Jak číst současné umění | Kniha Zlín

Menu
nakladatelství světových autorů
aktuální literární trendy
  • Senzační sbírka doktora Proktora
  • Poustevník
  • Sobí hora
  • Kryptoportál
  • Sen letící želvy
  • Než natáhnu brka

Jak číst současné umění

Cena:
499 Kč
Dostupnost:
skladem
ISBN:
978-80-7473-620-9
Překlad:
Lucie Simerová a Milan Guštar
Datum vydání:
04. 12. 2017
Žánr:
Počet stran / vazba:
392 / brožovaná
  • Popis
  • Úryvek
  • Recenze
  • Dotaz ke knize
  • Články

Popis: Jak číst současné umění

Umění 21. století zblízka

Tvorba dnešních umělců je provokativní, složitá a nezřídka vyvolává rozpačité reakce. Jak číst současné umění může čtenářům posloužit jako vodítko, pokud chtějí porozumět a vychutnat si ohromné množství rozmanitých děl vystavených v muzeích a galeriích po celém světě. Soubor v abecedním řazení podle příjmení autorů představuje více než dvě stovky děl – fotografií, instalací, soch, maleb, videí a performancí – vytvořených žijícími umělci v průběhu posledních dvou desetiletí. Wilson se zde zabývá tvorbou široké škály současných nejvýznamnějších umělců, mezi jinými Francise Alÿse, dvojice Allora & Calzadilla, Luca Tuymanse a Mariny Abramovićové. Jedná se nejen o umělce, kteří „v současné době patří k nejoslavovanějším, ale také o ty, jimž se dostává uznání jiných umělců a mají významný vliv, aniž se sami stali celebritami.“

...

„Doufám, že kniha bude užitečná jak pro čtenáře pohybující se ve světě umění, tak pro ty, kteří do něj pouze nahlížejí. Bránil jsem se přílišnému zjednodušení a složitým postupům, ale zároveň jsem se snažil vyhnout nesrozumitelné teorii i suché terminologii. Ale jestli se čtenář setká s termíny,
které nezná, doufám, že jej neodradí, ale podnítí jeho zvědavost.“
— Michael Wilson

Úryvek: Jak číst současné umění

Recenze: Jak číst současné umění

Jak číst současné umění

holkamodrookata.blogspot.cz, 18. ledna 2018

Ráda si udržuji dobrý všeobecný přehled a umění je jedním z oborů, které mě vždy fascinovaly. Jak se v něm ale orientovat? Jak se vyznat v džungli současného uměleckého světa? Na tyto a mnohé další otázky se snaží odpovědět nejnovější publikace z umělecké řady Knihy Zlín, Jak číst současné umění.
Michael Wilson si vzal na sebe opravdu nezáviděníhodný úkol. 21. století je přece jen velký časový úsek a postihnout všechny nuance a charakterizovat všechny umělecké styly a směry je opravdu nevděčný úkol. Pustil se do toho však opravdu důkladně. V knize najdete nejen nejoslavovanější umělce, ale také ty, jimž se dostává uznání od jiných umělců a mají významný vliv na své okolí, aniž by se sami stali celebritami.
"Kritéria úspěchu či neúspěchu současného uměleckého díla jsou v zásadě stejná jako ta uplatňovaná na dílo z kterékoli jiné doby. Klade a vyvolává zajímavé otázky? Jsou jeho materiální, formální a konceptuální složky ve fungující součinnosti? Dochází k účinné interakci s jeho kontextem: Dosahuje toho, čehosi kladlo za cíl dosáhnout?"
V duchu těchto zásad autor vybral víc jak 160 umělců, jejichž život a tvorbu se nám snaží přiblížit. Co stránka, to jiný umělec. Nechybí ani fotky jejich výtvorů, které se dotýkají všech oblastí lidského života. V knize najdete nejrůznější malby, fotografie, architektonické počiny, skulptury, instalace, odkazy na filmy, hudbu i například komiksy. Je to neskutečně pestrá směsice všeho, co současný umělecký svět nabízí.

Hodně děl je opravdu nevšedních a místy přemýšlíte, jestli se jedná ještě o umění nebo nějaký šílený kýč. Najdete zde například provokativní instalace Santiaga Siery, 21 atropometrických modulů vyrobených z lidských výkalů lidmi ze Sulabh International v Indii, videodokumenty umělkyně Andrey Fraserové, která ve si ve svých performacích hraje na průvodkyni nebo prožívá milostný akt. Zarážející je i například dílo Urse Fishera, který šrouby spojil jablko a hrušku, aby tak demonstroval pomíjivost  světa nebo vykopal díru do podlahy muzea, aby tak nabídl zamyšlení nad neustálým a konkurencí živeným cyklem výstavy a přestavby v New Yorku.

Mezi zahraniční umělce se zatoulal dokonce i jeden rodák z Čech. Harun Farocki sice moc jako české jméno nezní, ale narodil se v Novém Jičíně a jeho specializací jsou videoinstalace, ve kterých se zaměřuje na úlohu filmových postupů a technologií v ostraze a propagandě.

Popravdě žádné dílo mě nezaujalo natolik, že bych ho chtěla mít za každou cenu doma. Jednak nemám v bytě tolik prostoru a taky je většina děl natolik extravagantních, že netuším, co by si o mě pomyslela případná návštěva. Přesto mám pár favoritů, kteří mě zaujali, a které by se mi líbili například v nějakém veřejném prostoru.

Nejvíc mě oslovila Oválná čítárna skupiny Los Carpinteros. Tu bych si moc přála mít v knihovně. Zaplněná knihami s pohodlným gaučem uprostřed by byla naprosto dokonalá.

Úžasný je i Ostrov na rakouské řece Mur od Vita Acconciho, který mi svým tvarem připomněl obrácenou šnečí ulitu. Originální stavba spojuje dva břehy řeky a vytváří uprostřed proudu další prostor, který lze využít pro případné další instalace nebo jen pro chvíli odpočinku a relaxaci.

Kniha Jak čís současné umění mi rozšířila obzory, místy šokovala, ale hlavně mi komplexně představila současné umělecké trendy v celé své rozmanitosti a kráse. Určitě se k ní ještě několikrát vrátím. Třeba jen abych si v ní zalistovala, prohlédla obrázky a načerpala inspiraci.
Kdy knihu Jak číst současné umění rozhodně číst
  • máte rádi všeobecný přehled
  • jste zvídaví
  • zajímáte se o umělecké směry a trendy
Kdy knihu Jak číst současné umění rozhodně nečíst
  • umění a umělce považujete za naprosto zbytečnou věc
  • strávit odpoledne v galerii je pro vás trest
  • nesnášíte změnu

Zdroj: http://holkamodrookata.blogspot.cz/2018/01/jak-cist-soucasne-umeni.html

Umění v knize a jak ho číst

fremy.cz, 3. ledna 2018, autor: Jakub Vaněk

Proč jsem si objednal knihu Jak číst současné umění?
Prostě proto. Když navštívím výstavu moderního umění mnohokrát mě překvapí vynalézavost, nekonečná představivost autorů. Někteří tuto cestu předem odmítají a nepochopí, do galerie nepřijdou. Jenže já si chci alespoň na věc udělat vlastní názor. A tady v knížce, která oproti beletrii nebo skriptům působí spíše jako katalog, je autorů více než dost. Téměř 400 stránek se stovkami umělců přes obrazy, fotografie až k sochám a instalacím. Jednoduché dvojstrany s ukázkou jejich prací. Příkladně i s popisem jak to bylo myšleno. Alespoň občas, protože podobné teze a odstavce vídám v galeriích na letáčcích a stejně nejsem moudrý z toho co umělec zamýšlel.

Myslím, že je dobré mít takovou knihu ve své sbírce. Mít možnost nahlédnout do rejstříku a zorientovat se ve výběru umění 21. století. Prolistujte si tímto katalogem a schválně mi napište, který autor vám chybí. Sám jsem si tam našel Ryoji Ikeda, japonského audio-vizuálního umělce, jehož projekt test pattern [n°7] jsem si nenechal ujít během roku Plzeň 2015. Jeho práci jsem už částečně znal, ale mnoho dalších bylo překvapením. Určitě nesedne každá stránka všem. Nahlédni do úryvku pomůcky Jak číst současné umění na webu Kniha Zlín.

Bratr si zase na Vánoce přál knihu s fotografy. Nejspíše je The Great Life Photographers ceněná a uznávaná kniha sbírek spolupracovníků magazínu Life. Evokovalo to ve mě známé logo v názvu, přesto jsem si podruhé při googlování nemohl na ten název vzpomenout. Celý text je v angličtině. Opět je zde mnoho fotografií a jen lehce popisků. Na mé znalosti naprosto neznámé tváře za fotografickou čočkou. Ale listuje se v ní moc krásně.

Ať už si vyberete první nebo druhou knihu, pokaždé vám otevře nové obzory. Představí další pohled na věc, kterou jste už považovali za samozřejmou. Děkuji Albatros Media za objevení cesty k současnému umění a zaslání knihy.

Zdroj: http://fremy.cz/8232-umeni-v-knize-a-jak-ho-cist

Umenie 21. storočia zblízka

medziknihami.dennikn.sk, 27. února 2018, autor: Ján Blažovský

Orientovať sa v súčasnom umení pôsobí ako oxymoron, kniha Jak číst současné umění preto znamenite poslúži každému, kto má pocit, že stratil prehľad a schopnosť porozumieť občas zmätenému a divokému svetu umeleckých prúdov, autorov a ich diel. Umenie pripomína jazdu na kolotoči: možno z neho dostať aj závrat, ale určite na tú jazdu nezabudneme.

Celá kniha Michaela Wilsona s podtitulom Umění 21. století zblízka je dôkazom, aké rozmanité je umenie posledných dvoch dekád. A to vo všetkých smeroch. Popri výtvarnom umení tu nájdeme azda všetky ostatné vizuálne formy prejavu: fotografie, od krátkometrážnych po celovečerné filmy, performancie, inštalácie, sochy a rôzne priestorové objekty, zastúpené sú hudobné médiá a ich variácie až na hranici ľudského vnímania. Umelecké aktivity nesú pritom častokrát aj ideologický náboj. Nezriedka pôsobia kontroverzne, vyvolávajú diskusie až konflikty. Nechýbajú ani prvoplánové provokácie, na druhej strane sú tu prítomné aj diela vyprázdnené od spoločenských kontextov. Existujú akoby samé pre seba, sú skôr zdrojom introspekcie a stiahnutia do vlastného vnútra. Viacerým dielam nechýba ani humor, napr. hneď na obálke knihy je výtvarník Nick Cave a jeho zvláštne groteskné farebné obleky.

Umelci sa značne líšia aj vo využívaní zdrojov a v nákladnosti svojich diel. Wilson síce nekonkretizuje čiastky vynaložené pri ich vzniku, je však zrejmé, že rozpočty sa značne líšia, o čom svedčí častokrát aj samotná forma. Od pôsobivo megalomanských mnohovrstevných projektov Matthewa Barneyho (viď fotografia z cyklu Cremaster vyššie) po relatívne jednoduché, ale o to hlbšie diela Johna Lathama nachádzame rozsiahlu škálu prostriedkov vynaložených na vyjadrenie emócií a myšlienok. V knihe nenájdeme žiadne senzačné informácie o cenách diel ani zákulisné príbehy. Autor sa zameriava na estetiku, vzájomnú nadväznosť a kontext v rámci umenia a na jeho spoločenské presahy.

Michael Wilson použil viacero kľúčov na zostavenie tejto rozsiahlej encyklopédie zahrňujúcej početné desiatky umelcov. Rovnako ako v iných oblastiach života, aj umenie má svoje „superhviezdy“, ale ak sú v knihe, tak nie kvôli svojmu statusu a bohatstvu, ale kvôli schopnosti premeniť vnímanie umeleckých prostriedkov verejnosťou alebo manipulovaním médií ako je to v prípade Damiena Hirsta. Oproti tomu existujú umelci, ktorých diela zásadne ovplyvnili iných autorov a ich pôsobenie malo taký formatívny dosah, že boli tiež vybraní ako súčasť publikácie. Autor sa ocitol v nezávideniahodnej situácii: musel prehodnocovať nielen autorov, ale aj váhu ich diela a rozlíšiť, ktorí z nich sú skôr módou a ich výtvory pominuteľné a ktorých diela pretrvajú vo svete neustálych zmien. Wilsonov výber je excelentný.

Ďalším prvkom určujúcim výber bolo prekračovanie žánrov. Mnohí umelci pôsobia na hranici medzi virtuálnym a fyzickým svetom, iní hľadajú vyjadrenie na rôznej úrovni internetových priestorov. Svoje miesto si našli aj tí, ktorí kombinujú médiá ako film, knihy, komiks, street art, graffiti, hudba, resp. zvuky. Hoci drvivá väčšina predkladaných umelcov vystupuje verejne pod svojím menom, nájdeme tu aj kolektívne projekty, napr. subverzívne 0100101110101101.org a Jodi. Vo svojich mystifikáciách si kladú za cieľ vyvolať silné emócie: strach, nenávisť, zdesenie, hnev, smiech. Niektoré mená sa budú čitateľom možno skôr spájať s hudbou (napr. Brian Eno, Ryoji Ikeda), o to zaujímavejšie však pôsobia ich presahy s prevažne multimediálnou formou. Kniha Jak číst současné umění patrí medzi tie tituly, ktorých význam sa dá oceniť už od prvých stránok a je zrejmé, že ešte dlho bude významných sprievodcom pre mnohých súčasných aj budúcich priaznivcov umenia.

Michael Wilson: Jak číst současné umění. Umění 21. století zblízka
Preklad: Lucie Simerová a Milan Guštar
Kniha Zlín 2017
392 strán

Zdroj

Jak číst současné umění? Poradí stejnojmenná kniha od nakladatelství Albatros

kulturio.cz, 3. dubna 2018

Kniha Jak číst současné umění s podtitulem Umění 21. století zblízka vás provede díly současných umělců a podá jednoznačný výklad tak, aby mu rozuměli nejen ti, kteří se v oblasti umění pohybují jako ryba ve vodě, ale i ti, kteří současnému umění ani za mák nerozumí.

Dávno pryč jsou doby Rembrandtovy a zátiší holandských malířů, impresionistické krajinky a dokonce i Warholův líbivý pop-art. Se současným uměním si mnozí spojí směr konceptualismu, který s obrazy či sochami starých mistrů má pramálo společného. Dnešní umění je provokativní, ale také matoucí, složitě čitelné a nezřídka v laických milovnících umění vyvolává otázku, co tím autor vlastně chtěl říci. Po dvou světových válkách, technologickém rozmachu a úpadku lidstva do tenat konzumerismu se díla současných umělců věnují kontroverzním společenským tématům, smrti, ekologii. Sdělení a poselství díla však nebývá na první pohled zřejmé.

Proto vznikla kniha Michaela Wilsona Jak číst současné umění. Ten se na čtyř stech stranách věnuje dílům téměř dvou stovek umělců, kteří jsou v knize seřazeni podle abecedy. Mezi analyzovanými díly najdeme především instalace, performance a videonahrávky, čímž si čtenář i dobře uvědomí, jak moc se umění proměnilo.

Také může srovnávat – vedle videa Andrey Fraserové, které dokumentuje její sexuální styk na hotelovém pokoji s nejmenovaným sběratelem, jenž za svou účast na tomto „díle“ zaplatil 20 000 dolarů, vypadá kdysi tolik diskutovaný Hirstův žralok ve formaldehydu jako jednoznačné umělecké dílo. Jak vidět, hranice se neustále posouvají.

Kniha je objemná a určitě se nejedná o odpočinkové čtení na víkend. Je nabitá informacemi a samozřejmě i fotografiemi děl uveřejněných umělců. V případě, že se jedná o videa či instalace, čeká vás i nějaké to dohledávání na internetu, zajímá-li vás uvedené dílo v celé své kráse. Naneštěstí ne vše je však dostupné, takže leckdy se budete muset spolehnout jen na svou fantazii a informace v knize.

Zvláštně působí řazení dle abecedy podle jmen umělců, na druhou stranu zařazení dle směru, které by mi osobně dávalo větší smysl, je u současného umění asi neproveditelné. Autory mnohdy nelze nikam zařadit a pokud už lze o nějakém stylu možné hovořit, hned se vynoří několik těch, kteří se vůči němu vymezují, ohrazují a odmítají jakékoli zařazení do škatulek. I to v dnešní době milovníkům umění ztěžuje jeho čitelnost. Abecední řazení je tak jediné možné, byť ne úplně ideální.

I přes výše uvedené výtky je však kniha Jak číst umění téměř dokonalou sondou do umění 21. století a čtenáři tak pomůže se aspoň trochu zorientovat a snad i pochopit umělcovy pohnutky k vytvoření něčeho, co běžný člověk za umění nepovažuje.

Zdroj

Dotaz k produktu Jak číst současné umění

Pole označená * jsou povinná.

Jméno:
Telefon:
E-mail:povinné *
Číslo "10" slovy:povinné *
Váš dotaz:povinné *
 
  Informace o ochraně osobních údajů
 

Dále doporučujeme

Mistrovské dílo náhody. Ars vitae & vice versa

Mistrovské dílo náhody. Ars vitae & vice versa

Kniha představuje soubor deseti samostatných esejů, v nichž se Michael Kimmelman, americkýteoretik a kritik umění, zamýšlí nad rolí umění v lidském životě, a to nejen z perspektivy…

Sbírání umění: vášeň, investice a mnohem víc

Sbírání umění: vášeň, investice a mnohem víc

Konzultanti v otázkách umění Thea Westreichová Wagnerová a Ethan Wagner s využitím svých rozsáhlých zkušeností, které nasbírali za léta spolupráce se sběrateli a uměleckými…

B jako Bauhaus

B jako Bauhaus

Každý den používáme předměty a pojmy, které nám připadají tak samozřejmé, že o jejich podstatě a vzniku vůbec neuvažujeme. Jezdíme auty, sedíme na židlích, píšeme na…

Supermodelka a krabice Brillo

Supermodelka a krabice Brillo

Jak je možné, že se vosková figurína bývalé supermodelky prodala bezmála za dva a půl milionu dolarů? Jak se mění postavení aukčních síní a galerií v době pokračující…

Tento web používá pro svoji funkčnost, analýzu návštěvnosti a nástroje marketingu soubory cookies. Zobrazit detaily