Mistrovské dílo náhody. Ars vitae & vice versa | Kniha Zlín

Menu
nakladatelství světových autorů
aktuální literární trendy
  • Žízeň
  • Bílé město
  • Žízeň soutěž

Mistrovské dílo náhody. Ars vitae & vice versa

Cena:
389 Kč
Dostupnost:
skladem
ISBN:
978-80-7473-520-2
Překlad:
Kateřina Pietrasová
Datum vydání:
06. 03. 2017
Žánr:
Počet stran / vazba:
290 / vázaná
3.87 / 2673

Koupit e-knihu(Doporučená cena: 199 Kč)Přehled všech našich e-knih

Palmknihy eReading 

  • Popis
  • Úryvek
  • Recenze
  • Dotaz ke knize

Popis: Mistrovské dílo náhody. Ars vitae & vice versa

Kniha představuje soubor deseti samostatných esejů, v nichž se Michael Kimmelman, americký
teoretik a kritik umění, zamýšlí nad rolí umění v lidském životě, a to nejen z perspektivy individuálních umělců, nýbrž i „obyčejného“ diváka, kterému je tato kniha určena především. Autor v nich nabízí svůj osobní, místy filosoficky laděný, pohled na různá období, umělecké směry, tvůrčí individuality. Nejedná se však o žádný suchopárný faktografický uměleckohistorický přehled, nýbrž o zamyšlení nad životy a tvorbou několika slavných umělců (např. Bonnard, Chardin, Heizer aj.), ale i těch, kteří v českém prostředí příliš známí nejsou. Kimmelmanův vypravěčský styl je barvitý a nabitý informacemi. Hlavním posláním knihy je ukázat čtenáři, jak se dívat na umění, co vše nám může umění nabídnout a především jak zvýšenou citlivostí a vnímavostí vůči okolnímu světu proměnit svůj vlastní život ve svébytné umělecké dílo. Různorodost námětů knihy se v součtu skládá v jakýsi kabinet divů, jenž je ostatně též námětem jedné z kapitol.

Úryvek: Mistrovské dílo náhody. Ars vitae & vice versa

Recenze: Mistrovské dílo náhody. Ars vitae & vice versa

Mistrovské dílo náhody

Medziknihami.dennikn.sk, 27. dubna 2017

Umenie dokáže ľudský život nesmierne obohatiť, za istých okolností ho vie nasmerivať k skaze. Dokáže sprostredkovať rôzne stupne pochopenia od nekritickej oslavy až po nechápavé krútenie hlavou. V knihe Mistrovské dílo náhody sa ocitneme uprostred nezvyčajných príbehov súvisiacich s umením a staneme sa svedkami očarujúceho, aj keď dramatického sveta nazeraného očami umelcov.

Novinár a spisovateľ Michael Kimmelman je dlhoročný prispievateľ New York Times so zameraním na umenie a architektúru, pričom práve jeho príspevky o architektúre (napr. o spôsobe vytváranie miest v utečeneckých táboroch, kultúrnej identite, obnovení sídel po hurikáne a ďalšie) sú považované za významný príspevok k urbanistike. Venuje sa tiež hre na klavír a jeho aktivity sú pomerne všestranné. Mistrovské dílo náhody vytvoril v snahe poukázať na úplne nezvyčajné osudy tvorcov a ich diela, zberateľov a aj objektov tvorby. Či už sa odohrávajú jeho príbehy v bohémskom New Yorku, nacistickom Francúzsku alebo dokonca v krutých mrazoch Antarktídy, vždy prezentuje zásadné umelecké dielo a snahu poukázať na jeho výskyt v bežných aj úplne nezvyčajných okolnostiach.

Sám Kimmelman sa v knihe vyznáva z lásky k umeniu ako k niečomu, čo presahuje ľudský život. Jednotlivé kapitoly nesledujú súvislý príbeh, skôr mozaikovito skladajú podobu umenia ako fascinujúceho javu tiahnuceho sa na pozadí veľkých dejín. Sympatické na texte je, že je napísaný úplne jednoducho a zrozumiteľne, hoci sa zaoberá pomerne sofistikovanými témami. Neustále v ňom vidíme snahu prezentovať umenie ako pozorné skúmanie predmetov každodenného sveta s tvorivým prístupom a zvláštnym nápadom v mysli umelca. Napríklad z náhodného, takmer zabudnutého snímku sa dokáže stať rešpektované umelecké dielo, ak sa dostane do vhodného kontextu, hoci náhodou.

Umenie pritom vzbudzuje údiv nielen kvôli tvorcom, ale aj zberateľom. Ich vášeň hromadiť artefakty sa tiež v určitom okamihu premieňa na umenie, ukazuje svetu určitú formu usporiadania; zberateľ v chaose sveta pevne definuje svojou zbierkou vlastné miesto v ňom. Predmety majú okrem toho aj symbolickú rovinu, často ju získajú, ak stratia svoju úžitkovú hodnotu. Mistrovské dílo náhody je o tom, ako môže "chápavé vnímaní umění proměnit každodenní život v mistrovské dílo". Dôležitá je pritom schopnosť objavovať, vymýšľať a vidieť obyčajné veci novým zrakom. Vidieť novým pohľadom sa dá naučiť, veď málokto v rámci svojich záľub dokáže získať profesionálny tréning výtvarného kritika. Nadšenci pre umenie sú ale typickí autentickým vzťahom k svojej záľube, je to ich povahová vlastnosť.

"Ten nejlepší amatér má schopnosti profesionála a skutečný profesionál si zase uchováva srdce amatéra: nedává průchod cynismu a ironii, jež jsou v určitých kruzích pokládány za sofistikované."

Kimmelman neváha ani napísať, že existuje umenie, ktorému vôbec nemusíme porozumieť alebo ide úplne pomimo nás. Ako príklad uvádza happeningy Yoko Ono alebo koláže Raya Johnsona. Oproti tomu existujú zážitky súvisiace s umením a pohybom, napríklad estetické potešenie z výstupu do hôr. Kimmelman uvažuje o povahe krásy - je len vnútornou záležitosťou ako pre klasických autorov (v literatúre Petrarca, v maľbe Cézanne) alebo je prirodzenou vlastnosťou vecí, napríklad aj výhľadu z vysokého štítu? Potešenie z podobného zážitku však sprevádza aj strach, ako vie určite každý, kto sa ocitol vo veľkej výške nechránený pred pádom. Umenia sa, našťastie, netreba báť a kniha Mistrovské dílo náhody ponúka osviežujúci pohľad na diela a ich autorov z niekedy celkom neobyčajnej perspektívy.

Dotaz k produktu Mistrovské dílo náhody. Ars vitae & vice versa

Pole označená * jsou povinná.

Jméno:
Telefon:
E-mail:povinné *
Číslo "10" slovy:povinné *
Váš dotaz:povinné *
 
 

Dále doporučujeme

Sedm dní ve světe umění

Sedm dní ve světe umění

Pro svá pozorování Thorntonová zvolila formát „jeden den v životě“. Jednotlivé příběhy se odehrávají během sedmi dnů v šesti nejvýznamnějších městech umělecké scény —…

Sbírání umění: vášeň, investice a mnohem víc

Sbírání umění: vášeň, investice a mnohem víc

Konzultanti v otázkách umění Thea Westreichová Wagnerová a Ethan Wagner s využitím svých rozsáhlých zkušeností, které nasbírali za léta spolupráce se sběrateli a uměleckými…

Snídaně u Sothebyho. Svět umění od A do Z (paperback)

Snídaně u Sothebyho. Svět umění od A do Z (paperback)

Jestliže stojíte před uměleckým dílem v muzeu nebo ve výstavní síni, obvykle si pokládáte dvě otázky: 1) Líbí se mi to? A následně 2) Kdo je autorem? Jestliže stojíte před…

Supermodelka a krabice Brillo

Supermodelka a krabice Brillo

Jak je možné, že se vosková figurína bývalé supermodelky prodala bezmála za dva a půl milionu dolarů? Jak se mění postavení aukčních síní a galerií v době pokračující…