449 Kč
978-80-7473-560-8
04. 09. 2017
Žánr:
311 / brožovaná

Popis: Because of Fashion

Because of Fashion představuje na 280 inspirativních osobností a influencerů ze světa módy, kultury, sportu, umění i médií. Karolína Kůrková, Jakub Polanka, Andrea Běhounková, Vladimír 518, Emma Smetana, Pasta Oner, Jana Plodková, Denisa Rosolová, Barbora Nesvadbová, Lukáš Hejlík, Teri Blitzen, Tomáš Třeštík – jde jen o malý zlomek osobností zastoupených v knize fotografií a citátem či mottem souvisejícím s jejich osobitým vztahem k módě.

Unikátní fotografická publikace Because of Fashion však není pouhým souborem fotek a citátu. A není ani sbírkou celebrit. Je to kniha těch, kteří svým stylem ovlivňují ostatní a styl sami vytváří. Fotografické části předchází část textová, v níž se autor dotýká především fenoménu módy a definuje také styl Čechů. Kuba Feranec se v knize módou zabývá i v teoretické rovině. K tomu si přizval na pomoc Michala Vaníčka, který se dlouhodobě zabývá českým uměním a architekturou 19. a 20. století, teorií a historií módy a designu.

Český street style očima Kuby Ferance vybízí k zamyšlení, inspiraci, motivaci i vhledu do současné české mody.

Úryvek: Because of Fashion

Recenze: Because of Fashion

Feranec, Kuba: Because of Fashion

iLiteratura.cz, 22. prosince 2018, autorka: Martina Siwek Macáková

Nebohé ponožky v sandálech a outdoorové oblečení nošené ve městě zde utrží další pohlavek od módní policie, ale to zdaleka není to hlavní. Kniha plná fotografií a bonmotů o módě nabízí hravost, vášeň a módu. Nic méně, nic více.

Památníček street style fotografa
Kuba Feranec
: Because of Fashion. Kniha Zlín, Zlín, 2017, 320 s.

Možná máte ještě někde schovaný sešit, do kterého vám kamarádi v dětství nakreslili obrázek nebo napsali básničku či věnování. Na podobném principu vznikla kniha Because of Fashion street style fotografa, produkčního a milovníka módy Kuby Ferance. V roce 2015 si koupil bloček a začal do něj od přátel z módního světa sbírat věty, které se módy nějak týkají. Později doplnil obrazovou stránku – vytvořil street style fotografie těchto osobností. Nefotil je náhodně na ulici, přijel za nimi na místa, které pro ně něco znamenají, a v oblečení, jež si sami vybrali.

První větu do bloku Ferancovi napsala Iva Burkertová, zakladatelka značky Odivi: „Life is too short to live just one story!“ Knížka je však uspořádána abecedně, takže začíná Denisou Adolfovou, designérkou specializující se na kabelky. Celkem se nám představí dvě stě osmdesát lidí, kteří pracují v módním odvětví jako designéři, stylisti, návrháři, vizážisti, modelové nebo o módě píší do časopisů či blogů. A pak i tací, kteří svým stylem veřejnost nebo určitou subkulturu chtě nechtě ovlivňují. Ačkoli autor podtrhuje, že nevytvářel knihu celebrit, nepopiratelně v ní mají nezastupitelné místo. Mezi modely a dalšími autory aforismů, vzkazů či poznámek na okraj jsou herci, zpěváci, muzikanti, výtvarníci, sportovci, fotografové, DJové, tatéři. Feranec se s většinou z nich zná, jistá míra subjektivnosti tak sice příval zdůrazňované různorodosti a výjimečnosti zjemňuje, ovšem odér elitářství z výsledné směsi zcela nevyvanul.

Od jednoho exempláře
Na rozdíl od trilogie Kmeny o vizuálním stylu českých subkultur, k jejímž autorům patří i rapper a multimediální umělec Vladimír 518 (v přítomné knize taktéž zařazený), chce Kuba Feranec skrze jednotlivce zachytit většinovou módu. Jeho fotografie zachycují lidi různých stylů, vrstev a složek společnosti, a mohou tudíž posloužit jako obraz naší doby.

O pojmenování hlubšího rozměru čili jakýsi o teoretický backround takového projektu autor knihy požádal v interview historika umění, kritika a teoretika módy Michala Vaníčka. Otázky jsou vedeny tak, aby pokryly velké množství témat, aby obsáhly vše, co autor chce slyšet – a co pak nedokáže rozumně proškrtat. Jsou tu zmíněny české zvláštnosti, jako je důraz na účelnost oděvu, což se projevuje zálibou v nošení outdorového oblečení do města (a ano, též proslulými ponožkami v sandálech), nedostatek zavedené módní kritiky či neuspokojivé zázemí pro módní tvůrce; designéry v tomto ohledu Vaníček srovnává s pedagogů v našem školství. Zabrousí ale též k obecnějším tématům, například vlivu takzvané fast fashion na současnou módu, a načrtává myšlenky německého kritika, sociologa a filozofa Georga Simmela o pocitu závisti při oblékání.

Bez náhrdelníku nevycházím
Zápisky uvedené v Because of Fashioin jsou někdy vtipné („Bradkou charisma nedohoníš,“ utrousil módní návrhář Jan Černý), jindy zařazení kolegové z branže využívají prostor spíše jako reklamu na svou práci, například Bára Bucharová, autorka značky Buchy zaměřené na náhrdelníky, má potřebu sdělit: „Bez náhrdelníku z domu nevyjdu.“ Některé věty by se daly tesat, a nejen pro svou délku: „Moc je málo“ (módní návrhář Michael Kováčik) nebo „Odcházíš s vlnou a jsi moře“ (Pavlína Louženská, bývalá marketingová ředitelka Zootu). A jiné jsou spíchnuty na míru jednoho člověka bez snahy o přesah: „Nejradši mám kostkovanou košili a manšestráky. Obyčejný retro.“ Kavárník Ondřej Kobza. A text vesměs ladí s obrazem, tedy se zvoleným oblečením.

V knize s anglickým názvem Because of Fashion se objevuje více jazyků – čeština, angličtina a slovenština. Převažuje čeština, výroky jsou ponechány v jazyce, který osobnost zvolila, ale pracovní zařazení jsou pro změnu uvedena výhradně v angličtině. Z majitele kavárny je cafe owner ze zpěváka singer. Nutno uznat, že u některých by se český ekvivalent hledal hůře a že anglická pojmenování jsou „in“ a hodí se životopisu: určitě zní lépe „floor manager“ než uklízečka. Ovšem když už angličtina, očekávala bych i překlad rozhovoru, zvolená koncepce vyznívá minimálně podivně.

Knihou se dobře listuje; čtenáře může pobavit i inspirovat. Milovníci módní policie v ní naleznou vděčný materiál pro hodnocení. Co se myslím opravdu daří čtenáři předat, je hravost spjatá s oblékáním, která se vine textem i fotografiemi. A hlavně autorova vášeň pro módu.

Because of Fashion

medziknihami.dennikn.sk, 19. listopadu 2017, autor: Ján Blažovský

Móda patrí k dobre viditeľným javom kultúry a svoju pozornosť jej venujú významní teoretici spoločenských vied. Viac alebo menej sa týka každodennosti značnej časti populácie, a hoci si to na prvý pohľad ľudia ani nemusia uvedomovať, ich vkus alebo nevkus často vyplýva z kontextu doby, v ktorej žijú a hodnôt, ktoré vyznávajú. Pri hlbšom pohľade na módu sa odkrývajú nečakané súvislosti.

Český fotograf Kuba Feranec vytvoril zaujímavý koncept knihy o street style móde. Profesionálny život venoval fotografovaniu v módnych a lifestyleových časopisoch a podľa jeho vlastných slov z úvodných stránok je aj zberateľom krátkych výrokov o móde. Vo vizuálne pôsobivej publikácii Because of Fashion sa rozhodol, „že každá stránka bude věnovaná jedné osobnosti a bude na ní mnou pořízená street style fotografie s větou, kterou mi ona osobnost napsala“.

Knihu výborne uvádza rozhovor s historikom umenia a teoretikom módy Michalom Vaníčkom. Fotky sa dajú pozerať a neustále listovať, ale prečítaním rozhovoru získavajú nový rozmer: odkrýva sa nám historický kontext, kultúrne špecifiká, regionálne charakteristiky a socioekonomická podmienenosť módy. Tak ako každý aktuálny fenomén, aj móda úzko súvisí s mediálnou propagáciou a tvorí značnú časť obsahu sociálnych médií: Facebook, Instagram a blogy sú svetom patriacim vizuálnej reprezentácii módnych nadšencov a šíriteľov trendov a práve mnohí z odfotených ľudí sú známi práve zo sociálnych médií.

Niekoľko stoviek fotografií, pričom na každej fotke je jeden človek, ukazuje street style módu z veľmi rôznorodých perspektív, vždy je však dôležitá osobnosť. Tak ako v oblasti ideí hovoríme o názorových vodcoch, tak aj v móde existuje významný zdroj inšpirácií alebo aj kopírovania. Poznáme ich pod pojmom so širším presahom: influenceri. Dominantným priestorom sú pre nich vyššie spomínané sociálne médiá a ich vplyv je založený na oslovovaní digitálnych domorodcov: generácií, pre ktoré sú technológie prirodzenou súčasťou života, je pre nich zrozumiteľnejšia vizualita ako text a ktoré trávia vo virtuálnom svete hodiny denne.

Móda je do určitej miery symbolizáciou statusu, prejavuje sa v nej prináležitosť k určitej subkultúre, spoločenskej vrstve, vyžaduje financie, ale nie je to nevyhnutne vysoký príjem (vzhľadom k rozšírenému trendu kupovania v secondhandoch), vyjadruje prestíž v oblasti vkusu a originality. Na jednotlivých výrokoch influencerov z knihy vidíme, aké je pre nich dôležité zachytiť módou jedinečnosť, individualitu, sebanaplnenie a nevyhýbajú sa ani akejsi filozofii života premietnutej do obliekania. Nechýba ani irónia, vtip a odľahčené poukázanie na posadnutosť módou. Because of Fashion určite zaujme každého, kto sa zaujíma o aktuálne trendy v kultúre a keď raz bude street style minulosťou, bude táto publikácia dôležitým svedectvom o svojej dobe.

Dotaz k produktu Because of Fashion

Supermodelka a krabice Brillo

Supermodelka a krabice Brillo