelství světových autorů
aktuální literární trendy
  • Vánoce
  • Zloděj luridia
  • KZNV
  • Důl

Supermodelka a krabice Brillo

Cena:
369 Kč  332 Kč
Autor:
Dostupnost:
skladem
ISBN:
978-80-7473-160-0
Překlad:
Martina Neradová
Datum vydání:
30. 09. 2014
Žánr:
Počet stran / vazba:
360/brožovaná
3.83 / 134
ks

Koupit e-knihu(Doporučená cena: 219 Kč)Přehled všech prodejců a našich e-knih

Palmknihy Kosmas eReading Martinus.cz eBux.cz iBookstore 

  • Popis
  • Úryvek
  • Recenze
  • Dotaz ke knize
  • Články

Popis: Supermodelka a krabice Brillo

Jak je možné, že se vosková figurína bývalé supermodelky prodala bezmála za dva a půl milionu dolarů? Jak se mění postavení aukčních síní a galerií v době pokračující digitalizace? Na tyto i další otázky vám odpoví kniha Supermodelka a krabice Brillo, která je pokračováním bestselleru Dona Thompsona Jak prodat vycpaného žraloka za 12 milionů dolarů (česky KNIHA ZLÍN, 2010) a jako taková si jistě získá každého čtenáře se zájmem o moderní umění. Don Thompson opět nahlíží do zákulisí světového trhu s uměním, jehož ceny zaznamenaly raketový růst pouhé dva roky po pádu banky Lehman Brothers a vypuknutí ekonomické krize, a zamýšlí se nad tím, nakolik tento vzestup ovlivnily ekonomické zákonitosti a marketingové strategie, nakolik peníze podmiňují společenský status, i nad fenoménem celebrit. Svou pronikavou, humorem okořeněnou analýzu opírá o vlastní výzkum a rozhovory se zástupci aukčních síní a obchodníky s uměním z celého světa od New Yorku přes Abú Dhabí až po Peking.

„Psáno živě, se zápalem a neústupností – kniha, kterou je radost číst.“
The Financial Times

„Poutavá a soustředěná analýza hráčů na trhu s uměním.“
Publishers Weekly

Úryvek: Supermodelka a krabice Brillo

Recenze: Supermodelka a krabice Brillo

Kupte krabice od drátěnek, kupu bonbonů, rozestlanou postel a máte ceněnou sbírku umění. Nevěříte?

Vaseliteratura.cz, 30. listopadu 2014, autorka: Petra Šmejdová

Kolik zaplatíte, abyste si konkrétní umělecké dílo nemuseli pověsit doma? To je jen jeden z mnoha úhlů pohledu, kterými se na trh s uměním můžete dívat. Negativní cena. Don Thompson svou druhou knihu na toto téma však pojal obšírněji, navíc zábavnou a sdělnou formou. V roce 2010 vyplul na český knižní trh titul Jak prodat vycpaného žraloka za 12 milionů dolarů od nakladatelství KNIHA ZLIN. Letos na jeho úspěch navázalo jeho pokračování, které nese název Supermodelka a krabice Brillo.

Možná se ptáte, proč autor napsal druhou knihu na stejné téma. Za ty čtyři roky, které uběhly, se toho totiž na finančním a především uměleckém světovém trhu stalo víc, než by v době vydání první knihy kdokoli čekal. K nejpodstatnějším událostem patřila finanční krize na přelomu let 2008 a 2009, vstup zámožných arabských sběratelů do hry o nejcennější díla na trhu, posun Číny na žebříčku favoritů aukčního prodeje na druhé místo nebo pokusy o přetažení prodejů umění na internet.

Díky tomu, že se Thompson zajímá o tržní mechanismy a specifické fungování prodeje umění, může v knize poučeně nahlas přemýšlet nad nejrůznějšími otázkami, které se neomezují na to „proč je to tak drahé?“. Don Thompson v textu naopak neskrývá svoji fascinaci otázkami jako – proč umění stále dominují muži, jak do aukcí a galerijního prodeje zasahuje internet a jakou roli v tom všem hrají umělecké veletrhy, zákulisní příběhy nebo popularita a společenské postavení prodejců, kupců a objednavatelů díla? Přečtěte si Supermodelku a krabici Brillo a dozvíte se víc.

Každé umění se líbí někomu, žádné umění se nelíbí každému. (Jerry Saltz) [1]

V úvodu autor cílí více na ty, kteří ještě nečetli Jak prodat vycpaného žraloka, z čehož by mohli ti zasvěcení čtenáři nabýt dojmu, že se Thompson opakuje. Po krátké rekapitulaci faktů, pravidel trhu a informací z minulé knihy se ale dostane do vypravěčského tempa a čtenáři předloží nový balík poutavých historek, neuvěřitelných čísel a čerstvých aktualit ze světového trhu s uměním. Don Thompson jako ekonom a sběratel umění celkem umě balancuje mezi zaujatým tónem, kterým vyjmenovává statistiku uměleckého trhu, a nerušeným popisem některého z mnoha zákulisních příběhů. Ve chvíli, kdy už se možná začnete ve všech těch drahých dílech, legendárních prodejích a astronomických číslech ztrácet, přejde autor volně k plánům na výstavbu honosných muzeí v jednotlivých arabských emirátech nebo vám vylíčí poslední historky, které slyšel od nejvlivnějších lidí pohybujících se na trhu s uměním.

Při čtení knihy Supermodelka a krabice Brillo mějte na paměti, že autora zajímá pomyslná špička ledovce celého trhu s uměním. Představuje nám ty nejbohatší z nejbohatších, kteří se obchodem s uměním dlouhodobě zabývají, a popisuje ty nejdražší a nejhodnotnější transakce vůbec. Veškerá jeho stanoviska, názory a zjištění tak nelze automaticky aplikovat na kompletní trh s uměním. Z ekonomického i čistě racionálního hlediska je pak celkem zneklidňující zjištění, že cena (vysoká) nemusí být nutně potvrzením (a z knihy vyplývá, že často není) hodnoty díla. Naopak vás možná Thompson trochu uchlácholí přiznáním, že ve světě umění se mluví pouze o úspěšných prodejích. O stovkách neprodaných obrazů nejznámějších umělců, které leží obchodníkům ve skladech, se zkrátka mlčí. Prostřednictvím Supermodelky Thompson dovysvětlil řadu otazníků, které se objevily po přečtení knihy Jak prodat vycpaného žraloka za 12 milionů dolarů. Z mého pohledu by autor mohl na dvojici knih navázat třetí, která bude zaměřena čistě na zákulisní příběhy.

Přestože ve světě vyjdou podobných knih možná i desítky ročně, u nás se jedná o výjimečný titul, který by měli znát nadšení laici i zasvěcení odborníci.

[1] THOMPSON, Don. Supermodelka a krabice Brillo. 1. vyd. Ve Zlíně: KNIHA ZLIN, 2014, 360 s. ISBN 978-80-7473-160-0.

SUPERMODELKA A KRABICE BRILLO - PUNTÍKY, ŽRALOK A MRTVÁ VEVERKA HÝBOU TRHEM S UMĚNÍM

Ynescte.blogspot.cz, 29. října 2014

Chcete vědět, komu visí na zdi Hirst? Kdo má nejvíc Warholů? Jak prodat modré bonbony za statisíce dolarů či jak vyzdvihnout cenu plátna tím, že ho prorazíte loktem?

Americký ekonom a sběratel umění Don Thompson, který laiky provedl trhem současného umění ve své první knizeJak prodat vycpaného žraloka za 12 milionů, se vrací s neméně dobrým pokračováním. Supermodelka a krabice Brillo zodpoví už skutečně všechny dotazy na osobnosti a praktiky, které s prodejem současného umění souvisí. Zastavuje se u nejvýznamnějších umělců 20. století i současnosti, představuje nejslavnější sběratele, prodejce a aukčí domy. A trpělivě vysvětluje každý detail, který ovlivní budoucí cenu draženého díla.

Pro úvodní fotku recenze jsem zvolila plastiku Stephanie, podle které se kniha jmenuje a je jejím ústředním tématem. Je vhodným příkladem díla, které se vydražilo za přemrštěnou (z laického pohledu) cenu 2,4 milionu dolarů, a přitom jde o nahou ženu vystupující ze zdi evokující loveckou trofej. Hlavní hodnotou každého díla, jak Thompson vysvětluje, je jeho zákulisní příběh. V tomto případě jde o plastiku slavné modelky Stephanie Seymoure, manželky milionáře Petera Branta, kterou vytvořil neméně slavný umělec Maurizion Cattelan, známý pro své pobuřující plastiky (např. papež sražený meteorem). Tudíž všichni zainteresovaní vytváří onu vysokou cenu a okolnosti vzniku ji jen podtrhují. Pokud tedy chcete, aby se dílo vydražilo za astronomickou cenu, sežeňte si prvotřídního umělce, kterého inspiruje celebrita, která je provdaná za zazobaného sběratele umění a k dražbě si vyberte večerní aukci těch nejlepších - Sotheby's nebo Christie's.

Nejdráže vydražené dílo je doposud Munchův Výkřik, který se před dvěma lety podařilo prodat za 119,9 mil. dolarů v newyorské aukci Sotheby's. Trh s uměním se zmátořil z finanční krize, která ho několik let před tím sužovala, a na trhu se po dlouhé době objevilo ikonické dílo, které zná na světě každé malé dítě. Zákulisní příběh je zde tedy zaručen, a i přesto, že nebyla dražena nejhodnotnější verze Výkřiku (visící uměleckém muzeu v Oslu), překonal světový rekord. Kdo ho koupil, jaká byla odhadní cena, a jak se vlastně uspořádá taková to prestižní aukce, na všechny tyto otázky vám tato kniha odpoví.

A zachází ještě dál. Zajímalo vás, jak se vlastně "tvoří" úspěšní moderní umělci? Proč je Damien Hirst stále oblíben pro své tečkové malby? A jak k nim vlastně přišel? Kde se berou tyto děti štěstěny, které jako jedny z tisíce uspějí v nekompromisním světě, který má dvá daná pravidla? A lze je porušit? Na příkladu mladého britského malíře, který prodává své stříbrné obrazy ještě "mokré", se lze poučit, jak vrtkavý je tento svět. Proč je Damien Hirst stále oblíben pro své tečkové malby? A jak k nim vlastně přišel? Vzpomenou si vůbec lidé za sto let na dnešní uznávané malíře jako my dnes obdivujeme práci Picassa, Muncha a Pollocka? A proč se ženám stále nedaří prosadit se v tomto odvětví natolik, aby mužům dostatečně konkurovaly?

Stále nemáte dost? V druhé půlce se proto můžete ponořit do ekonomických záležitostí, protože trh s uměním, je stále trhem finančním, je třeba znát jeho široké zázemí a velmi rychlou proměnlivost. I když je konkurence celosvětová, nejedná se o boj mezi miliony lidí, bavíme se zde o těch nejbohatších z bohatých, kteří mohou s klidem utratit svůj týdenní mnohamilionový příjem za nového Hirsta. A na scéně se kromě Američanů začínají etablovat i arabské královské rodiny. V Abu Dhabi se dokonce staví druhé a luxusnější Guggenheimovo muzeum.

Protože jsem sama okouzlena světem nejen moderního umění a ráda navštěvuji galerie, byla pro mě tato kniha silnou inspirací a rozšířením zorného pole velmi vtipnou a nenásilnou formou. Protože je Thompson skutečným znalcem svého oboru, věnuje se obšírně všem navozeným tématům (někdy až příliš) s faktickou přesností, a přesto nenudí. Pokud tedy nejste zarytými odpůrci umění, pak samozřejmě po této knize ani nesáhnete. Ale kdyby vám náhodou ruka ujela, tak jí alespoň dejte šanci. Když nic jiného, tak vám dá alespoň obsáhlou znalost problematiky trhu s uměním, kterou jako zákulisní příběh můžete předvést před svými známými.

Na závěr bych chtěla poděkovat nakladatelství Kniha Zlin, které mi poskytlo tuto knihu k recenzi, čímž se stalo mou první oficiální spoluprací - děkuji tedy za tuto příležitost.

Hodnocení: 90%

Ukázka:

"Poměr dobrého a špatného umění je všude stejný a pčíliš se nemění. Asi 85 procent nestojí z nic, zbylých 15 je snad zdařilých. Z padesáti výstav, které uvidíte, vás nečekaně zasáhne jedna nebo dvě (a v tom, co na vás udělalo dojem, se budete rozcházet). - Jerry Saltz, kritik umění"

Absurdný svet najluxusnejšieho moderného umenia (recenzia)

Kreslenypribeh.blogspot.cz, 28. října 2014

V Milánu Catellan instaloval na veřejném náměstí voskové figuríny tří dospívajících chlapců visících za krk z dubu. Pohled na oběšence vynervoval jednoho z Miláňanů natolik, že vylezl na řebřík, dvě z figurín odřezal – a potom spadl a způsobil si zranění hlavy. Třetí figurínu odřízli milánští hasiči, aby upokojili neklidný dav. Milánská policie oznámila, že rozhodne, jestli je tato instalace uměleckým dílem, nebo ne. Pokud ano, bude obviněn zraněný sabotér. Pokud ne, bude za způsobenou újmu obviněn Cattelan.

Potom je tu performativní umění, které má mnoho podob. Američanka Andrea Fraserová chtěla například podtrhnout „osobnost a přítomnost“ umělkyně a ukázat ji jako „zlobivou holku, co se s každým rychle sblíží“. ... Video zachycuje Fraserovou, jak – po přijetí honoráře – souloží v hotelovém pokoji se sběratelem. Sama o své performanci prohlásila, že „proměňuje ekonomickou výměnu, při níž se sběratel stává rovným partnerem“.

Tri obesené figuríny? Sex ako umelecké dielo? Do akých inotajov pochovali umelci významy svojich diel? Nerozumiem modernému umeniu, frlfeš si popod nos. Frfli i naďalej, kniha Supermodelka a krabice Brillo ti nepomôže pochopiť zmysel umeleckého diela, ale načrtne ti aspoň fungovanie marketingu a obchodu s najdrahším výtvarným umením, a tak vďaka nej zistíš, ako tvoj počarbaný zdrap papiera predáš za 86 500 dolárov na aukcii ako začínajúci umelec. Najvyšší čas zmeniť povolanie, povieš si po prečítaní poslednej kapitoly.

Don Thompson je ekonóm a milovník moderného umenia. Vo svojej novej knihe sa zaoberá tým najluxusnejším výtvarným umením, ktorého cena vyráža dych a dráždi akýkoľvek priemerne inteligentný mozog. Thompson čitateľovi v knihe približuje svet žijúci sám pre seba – svet najbohatších z bohatých – pre bežného smrteľníka svet plný absurdít. Prečo zberateľ kúpi dielo za niekoľko miliónov dolárov, ale ten istý obraz by za sto dolárov nekúpil? Prečo je problematické potvrdiť pravosť diel Andyho Warhola? Prečo zberatelia umenia vystavujú vo svojej spálni lacnejšie obrazy? Tak znie hŕstka z mnohých otázok, na ktoré Thompson vo svojej knihe odpovedá.

Pri čítaní som ocenila najmä občasné náhľady do psychologických fenoménov. Okrem toho sa autorovi podarilo okoreniť fakty zaujímavými pikoškami a vtipmi, a to všetko pomocou prístupného jazyka:

Vdova po francouzském malíři a sochaři Henrim Légerovi údajně automaticky odmítala přiznat pravost všem dílům – a že jich bylo hodně – která její manžel namaloval pro některou ze svých společnic.

Lidé se nepřišli podívat na Monu Lisu, přišli proto, aby mohli říct, že ji viděli.

Na druhej strane som pri čítaní záverečnej polovice knihy začala zívať. Kým v počiatočnej fáze sa autor zaoberá najmä samotnými výtvarnými dielami a príbehmi umelcov, v druhej polovici sa venuje fungovaniu umeleckých inštitúcií – aukčných domov či galérií. Prvá časť má potenciál zaujať každého, druhá pasuje do rúk ľuďom, ktorých baví obchod a ekonomické fenomény.

Populárne-náučné knihy zväčša nevzbudzujú emócie. Dielo Dona Thompsona je výnimkou. Od prvých riadkov až po koniec čitateľa zaplavuje pocit absurdity, nechute a fascinácie zároveň, prevtelených do otázky: Ako je tento svet hodnotnej ilúzie vôbec možný?

Ak sa zaujímate o svet boháčov alebo moderné umenie, ak ste obchodníkom alebo uvažujete o investícii do umenia, rozhodne si knihu prečítajte. Ak o investovaní do umenia nepremýšľate, možno o ňom hútať začnete. Ale pozor! „Žádné umělecké dílo pořízené za více než 30 milionů dolarů se nikdy neprodalo se ziskem.“

OPLATÍ SA KÚPIŤ SI SUPERMODELKU?

Inforum.artforum.sk, 24. října 2014, autor: Ján Blažovský

Alternatívny svet ultrabohatých ľudí a divokého súčasného umenia.

Ekonomické zákony umenia sú bizarné a často iracionálne rovnako ako samotné umelecké diela. Vo fascinujúcej knihe Jak prodat vycpaného žraloka za 12 milionů dolarů (Kniha Zlín 2010) Don Thompson popísal mechanizmy fungovania trhu so súčasným umením, a keďže kniha končila na začiatku hospodárskej a finančnej krízy z roku 2008, vyslovene si žiadala pokračovanie. Otvorila viacero tém, atraktívnych čitateľsky ale tiež odborne. Thompson pokračoval vo svojich výskumoch a zbere údajov a napísal ďalšiu ohromnú knihu: Supermodelka a krabice Brillo. Zákulisní příběhy a prapodivné zákony ekonomiky současného umění.

Knihu Thompson otvára svojou obľúbenou témou: marketingom a brandingom, čiže budovaním značky. Znovu sa tu objavuje postreh, že súčasné umenie nie je nevyhnutne vytvárané umelcom, ktorý ho predáva – dielo vyrábajú často asistenti; samotnému umelcovi sa pripisuje základná myšlienka a značka. Hlavnou témou Supermodelky a krabice Brillo sú však ceny a obchodné mechanizmy ukryté v trhu s umením na najvyššom stupni pyramídy ultraelitného súčasného umenia. Ako však píše Thompson, ide naozaj o dočasné ceny, pretože väčšina umelcov o nejaký čas už asi známa nebude; ich diela už pravdepodobne nikdy nedosiahnu takú vysokú cenu, za akú boli vydražené.

Poučnou je predovšetkým kapitola o krachu trhu s umením v roku 2008. Poukazuje na mýtus "že na trhu se současným uměním 21. století nemůže prasknout cenová bublina; do té doby převládal názor, že hodnota umění bude už navždy jenom šplhat nahoru". Čísla predkladané Thompsonom sú neúprosné a hovoria o prepade v počte aukcií, výnosov, o prepúšťaní zamestnancov alebo o rušení galérií, zvýšila sa závislosť múzeí od súkromného financovania. Okrem ekonomických javov na trh vplývajú aj ďalšie, napríklad zaujímavý fenomén „ukotvenia“, pri ktorom ľudia vnímajú súčasnú cenu tovaru alebo služby podľa ceny, za akú danú komoditu kupovali. Pozoruhodné sú tiež kapitoly o nových trhoch v Katare, Dubaji, Abú Dhabi a Číne. Veľké očakávania sú aj od možností internetu a rôznych špecifických technologických služieb, ktoré ponúka.

Prečo si teda ľudia kupujú súčasné umelecké diela za prehnane vysoké ceny? Zásadné dôvody sú tri: značka umelca, dielo spĺňa účel, na ktorý ho potrebujú, zvyčajne ním býva potvrdenie svojho vlastného statusu a ďalší dôvod je zákulisný príbeh spojený s dielom. Kniha je plná práve zákulisných príbehov, niektoré sú vtipné, iné vážne, v každom prípade ale dodávajú umeniu širší kontext. V dodatku sa navyše dozvedáme tajomnú informáciu, že tie najlepšie zákulisné príbehy nemohli byť zverejnené. Thompson si vybral na ilustráciu viacerých umelcov a popisuje ich prístup k tvoreniu diela, umiestnenie na trhu a zákulisné príbehy s nimi spojené. Čínsky umelec Aj Wej-Wej, japonský umelec Takaši Murakami, taliansky umelec Maurizio Cattelan a Angličan Damien Hirst reprezentujú rôzne prístupy a trendy v umení premenené na obchod. Práve Hirst bol hlavnou postavou Thompsonovej predchádzajúcej knihy a v tejto poukazuje na jeho vzostup v minulosti a výrazné oslabenie Hirstovej pozície v súčasnosti. Oproti tomu sú takmer v opozícii umelci zaznávaní elitnými výtvarnými kruhmi, za všetkých spomeňme presláveného grafity anonyma Banksyho.

Rovnako ako v predchádzajúcej knihe aj v tejto nájdeme rôzne rebríčky úspešnosti a porovnania s minulosťou, obrazovú prílohu s vybranými umeleckými dielami, bibliografické odkazy na články a knihy a tiež bohaté internetové zdroje na ďalšie prezeranie. Znovu sa nám takto dostala rúk kniha o alternatívnom svete ultrabohatých zberateľov umenia, pričom tento svet je síce nekonečne vzdialený normálnym ľuďom, pôžitok z čítania je však skutočný.

Don Thompson: Supermodelka a krabice Brillo

52knih.cz, 19. října 2014

Don Thompson už o trhu s moderním uměním napsal jednu knihu: Jak prodat vycpaného žraloka za 12 milionů dolarů s podtitulem Prapodivné zákony ekonomiky současného umění a aukčních domů. Žralok je poměrně vyčerpávající úvod do světa aukcí a oceňování umění, které tak vůbec nevypadá, a proto jsem byl zvědavý, co nového přinese jeho nová kniha Supermodelka a krabice Brillo.

Podtitul Supermodelky je Zákulisní příběhy a prapodivné zákony ekonomiky současného umění. Na první pohled tedy vesměs nic nového.

A první stránky tento dojem potvrdily.

Ale jen na chvíli.

Recyklace tak, jak má být

Supermodelka stejně jako Žralok začíná historkou o divném (nezvyklém, šokujícím, fascinujícím – nahraďte dle libosti) kusu umění. A pokračuje tím, jak fungují aukce, jaká je role obchodníků s uměním a jak kariéře umělce prospívají galerie, muzea a tzv. značkoví sběratelé.

Takže nic nového.

Jenže krátce, co vás Thompson provede úvodem do ekonomiky umění, na vás vybalí fascinující aneuvěřitelné historky a ještě šílenější čísla. Prvními kapitolami si pouze připravuje půdu pro čtenáře, které Žralok minul, a těm znalým jen osvěžuje principy.

Thompson tedy šikovně zrecykloval základní materiál a vydal knihu, která má co říct i znalejším čtenářům.

Východní peníze za západní umění

Trh s moderním uměním se od doby vydání Žraloka (který vyšel někdy před čtyřmi lety) proměnil. Světová hospodářská krize se projevila i u akčních domů a ve výkazech obchodníků s uměním. Čína je na vzestupu. A arabské státy budují okázalé muzejní budovy a jejich rozpočty přesahují sumu rozpočtů západních institucí.

Aukční domy začínají pronikat na území obchodníků – a menší obchodníky a galerie likviduje internet. Veletrhy se vyprodávají rapidním tempem – a VIP účastníci si z nich stejně zapamatují jen polonahé modelky a neonové nápisy urážející sběratele (které pak ti sběratelé koupí a vystaví, protože umění).

Žraloka nebo Supermodelku?

Pokud máte rozpočet jen na jednu knihu a chcete něco o moderním umění, sáhněte po knize Supermodelka a krabice Brillo. O úvod do toho, jak trh s moderním uměním funguje, nepřijdete. A Thompson se vypsal a kromě lepší čtivosti nabízí i historky, u kterých vám čelist spadne vícekrát.

Jak prodat voskovou figurínu své manželky?

Neoluxor.cz, 6. října 2014, autorka: Olga Zbranek Biernátová

Don Thompson přichází po knize Jak prodat vycpaného žraloka za 12 milionů dolarů s dalším výletem do světa umění. Supermodelka a krabice Brillo mapuje dobu od roku 2008 a na rozdíl od předchozí knihy nabízí mnohem širší perspektivu, než je tečkovaný svět Damiena Hirsta.

Velké umění se pozná podle toho, že jak ho člověk spatří, vyhrkne: Co to, do pr..., je? (Damien Hirst)

Don Thompson je ekonom a sběratel současného umění. Jako profesor obchodu a podnikání se zaměřením na marketingovou strategii působil na London School of Economics, Harvard Business School a v současné době na York University v Torontu. A je také člověkem, který umí skvěle zmapovat velký svět umění z hlediska estetiky, byznysu i reklamy. Pokud jste četli autorovu předchozí knihu Jak prodat vycpaného žraloka za 12 milionů dolarů,Supermodelka a krabice Brillo je pro vás jednoznačnou volbou, neboť plynule navazuje tam, kde jste skončili. Pokud však patříte do skupiny lidí, kteří stále váhají, nebo snad mají pocit, že jim svět umění nemá co nabídnout, dovolte, abych vás vyvedla z omylu. Thompson předkládá svůj text velice srozumitelně a navíc nesmírně poutavě. Zapomeňte na statistiky a popis každého tahu štětce a ponořte se do světa příběhů z aukčních síní, galerií, ateliérů i soukromých salónů.

Na příkladu voskové plastiky nahé Stephanie Seymourové, bývalé modelky a manželky Petera Branta, která je určena k připevnění na zeď podobně jako hlava jelena, ukazuje autor sílu zákulisních příběhů, které mohou vyhnat cenu umění do závratných výšin. Zajímavá historie plastiky je odpovědí na otázku, proč kdokoliv zaplatí 2,4 milionu dolarů za figurínu cizí manželky, když by si za tutéž sumu mohl pořídit významného Moneta nebo Picassa - či případně podobně luxusní manželku.

Kromě řady zákulisních příběhů a drbů, které kolují kolem významných děl, se dočtete i o krachu trhu s uměním během hospodářské krize, dozvíte se více o potvrzování pravosti děl, cenotvorbě, o tom, jak funguje prodej umění a jak se připravuje velká aukce v Christie's nebo Sotheby's. Přesune se časem prodej umění na internet, jakou roli hrají veletrhy, muzea a co se právě teď rodí v Kataru a Abů Dhabí? Seznámíte se s nevýznamnějšími sběrateli a obchodníky (včetně tajemného Gagosiana) i předními umělci. Právě mezi nimi je speciální prostor věnován Mauritziovi Cattelanovi (který je autorem oné supermodelky), Takašimi Murakamimu a Aj Wej-wejovi. Také díky nim je kniha z velké části věnována evropskému a čínskému trhu s uměním.

Ze jmenované trojice mě osobně nejvíce zaujal Cattelan, který se prezentuje nikoli svým umem, ale spíše důvtipem. A jaké umění vytváří někdo, kdo oplývá smyslem pro humor? Když v roce 1989 chyběla Cattelanovi inspirace pro první sólovou výstavu, zavřel galerii a pověsil na dveře ceduli Torno subito (Hned jsem zpátky). Cedule byla názvem výstavy i vlastním exponátem. Když byl v roce 1992 osloven, aby se podílel na skupinové výstavě v Miláně, došel na italskou policii, kde podal oznámení o krádeži „neviditelné výstavy“. Orazítkovanou kopii oznámení zarámoval a vystavil (a prodal). V roce 1994 uvázal v Galerii Daniela Newburga v SoHo živého osla pod křišťálový lustr. Osel se tam vykálel a newyorský hygienik výstavu den po otevření zavřel. V roce 1995 proběhla v pařížské Galerii Emmanuela Perrotina Cattelanova první sólová výstava s názvem Errotin, le Vrai Lapin (Errotin, skutečný králík), při níž umělec přesvědčil galeristu, aby se každý den po dobu pěti týdnů převlékl za obří růžový penis s králičíma ušima. V roce 1999 Cattelan pro změnu přilepil Massima De Carla, svého milánského prodejce, izolační páskou ke zdi galerie a výsledné dílo nazval A Perfect Day (Dokonalý den). Pro De Carla měl ovšem tento den k dokonalosti daleko, protože skončil v nemocnici. Mým osobním favoritem z Cattelanova portfolia je sebevražedná veverka.

A nakonec přijde na řadu i Damien Hirst, nejbohatší výtvarník všech dob a mistr marketingu. Patří mezi tzv. "značkové umělce", a i přesto cena jeho umění soustavně kolísá (připomínám, že většinu jeho děl vyrobí asistenti a Hirst tak jen víceméně vymýšlí blbinky, poskytuje rozhovory a chodí na večírky). Právě na něm nám autor ukazuje, jakým způsobem se ceny umění ženou uměle nahoru.

Sečteno a podtrženo, díky Donu Thompsonovi vám bude připadat svět umění fascinující a jeho kniha vás bude držet stejně jako dobrá detektivka. Dozvíte se toho tolik, že vám nebude stačit jeden poznámkový sešit, občas se chytíte nad nějakým nesmyslem za miliony dolarů za hlavu a minimálně pětkrát během čtení učiníte rozhodnutí stát se umělcem, protože takovou blbost byste dokázali za pět minut vyrobit taky!

Hodnocení: 98 %

Tajemství moderního umění

Sovidoupe.blogspot.cz, 5. října 2014

„Velké umění se pozná podle toho, že jak ho člověk spatří, vyhrkne: Co to, do pr..., je?" (Damien Hirst)

Znáte ten pocit, když stojíte před nějakým moderním úžasným uměleckým dílem, všichni kolem vás pochvalně pokyvují hlavami, slova uznání se linou davem, za lístek jste zaplatili dost peněz a teď vidíte plátno s pár barevnými fleky, zvíře naložené ve formaldehydu nebo figurínu trčící ze zdi. Samozřejmě všechno se prodalo za pár miliónů. Miliónů dolarů, abychom si rozuměli. První, co vás napadne, určitě bude: Vždyť to bych zvládl taky! Jak je tedy možné, že tohle je dnešní umění? Proč se na to lidi chodí dívat? A proč jsou ochotni za to zaplatit ty nechutné sumy?! Pokud vás někdy aspoň trochu zajímal tenhle nepochopitelný fakt, mám pro vás báječnou zprávu – pusťte se do knihy Supermodelka a krabice Brillo a konečně dojdete k pochopení!

Don Thompson není v umění žádný nezkušený začátečník, což potvrzuje již jeho předchozí kniha Jak prodat vycpaného žraloka za 12 milionů dolarů, je totiž také ekonom a marketing je přesně jeho parketa, nemusíte se proto bát svěřit mu svou důvěru. Nutno říct, že jeho vášeň pro ekonomii se v knize projeví, nevyhnete se číslům, ať už v podobě cenového vývoje jednotlivých děl, finančního porovnávání nebo zmínce o majetku milionářů. Musím ale hned dodat, že vás čísla nezahltí. Jsou skvěle vyvážená pro získání dostatku informací a potřebného přehledu, ale určitě se nemusíte děsit složitých tabulek nebo grafů.

Ač vás to jistě překvapí, kniha je i doplněna spoustou zábavných příběhů ze zákulisí vzniku uměleckých děl, a také se třeba můžete inspirovat, jak správně na to. Věděli jste, že umění jde udělat i z nepořádku po velkolepé večeři? Stačí, když to pak nazvete „společenskou plastikou“. Pro trochu odvážnější je tu pak práce s lidským tělem: pomalé svlékání hlídače v muzeu, 60 minutová nahrávka soulože (ne, není to porno!) nebo obraz „namalovaný“ nahými ženami potřenými barvou, které přes plátno válely sudy.

Než se však rozhodnete pro kariéru umělce či obchodníka s uměním, raději si přečtěte i kapitoly o krachu trhu, nastudujte si, jak fungují aukční domy (hlavně Christie's nebo Sotheby's, míříte přeci vysoko) a neuškodí ani nahlédnout na minulost slavných osobností z těchto kruhů. Don Thompson nás nebude vyčerpávat zdlouhavými životopisy, ale nastíní pár důležitých okamžiků ze životů takových velikánů jako je Andy Warhol, Damien Hirst, Cattelan nebo trochu exotičtější Takaši Murakami a Aj Wej-wej.

„Smrt, rozvod a dluhy se postarají o to, aby aukční trhy měly vždycky dostatek uměleckých děl.“ (Edward Dolman)

Kniha se tak stává průvodcem moderním uměním tou zábavnější formou. Je psána jednoduše a témata jsou skvěle prostřídána, takže když začnete mít pocit přílišného nashromáždění faktů, ihned vám bude odlehčeno něčím mnohem zajímavějším. Je skvělá pro začátečníky a troufám si říct, že svými drobnými detaily zabaví i ty pokročilejší čtenáře. Existuje spousta knih o Leonardovi da Vincim nebo Rembrandtovi, ale mnohem méně děl o umělcích, kteří jsou v tom dnešním světě s námi. Proto pokud vás toto téma již zajímá, nebo jste se pro něj právě rozhodli, tahle kniha by vás neměla minout.

Hodnocení: 90 %

Dotaz k produktu Supermodelka a krabice Brillo

Pole označená * jsou povinná.

Jméno:
Telefon:
E-mail:povinné *
Číslo "10" slovy:povinné *
Váš dotaz:povinné *
 
 

Dále doporučujeme

Jak prodat vycpaného žraloka (za 12 milionů dolarů)

Jak prodat vycpaného žraloka (za 12 milionů dolarů)

Ojedinělý a v češtině unikátní pohled na světový trh se současným uměním. Nesmírně čtivou a zábavnou formou identifikuje ekonomické zákony a marketingové strategie, které vedou…

Sbírání umění: vášeň, investice a mnohem víc

Sbírání umění: vášeň, investice a mnohem víc

Konzultanti v otázkách umění Thea Westreichová Wagnerová a Ethan Wagner s využitím svých rozsáhlých zkušeností, které nasbírali za léta spolupráce se sběrateli a uměleckými…

Významné artefakty a osobní předměty ze sbírky Lenore Doolanové a Harolda Morrise. Knihy, oblečení, šperky atd.

Významné artefakty a osobní předměty ze sbírky Lenore Doolanové a Harolda Morrise. Knihy, oblečení, šperky atd.

Aukční katalog toho o člověku dokáže říct hodně – o jeho vášních a marnivosti, poklescích i cítění. O tom lepším i horším, čím prochází. Leanne Shaptonová s úžasnou…

Zdravím, světe

Zdravím, světe

Design je jedním z nejmocnějších hybatelů našich životů. Když se užívá moudře, přináší člověku potěšení, možnost volby, sílu, důstojnost a mnoho dalšího. Ale když se jeho…