Průvodce světem současného umění | Kniha Zlín

Menu
nakladatelství světových autorů
aktuální literární trendy
  • Letní čtení s Knihou Zlín
  • Senzační sbírka doktora Proktora
  • Poustevník
  • Sobí hora
  • Kryptoportál
  • Sen letící želvy
  • Než natáhnu brka

Průvodce světem současného umění

Cena:
399 Kč
Dostupnost:
skladem
ISBN:
978-80-7473-558-5
Překlad:
Martina Neradová
Datum vydání:
18. 09. 2017
Žánr:
Počet stran / vazba:
232 / brožovaná
  • Popis
  • Úryvek
  • Recenze
  • Dotaz ke knize
  • Články

Popis: Průvodce světem současného umění

Jak se vyznat ve spletitém světě současného umění? Těžko, přiznává Alistair Hicks, ale přesto nám nabízí návod, jak se lépe zorientovat a nedovolit kurátorům, kritikům či obchodníkům, aby mysleli za nás a určovali náš vkus.

Ve svém bohatě ilustrovaném průvodci se přitom neomezuje pouze na několik nejznámějších jmen či na „západní“ tvorbu, ale pokouší se přiblížit také méně známé umělce i díla vznikající v Africe, Asii nebo na Blízkém východě. Současné umění uvádí do dobového a místního kontextu a při objasňování některých souvislostí se nevyhýbá ani ožehavým tématům, jako je dědictví kolonialismu, migrace, ztráta kořenů, život v éře internetu a nových technologií, globalizace či decentralizace. Výsledkem je pestrá mozaika nejrůznějších přístupů, s jejichž pomocí se umělci snaží reflektovat dnešek a odpovídat na jeho výzvy.

Portréty jednotlivých umělců jsou navíc proloženy osobními postřehy a historkami, a tak se čtenář nemusí obávat suchopárného výkladu a může se těšit například na to, že se dozví, jak a proč se autor zamiloval do egyptské královny Nefertiti.

...

„Hicks nás zve na turné po světě současného umění a zároveň nám nabízí vzrušující doznání samotných umělců i rady zasvěceného odborníka.“
— Art Desk

„Tato kniha zaujme každého, kdo chce získat přehled o různých trendech ve světě současného umění.“
— Library Journal


„Hicks se v pohledu na stav současného umění neuchyluje k jedinému hledisku. Raději se ptá řady mezinárodních umělců, a tak se mu daří podat zprávu o jejich společných názorech a zájmech.“
— Art in America

Úryvek: Průvodce světem současného umění

Recenze: Průvodce světem současného umění

Zábavný kurátor Alistair Hicks – na procházce světem současného umění

digitimes.cz, 23. září 2017, autorka: Jarmila Flaková

Pokud tápete ve světě současného umění, vezměte si s sebou na procházku právě vycházející knihu Průvodce světem současného umění. Tohoto bohatě ilustrovaného průvodce dal pro všechny tápající dohromady Alistair Hicks – historik umění a kurátor se zaměřením na současné umění. S ním už se v galerii neztratíte.

Průvodcem světem současného umění přichází na knižní trh nakladatelství Kniha Zlín. Jeho autor Alistair Hicks si klade za cíl pomoci čtenáři lépe se vyznat ve světě současného umění – jak se dívat na umění, jak myslet a najít si vlastní vkus. Úmyslně tak zabraňuje nepovolané moci kurátorů, kritiků a obchodníků v určování vkusu ostatních.

Sám Alistair Hicks posledních dvacet let působí jako konzultant Deutsche Bank, která patří k největším sběratelům děl současných umělců z celého světa. Svými komentáři a kritikami přispívá do The Financial Times, Apollo Magazine, Spectator, Vogue i The Times. Už s takovou vizitkou je třeba brát jeho Průvodce světem současného umění vážně. Hicks se v něm přitom neomezuje pouze na několik nejznámějších jmen či na „západní“ tvorbu, ale přibližuje čtenářům i méně známé umělce i díla vznikající v Africe, Asii nebo na Blízkém východě.

„Současné umění uvádí do dobového a místního kontextu a při objasňování některých souvislostí se nevyhýbá ani ožehavým tématům, jako je dědictví kolonialismu, migrace, ztráta kořenů, život v éře internetu a nových technologií, globalizace či decentralizace. Výsledkem je pestrá mozaika nejrůznějších přístupů, s jejichž pomocí se umělci snaží reflektovat dnešek a odpovídat na jeho výzvy.“

Jakmile se čtenáři dostane do rukou tato knižní novinka, nemusí se vůbec obávat uměleckého výletu plného suchopárných výkladů. Kniha je velmi čtivá především díky zábavným historkách i osobním postřehům, kterými je proložena. Portréty jednotlivých umělců tak hned jakoby ožívají. Není pak divu, že o této papírové Hicksově cestě světem umění média napsala:

„Hicks nás zve na turné po světě současného umění a zároveň nám nabízí vzrušující doznání samotných umělců i rady zasvěceného odborníka.“ (Art Desk)

„Tato kniha zaujme každého, kdo chce získat přehled o různých trendech ve světě současného umění.“ (Library Journal)

„Hicks se v pohledu na stav současného umění neuchyluje k jedinému hledisku. Raději se ptá řady mezinárodních umělců, a tak se mu daří podat zprávu o jejich společných názorech a zájmech.“ (Art in America)

Průvodce světem současného umění je skvělou knihou pro všechny, kteří si rádi rozšiřují svůj umělecký přehled. To, že je umění důležité pro život, říkal i náš Jan Werich…

„Umění je jako slunce, které se taky nikomu nevtírá. Když zatáhnete záclony a zavřete okenice, tak vám slunce do bytu neleze, jenomže je to vaše chyba, že chcete žít potmě.“

Alistair Hicks: Průvodce světem současného umění

Naskokjinam.blogspot.cz, 18. ledna 2018, autorka: Hana Kubíková

Mám ráda moderní umění, ale chybí mi v něm nějaký všeobecný přehled. Nemám patřičné vzdělání a náhodné návštěvy výstav, byť často komentované kurátory a odborníky, to úplně nahradit nedokážou. Od Průvodce světem současného umění od Alistaira Hickse, kurátora a historika umění, jsem si slibovala, že zaplní mezery v mém kulturním rozhledu, že to bude příležitost proniknout do světa umění nějak systematičtěji. Autor přece píše o umění do uznávaných časopisů (The Financial Times, Vogue, The Times) a dvacet let byl konzultantem Deutsche Bank, která se na sbírání moderního umění specializuje. Moje očekávání a touhy se ale tak úplně nenaplnily, otázka samozřejmě je, jestli je to vůbec možné.
Alistair Hicks koncipoval svého průvodce svérázně a poněkud netradičně. Rozhodl se, že nechá fungovat svůj „soukromý kompas“ na umění, takže výběr umělců je vyloženě subjektivní záležitostí. Prostě si z každého kontinentu – kniha je rozdělena podle světových stran na Jih (Afrika), Sever (Evropa), Západ (obě Ameriky) a Východ (Asie a Austráli) – vybral umělce, které zná pokud možno osobně ("To jistě znáte Salvadora Dálího." „Já je znám všechny osobně, pane architekte“), a jim dává v knize prostor a často i slovo. Konkrétního vybraného autora v knize vždy velmi krátce představí a uvede nějaké jeho dílo, které mu přijde typické, anebo ještě spíš, které sám viděl. Pokusí se ho trochu zařadit do kontextu, ale spoustu prostoru zabere i líčení toho, kde se s danou osobností potkal, jaký večírek, bienále či performace stála u jejich seznámení. Velmi často dostane slovo i samotný umělec (kniha je prošpikována citacemi z rozhovorů z uměleckých časopisů, ať už tištěných či elektronických, často se také jedná o hovory, které vede s umělcem sám autor). Díky tomu se kniha velmi dobře čte, ale nějaký ucelený přehled o současném umění to (alespoň mě) nedává. Je to prostě výběr toho, co se Alistair Hicksovi líbí a co on považuje za zajímavé, ať už z hlediska uměleckého, nebo společenského (např. Aj Wej-Wej je v knize zmíněn kvůli své politické angažovanosti, kdyby měl být posuzován jen jako umělec, tak by se prý na stránkách knihy vůbec neobjevil).
Na druhou stranu musím uznat, že řada umělců mě vážně zaujala – a donutila si i trochu hledat a googlit na internetu. Například Afričan Samuel Fosso, který se stylizuje do známých osobností a pak se sám fotografuje – v knize je pěkná fotka Náčelník (který prodal Afriku kolonizátorům). Nebo Mona Hatoumová vytvářející mapu světa ze skleněných kuliček. Shadi Ghadirianová, která vychází ze starých fotografií arabských žen, které nově stylizuje a zároveň narušuje tím, že do obrazu dodává ryze současné a moderní předměty (dáma v tradičním kroji s vysavačem). Mezi oceňované autory patří například i Cchaj Kuo-Čchiang, autor ohňostroje pro slavnostní zahájení Olympijských her v Pekingu, kterého v knize mimojiné prezentuje instalace Čelní srážka (99 replik vlků v životní velikosti naráží v plné rychlosti do skleněné stěny). Zaujala mě Polka Paulina Olowská, která zvětšuje a přemalovává reklamy a propagační materiály ze starých komunistických časopisů. Z českých autorů se do výběru dostal výtvarník Dominik Lang, laureát Ceny Jindřicha Chalupeckého z roku 2013, a sice se sochou, kterou vytvořil podle kresby svého otce Jiřího Langa. Pro upřesnění - většina děl v knize uvedených pochází zhruba z let 2005-2012.
Pokud se chcete podívat na to, co ve světě moderního umění zrovna teď letí, pak si touhle knihou minimálně zalistujte. Knížka je bohatě ilustrovaná, takže si i prosté prohlížení užijete. Jsem zvědavá, jestli se některé jméno někdy objeví i v Česku, začnu to teď trochu sledovat:-)

Díky AlbatrosMédia za zajímavé čtení z oblasti moderního umění.
Hodnocení: 75%

Zdroj: https://naskokjinam.blogspot.cz/2018/01/alistair-hicks-pruvodce-svetem.html

Průvodce světem současného umění

holkamodrookata.blogspot.cz, 20. října 2017, autorka: Jitka Kadlecová

I když nejsem žádný odborník a v umění dávám přednost spíše klasikům, zajímá mě i současná světová tvorba. Na její aktivní sledování nemám už tolik času jako dřív, a tak jsem sáhla po knížce Alistaira Hickse, Průvodce světem současného umění, a doufala, že se dozvím něco zajímavého o nových směrech 21. století.

Akce vyvolává reakci. Umělci většinou vidí a reagují na svět kolem sebe emotivněji než jiní lidé a využívají k tomu nejrůznější média a nosiče. Průvodce světem současného umění se snaží zmapovat něco nezmapovatelného - spletitost a náladovost současné kultury. Dnešní umělci totiž nevyužívají jen plátno a barvy, ale pouští se do divokých experimentů s materiály, vytváří obrovské instalace i skromná dílka. Útočí na všechny naše smysly. Používají nejrůznější audiovizuální techniku. Provokují, vyjadřují svoje postoje k současnému dění ve společnosti, snaží se v nás probudit emoce a nezáleží na tom, zda jsou pozitivní či negativní.

"Margollesová zašla ještě dál než Gabriel Orozco. Přestěhovala si ateliér do márnice a jako materiál k tvorbě začala používat krev obětí dvou největších artiklů vyvážených Spojenými státy do Mexika: zbraní a smrti."

Kniha je rozdělena jako nějaká mapa na Západ, Jih, Východ a Sever. V každé části pak najdete vyprávění o setkání s umělci nejen z Evropy a Ameriky, ale i s méně známými tvůrci  z Asie, Blízkého východu, Afriky nebo Austrálie. Autor se zaměřil vždy na jeden nebo dva stěžejní výtvory konkrétního autora, které se pak snažil popsat a připojil k nim i pár podrobností ohledně vzniku díla. Každý popis je doplněn o fotografii a tak nemusíte neustále odbíhat a vyhledávat si obrázky na internetu.

Při čtení se nevyhnete otázce - Kdo je Alistair Hick? Jaké má zkušenosti? Co ho řadí mezi odborníky na současné světové umění? Hned v úvodu se o něm dozvíte několik osobních i profesních podrobností, podle kterých si můžete udělat na tohoto muže vlastní úsudek. Mě osobně přišel jako milý, chytrý a zapálený vypravěč, který miluje svět umění a rád se o svoje dojmy dělí se všemi, kdo jsou ochotni naslouchat. Také mi bylo sympatické, že mi nevnucoval svůj názor na jednotlivé umělce. Jako nějaký podomní obchodník s látkami mi ukazoval své zboží, vyprávěl, jak se dostalo do jeho rukou, a nechal jen na mě, abych se rozhodla, co si z jeho pestré nabídky vyberu.

Na této publikaci mě nejvíc bavila její různorodost. Na několika desítkách stránek nahlédnete do životů a tvorby obrovského množství umělců. Najdete tu malíře, fotografy, sochaře, filmaře, choreografy i bláznivé snílky. Autor čtenáře nezahlcuje zbytečnými informacemi nebo nezáživnými daty. Knihou jsem mohla nezávazně listovat a pokud mě některý umělec zaujal, nic mi nebránilo pustit se do dalšího pátrání na vlastní pěst a objevit autora, který mě osloví i svojí další tvorbou.

Jedním z mých favoritů byl Gregory Crewdson. Jeho fotografie amerických předměstí ve mě vzbudily zvláštní a ne zrovna příjemný pocit. Zachytil v nich kratičký okamžik cizího příběhu, letmý pohled na nějaké temné tajemství. Svojí atmosférou mi připomínaly staré americké thrillery a lehce mi naháněly nedefinovatelný strach a pocit prázdnoty. Neklid na pomezí dne a noci, světla a temnoty, naděje i osamění. Nejsou to obrazy, na které bych se asi zvládla dívat denně, ale fascinovaly mě svojí bohatostí námětů k přemýšlení.

Při čtení Průvodce světem současného umění máte pocit, jako kdybyste se procházeli obrovskou galerií s nadšený majitelem, který se u každého kousku s vámi zastaví a než půjdete dál, poví vám k němu nějakou zajímavou osobní historku. Tuto publikaci můžete číst poctivě kapitolu za kapitolou nebo ji náhodně otevřít a nechat se inspirovat nebo jen nevěřícně kroutit hlavou nad výstřední tvorbou některých současných umělců. No napadlo by vás například vytvořit mapu tak, že nakrmíte šneky papírem a necháte je "kreslit"?

Kdy knihu Průvodce světem současného umění rozhodně číst

  • baví vás nacházet nové podněty
  • jste zvídaví a máte rádi všeobecný přehled
  • zajímá vás umění
Kdy knihu Průvodce světem současného umění rozhodně nečíst
  • máte pocit, že již všechno bylo řečeno
  • umění vás nijak neoslovuje
  • nebaví vás přemýšlet nad světem kolem vás
Podobné tituly

Zdroj: http://holkamodrookata.blogspot.cz/2017/10/pruvodce-svetem-soucasneho-umeni.html

Hicks, Alistair: Průvodce světem současného umění

iLiteratura.cz, 6. března 2018, autorka: Martina Siwek Macáková

Chce-li člověk pozorovat, jak se svět točí, musí se sám hýbat. Londýnský kurátor a historik umění pozoruje především umělce a místa pro ně důležitá. Třebaže se geografický přístup jeví v globalizovaném světě jako ošidný pomocník, Alistair Hicks z něj jisté osvěživé úhly pohledu vytěžil.

Kompas na umělce
Alistair Hicks
: Průvodce světem současného umění: Nové směry 21. století. Přeložila Martina Neradová, Kniha Zlín, Praha, 2017, 230 s.

Spousta osobností pohybujících se v uměleckém světě se snaží recipientům současného umění usnadnit pohyb na této pohyblivé půdě a podělit se s nimi o své zkušenosti. Současné umění jim nabízí spoustu materiálu, otázka je spíše, jak ho srozumitelně a možná i neotřele uchopit. Zdůraznit finanční stránku? Nebo rozmanitost uměleckých technik? Londýnský historik umění a kurátor současného umění Alistair Hicks (nar. 1956) chce v populárně naučné knize Průvodce světem současného umění: Nové směry 21. století představit společné tendence, ale i specifika umělecké tvorby pomocí geografického hlediska.

Ukotvení
Alistair Hicks svět a knihu rozčlenil na čtyři světové strany, do nichž po svém zahrnul světadíly, s nimiž jsou spjati umělci produkující současné umění. Pod kapitolu Západ spadá Amerika, pod Východ Asie a Austrálie, pod Sever Evropa a Jih zastupuje Afrika a Blízký Východ. Umělci jsou mezinárodní, ale každý se někde narodil, třebaže jde většinou o místo odlišné od aktuálního místa pobytu. Geografie se v globalizovaném světě ukazuje spíše jako ošidný pomocník; většina umělců a umělkyň je zde zařazena podle místa, odkud pochází, kde má rodinné kořeny a odkud bere témata. Jako by se Hicks ztotožňoval s výrokem umělců družstva Raqs, které navštívil v Indii: „Místo ztratilo prvořadou důležitost, ale ukotvení v místě nikoli.“ Například Mária Rosa Jijónová žije v Římě, narodila se ale v Ekvádoru a v jejím díle rezonuje téma kolonialistické nadvlády. Hicks přibližuje její dílo Paradox Manta Manaos, kde záběry řeky Amazonky překrývá stará mapa, již používali konkvistadoři.

Kniha Průvodce světem současného umění: Nové směry 21. století je postavena na výběru uměleckých osobností a jejich díla, většinou se jedná o jednu práci, představenou ihned i obrazově, což čtenáři značně usnadňuje orientaci (nemusí hledat mezi jinými uprostřed či na konci knihy v souhrnné obrazové příloze). Autor nechává působit jak slova, tak samo dílo. V textu se objevují osobní historky o setkání s dílem či umělcem: důraz je opět kladen na místo, v tomto případě místo setkání. Součástí publikace jsou citace rozhovorů, které autor s výtvarníky vedl osobně či e-mailem, ale také citace z textů otištěných v časopisech apod. Osobní rovina přináší čtenářské zpestření, ukazuje leckdy nepřímočarou cestu k pochopení a uznání díla, naráží i na problém vůbec poznat, co je jako umělecký objekt zamýšleno. Například visící mikrofon považoval Hicks zprvu za zapomenutou rekvizitu, než z něj uslyšel hlasy dávno zesnulých činitelů, pákistánského politika Džinnáha a indického politika Nehrúa.

Pomocné čáry stereotypů
Při výběru pracuje Alistair Hicks, který již dvacet let působí jako konzultant Deutsche Bank, jednoho z největších sběratelů současného umění, se svým „vnitřním uměleckým kompasem“. Kompas funguje i jako banální metafora narážející na jistou ztracenost ve světě umění. V Hicksově vnitřním kompasu jsou světové strany častěji konceptem spjatým s určitou emocí než přímo geografickým ukazatelem. Pohybuje se na pomocných osách, které představují stereotypní představy shrnuté do jednoho pojmu: vyrovnanost versus nevyrovnanost jako východ a západ, jih a sever zase zastupují protilehlé body na ose smyslové vnímání a intelekt. Jako zajímavé se ukazuje postavit vedle sebe díla dvou umělců z protilehlých světových stran zpracovávající téma identity, jak to autor provádí v závěrečné shrnující kapitole na fotografiích Jormy Puranena a dvojčat Hasana a Husajna Essopových.

Vybraná díla jsou vesměs společensky angažovaná, podle střelky kompasu v nich rezonuje téma odcizení, globalizace, kolonialismu, apartheidu, rozpadu sovětského impéria. Pozoruhodné je i vypořádání se umělců s tradicí, například tapisérie vytvořené z víček pet lahví od afrického umělce El Anatsuie. A díla, která tematizují mapy, hranice a jejich neukotvenost. Na vratkost a proměnlivost naší existence poukazuje svou mapou z tuny a půl skleněných kuliček palestinská umělkyně Mona Hatoumová, žijící v Londýně a v Berlíně. Ve videu 100 Hand Drawn Maps of India Shilpa Guptová žádá sto lidí, aby nakreslilo mapu Indie, a každá je jiná. Na obálku bylo zvoleno dílo rodačky z USA Oraib Toukanové, jejíž rodina pochází z Palestiny. Skládá se z bílých pryžových magnetů ve tvaru sedmnácti zemí Blízkého východu. Jednotlivé dílky se mají poskládat do společného celku, hra však nemá řešení.

Důležitý je v knize pohyb. Vnější i vnitřní. Prvořadým se opět se ukazuje autorovo setkání s umělci družstva Raqs: „Raqs je stav, do něhož se dostávají dervišové, když se točí pořád dokola. … Chce-li člověk pozorovat, jak se svět točí, musí se sám hýbat.“ Alistaira Hickse zajímají umělci, několikrát parafrázuje Ernsta Gombricha, který tvrdí, že neexistuje umění, ale umělci. A doplňuje ho, že sami umělci se s každým dílem přetvářejí. V jeho pojetí se současní umělci jeví jako novodobí nomádi. Každý si musí vypěstovat vlastní vnitřní kompas, kterým je najde. Hicks jde docela dobrým příkladem.

Zdroj

Nové smery umenia 21. storočia

medziknihami.dennikn.sk, 26. listopadu 2017, autor: Ján Blažovský

Každý, kto sa pokúša zorientovať vo svete umenia čoskoro zistí, aký rozmanitý, chaotický a neraz ťažko uchopiteľný dokáže byť labyrint umelcov a ich ateliérov, performerov, výstav, bienále, aukčných domov, galérií a trhu s dielami. Vizuálne podmanivá kniha Průvodce světem současného umění nielenže sprostredkuje zákulisné príbehy, ale sprostredkuje aj predstavu o dianí v umení z menej známych oblastí sveta, ako je Afrika alebo Ázia.

Podtitul knihy historika umenia a konzultanta Deutsche Bank v oblasti výberu umeleckých diel Alistaira Hicksa znie Nové směry 21. století. Hicks svoj text chápe ako kompas na zorientovanie vo svete, ktorý osciluje od globalizácie k zvýrazňovaniu národnostnej identity, od existenciálnych problémov ku zdôrazňovaniu individuálneho úspechu a dosahovaniu šťastia. Zatiaľ čo strelky kompasu ukazujú na smery sever/juh, východ/západ, Hicksov kompas nazerá na umenie cez vyrovnanosť/nevyrovnanosť, intelekt/zmyslové vnímanie a pridáva dôraz na človeka alebo naopak na spoločnosť. Strelka kompasu pri jednotlivých dielach kmitá úplne odlišným spôsobom a sám Hicks opisuje, že ku niektorým dielam si hľadal dlhšiu cestu, kým prijal alebo porozumel ich významu.

Jednotlivé kapitoly nás postupne zavedú do Južnej a severnej Ameriky, Afriky a blízkeho východu, Ázie a Európy, pričom dôraz je kladený na umelcov a ich osobné výpovede. Hicks sa stretával s umelcami patriacimi do rôznych skupín alebo tvoriacimi samostatne. Svoju knihu v niektorých pasážach do určite miery poňal aj ako dialóg s veľkými intelektuálmi ako Ernst Gombrich alebo Edvard Said. Postupne zisťujeme, že pohľad umelcov z Afriky a Ázie je veľmi potrebný pre pochopenie javov ako napr. migrácia. Poukazujú na vznik a šírenie mýtov o rajskom živote v Európe, úplne pomýlenú predstavu pohodlia a komfortu vytvorené masovými médiami. Kontrast zavretých hraníc, autoritatívnych militantných režimov, nepriaznivej sociálnej situácie a luxusu videného v televízii vyvoláva napätie a výsledkom sú silné migračné vlny a tisíce utopených ľudí v morských vodách.

Veľa umelcov z Hicksovej knihy sa stavia dosť kriticky ku globalizácii, šíreniu jednoliatej ideológie a snažia sa odkrývať povahu moci, ktorej podoby sú skryté a prekrývané inými javmi. Na súčasnom umení potom fascinuje, aké rôznorodé otázky o povahe nášho sveta kladie: ako nás definuje moderná spoločnosť? Sme zhromaždiskom dát, ktoré je potrebné len roztriediť? Sú hranice (štátne, národné, etnické...) pevné, pohyblivé alebo nemajú žiadne presné kontúry? A čo ak sú hranice ukryté, ale o to pevnejšie dané napr. tradíciou? Ako reaguje individualistický Západ na identitu kmeňovej povahy? Umenie dráždi, relativizuje, vyhýba sa presným definíciám, skôr ponúka priestor na rozmanité interpretácie a diskusie. Hicks láka čitateľov k vlastnému bádaniu, hľadaniu videnia umeleckého diela a postavenia umelca v tomto frenetickom svete, aj preto sa ku knihe oplatí vracať, aby sme videli, ako sa so svetom vyvíjame a meníme tiež.

Zdroj: https://medziknihami.dennikn.sk/clanky/nove-smery-umenia-21-storocia/

Jak se neztratit ve světě moderního umění

iUmeni.cz, 2018, autorka: Lenka Tomášová

Nový návštěvník galerie moderního výtvarného umění si často pomyslí: „Tomuto umění vážně nerozumím.“ Průvodce světem současného umění od historika umění a kurátora ukáže, jak se v moderním umění neztratit.

Autorem publikace Průvodce světem současného umění s podtitulem Nové směry 21. století, kterou vydalo nakladatelství Kniha Zlín společnosti Albatros Media, je Alistair Hicks. Alistair Hicks je historik umění a kurátor se zaměřením na současné umění; žije v Londýně. Posledních dvacet let působí jako konzultant Deutsche Bank, která patří k největším sběratelům děl současných umělců z celého světa.

Ačkoli Alistair Hicks ve své knize předává čtenáři své subjektivní názory na současné výtvarníky a jejich tvorbu, zároveň dodává, že v dnešním uměleckém světě bychom neměli spoléhat na názory jediného kurátora, kritika či obchodníka s uměním. Jeho kniha je tak spíše souborem způsobů, jakými můžeme o současném umění přemýšlet, ne souhrnem autorem vytvořených dogmat. Autor popisuje nejen momenty, kdy jej nějaké umělecké dílo ovlivnilo pozitivně, ale i situace, kdy byl konkrétním uměleckým dílem či umělcem zhnusen. Osobitý aspekt dodává Hicksově knize přemítání nad vlastními změnami názoru.

Kniha je rozčleněna geograficky na kapitoly, které se nazývají „Západ“, „Jih“, „Východ“ a „Sever“. Každá z těchto oblastí je něčím specifická, ačkoli můžeme identifikovat témata, která prostupují umělecká díla napříč celou Zemí. Autor od čtenáře samozřejmě neočekává, že by se z něj stal odborník na současné umění. Chce jej spíše nasměrovat k tomu, aby si našel směr (či směry) moderního umění, které ho zaujmou a motivují zajímat se o umění jako celek. Mimo jiné k tomuto účelu je publikace opatřena množstvím barevných ilustrací.

Čtenář, který se v současném výtvarném umění příliš neorientuje, nebo dává přednost klasickému umění minulých staletí, bude nejspíše překvapen širokým spektrem různých technik (klasických i více či méně bizarních) a námětů, které jednotliví představení umělci používají. Stejným překvapením pro nezasvěceného čtenáře bude i množství jmen, která do přečtení knihy nikdy nezaslechl. Tato skutečnost by však neměla být brána jako negativum, ale naopak jako příležitost k rozšíření si obzorů.

Knihu Průvodce světem současného umění doporučuji všem nadšencům do výtvarného umění, kteří si chtějí rozšířit obzory o osobitý pohled člověka, který se ve světě současného umění denně pohybuje.

Zdroj: https://www.iumeni.cz/clanky-recenze/recenze/2017-jak-se-neztratit-ve-svete-moderniho-umeni/

Dotaz k produktu Průvodce světem současného umění

Pole označená * jsou povinná.

Jméno:
Telefon:
E-mail:povinné *
Číslo "10" slovy:povinné *
Váš dotaz:povinné *
 
  Informace o ochraně osobních údajů
 

Dále doporučujeme

Zdravím, světe

Zdravím, světe

Design je jedním z nejmocnějších hybatelů našich životů. Když se užívá moudře, přináší člověku potěšení, možnost volby, sílu, důstojnost a mnoho dalšího. Ale když se jeho…

Architektura štěstí

Architektura štěstí

Architektura štěstí je jednou z „knih života“, kterými chce autor obrátit zrak čtenářů na věci všední, věci kolem nás a otevŕít jim oči v jejich vnímámí. Jedním z…

Sbírání umění: vášeň, investice a mnohem víc

Sbírání umění: vášeň, investice a mnohem víc

Konzultanti v otázkách umění Thea Westreichová Wagnerová a Ethan Wagner s využitím svých rozsáhlých zkušeností, které nasbírali za léta spolupráce se sběrateli a uměleckými…

Významné artefakty a osobní předměty ze sbírky Lenore Doolanové a Harolda Morrise. Knihy, oblečení, šperky atd.

Významné artefakty a osobní předměty ze sbírky Lenore Doolanové a Harolda Morrise. Knihy, oblečení, šperky atd.

Aukční katalog toho o člověku dokáže říct hodně – o jeho vášních a marnivosti, poklescích i cítění. O tom lepším i horším, čím prochází. Leanne Shaptonová s úžasnou…

Tento web používá pro svoji funkčnost, analýzu návštěvnosti a nástroje marketingu soubory cookies. Zobrazit detaily