Petrovy mozaiky | Kniha Zlín

Menu
nakladatelství světových autorů
aktuální literární trendy
  • Letní slevy
  • Pouze pro VIP soutěž
  • Faktor Churchill
  • Touhy Džendeho Džongy

Petrovy mozaiky

Cena:
179 Kč  152 Kč
Autor:
Dostupnost:
skladem
ISBN:
978-80-7473-074-0
Datum vydání:
24. 09. 2013
Počet stran / vazba:
vázaná
4.00 / 1
ks

Koupit e-knihu(Doporučená cena: 109 Kč)Přehled všech prodejců a našich e-knih

Palmknihy Kosmas eReading Martinus.cz RájKnih.cz iBookstore 

  • Popis
  • Úryvek
  • Recenze
  • Dotaz ke knize

Popis: Petrovy mozaiky

Láska na druhou?

Román s tajemstvím. Příběh o zrodu milostného vztahu a zároveň napínavé, téměř detektivní pátrání po stopách vášně a smrti. Konec dvacátého století. Žena a muž. Oba přesáhli třicítku, mají své rodiny, odlišné životy a seznámí je náhoda. S objevem těla mrtvé stařeny narazí na záhadnou historii nenaplněné lásky. Podaří se jim odhalit, co skrývá dávno uplynulý čas? Dějem se proplétá osud zmizelých vzácných mozaik. Mají skutečně magickou moc?

Petrovy mozaiky mohou připomínat osobou vypravěče Grigův román Třetí kaple. Lze vytušit další souvislosti a číst knihu jako „předchozí život“ autorovy prvotiny?

Úryvek: Petrovy mozaiky

Recenze: Petrovy mozaiky

Tajemný stín minulosti

Vašeliteratura.cz, 13. února 2014, autor: Jiří Lojín

Minulost v sobě skýtá nepřeberné množství tajemství, která mohou provokovat lidskou fantazii a inspirovat k domýšlení, co vše by mohlo za nimi stát. Nejmarkantněji se tato tendence projevuje v literatuře a filmu, jak o tom svědčí nejen množství, ale i oblíbenost těchto děl. Spekulace o zakódovaných poselstvích našich předků i o zapomenuté moudrosti ztracených národů najdeme v každém knihkupectví doslova hromady. Přestože je literatura i filmy tohoto zaměření především doménou zahraniční produkce, i u nás se vyskytují. Příkladem mohou být Petrovy mozaiky spisovatele píšícího pod pseudonymem Karel C. Grig.

Za jménem Karel C. Grig se skrývá architekt Karel Cvrček, a přestože u spisovatelů není vždy jejich původní nebo současná profese podstatná, v případě autora knihy Petrovy mozaiky to důležité je. Hlavní hrdina Grigova románu pracuje na úřadě na stavebním odboru, což sice není zaměstnání příliš prestižní, ale dokresluje hrdinovu nehrdinskou osobnost. Příběh začíná velmi nenápadně, v Městečku, jak autor místo pro své vyprávění nazval, zemře stará žena, podivínka, které lidé neřeknou jinak než Baronka. Griguv hrdina se náhodou nachomýtne k otevírání jejího bytu a začne mu vrtat hlavou, co vlastně byla Baronka zač. Řetězec podivuhodných náhod pokračuje, objeví se i žena zajímající se o Plichtovu hrobku, místo opředené vzrušujícími legendami o skrytém pokladu. Hlavní hrdina má pro spekulace a amatérská pátrání spoustu času, jeho žena na krátkou dobu odjela a on zůstal sám doma. Než by se věnoval zvelebování domova, jak by si jeho žena představovala, pouští se do pošetilého dobrodružství. Ba co víc, seznamuje se s jinou ženou, čímž se dopouští ještě větší pošetilosti.

Karel C. Grig do své knihy vložil vše potřebné pro napínavý román s tajemnou zápletkou, nic by tedy nemělo bránit tomu, aby jeho kniha byla poutavá a pro čtenáře přitažlivá. Co ovšem upoutá na první pohled, je relativně malý rozsah Grigova textu, neodpovídající šířce naznačené zápletky, slibující velkolepý děj plný tajemných stínů z minulosti. Přestože autorova kniha nepostrádá napětí a spád, nemohu se ubránit dojmu, že hlavní potenciál zápletky zůstal nevyužit. Zkratkovitý způsob vyprávění může sice zabránit retardaci děje, ale nepřispívá srozumitelnosti ani prokreslenosti motivací jednotlivých postav.

Předchozí odstavec by mohl vyvolat dojem, že Petrovy mozaiky jsou špatnou knihou, ale bylo by chybou ji posuzovat pouze z této stránky – z předpokladu, čím by mohla být, kdyby ji autor pojal jinak, například po vzoru Umberta Eca nebo Dana Browna. Ale tak, jako existuje rozdíl mezi severským kriminálním románem a typickou českou detektivkou, cítí čtenář odlišnost komorního pojetí Grigova románu s tajemstvím a obšírného přístupu k podobným tématům světových autorů, o nichž jsem se zmínil.

Román je psán v ich formě jako pseudodeník opatřený pečlivými časovými údaji. Autor zapisuje nejen to, co se objektivně jeho hrdinovi událo, ale i jeho subjektivní úvahy, dokonce i sny. Přesto, jako kdyby existovala zákoutí, do nichž hlavní hrdina nenechává čtenáře nahlédnout, snad se je neodvažuje vyslovit ani sám před sebou. Týkají se především jeho rodícího se vztahu k lékárnici Evě.

Poněkud matoucí je úvodní kapitola knihy, která nemá ke zbytu textu jakýkoliv vztah. Jediným uspokojivým vysvětlením pro její existenci, pokud ho čtenář vůbec vyžaduje, je, že evokuje línou atmosféru typického českého městečka. Zdánlivě jde o obyčejné místo s lidmi, kteří se nezdají ničím pozoruhodní. Ale právě z takového základu vyrůstá neobyčejný příběh. Vychází z představy, že lidé, které denně potkáváme a máme pocit, že je dobře známe, mohou skrývat nějaká tajemství. Splétají se v podivuhodné příběhy, ale postupem doby se ztrácejí – pokud nejsou zachyceny v knihách.

Kniha Petrovy mozaiky nepřináší komplikovaně spletený příběh, přestože je vystavěn na existenci záhadného pokladu, ale pátrání po jeho stopách je přímočaré a neztrácí se v nepodstatných odbočkách. Milovníci košatých románů však mohou právě tyto odbočky postrádat. Autor, vzděláním architekt, by měl určitě čtenáři co nabídnout i v tomto směru. Je však mnoho čtenářů, kteří tyto zmínky odborného charakteru příliš nemilují a považují je za zbytečnou retardaci děje.

PETROVY MOZAIKY

Milena M. Marešová, ČRo 3 Vltava, 13.11.2013, pořad Mozaika

Román s tajemstvím je nepochybně velké spisovatelské lákadlo. V 19. století šlo přímo o fenomén, módní záležitost. Tajnosti pařížské Evžena Suea, následovaly Tajnosti Londýna Paula Févala a zanedlouho také Tajnosti pražské Josefa Svátka. Ostatně, poohlédneme-li se do nedávné literární minulosti, Umberto Eco jistě zaujme nejvyšší patra žánru s románem Pražský hřbitov coby jeho čítankou. Také na obálce knihy Karla C. Griga se dočteme, že jde o román s tajemstvím. Cituji:

„Příběh o zrodu milostného vztahu a zároveň napínavé, téměř detektivní pátrání po stopách vášně a smrti.“

Vypjaté city, nízké pudy, nástrahy a do poslední chvíle gradované napětí. To vše by tu mělo být a také je, navíc zakomponováno do čtivého příběhu, téměř civilního, což v kombinaci s přislíbenými tajnostmi tvoří příjemné napětí.

Petrovy mozaiky jsou pradávné obrazy, které si kdosi kdysi přivezl z Neapole. Jejich původ sahá do biblických dob a někdejší majitel je získal téměř za cenu života. Doprovází je strašidelná pověst a dokonce prý mají souvislost s mysticismem. Nechybí zmínka o madam Blavatské. Ale to je vlastně z nadpřirozených dějů téměř vše. To ostatní se ukazuje být ryze pozemské. Role pro své postavy vybral Karel C. Grig věrohodně. Stavební inženýr pracuje na místním úřadě v Městečku. Z té pozice asistuje při otevření dveří bytu, za nimiž zemřela stará žena. Zároveň doprovází dědičku kdysi vyvlastněného rodu po jejích restitučních nárocích, k nimž patří hrobka s rakvemi jejích předků. Pak je tu přitažlivá magistra farmacie, jeden starý muž a jeden kněz. Inženýr, vypravěč v ich formě, se začne ptát a tím spouští zásadní pátrání tohoto příběhu. Pak už není třeba konstruovat nějakou průhlednou detektivní zápletku. Sice zde také jde o vraždu, o krádež, ale zločiny už vrhají jen ty příslovečné stíny z minulosti. Z té se postupně dozvídáme útržky o životě staré paní a jejích blízkých, o dětech, nevěrách, zradách a ztracených pokladech. Ale to, co nakonec v Grigově knize nejvíc upoutá, není souhra logických postupů k odhalení viníka. Autor totiž píše v náznacích. Vždy jako by nasvítil kus temného místa, přečetl část zprávy nebo prozkoumal zlomek doličného předmětu. Když se čtenář setká s takto fragmentárním textem, zprvu může mít pocit, že autor cosi zapomněl doříct, ale rychle zjistí, že je to záměr využívající toho, co můžeme znát z běžnosti. Něco nás zaujme, odvede, odpoutá naši pozornost, a když se k tomu vracíme, je situace už trochu jiná. Od dalšího nás zase na chvíli odvedou zdánlivě důležitější situace, anebo pocit, že možných řešení je víc než jen jedno. Tak také hrdina začne pátrat po dávných okolnostech, pročítá dopisy, deníky, domýšlí a zjišťuje, co jsou ochotni prozradit pamětníci. K tomu řeší i vlastní současnost; potenciální vztahy, rodinné záležitosti. Ani na konci není souhrn všech objasněných zločinů či podezřelých. Z příběhu vystupujeme, postavy necháváme dalšímu osudu, který vypravěč jen lehce naznačí.

Řekli bychom, že Karel C. Grig věrohodně zachytil variantu reality, ale pravda je, že se mu podařilo k realitě připsat její přitažlivou a přiléhavou literární podobu.

Dotaz k produktu Petrovy mozaiky

Pole označená * jsou povinná.

Jméno:
Telefon:
E-mail:povinné *
Číslo "10" slovy:povinné *
Váš dotaz:povinné *
 
 

Dále doporučujeme

Hadí dcera

Hadí dcera

Bible, Exodus 22,17 Čarodějnici nenecháš naživu. Ve stejnou dobu, kdy jsou v rozvalinách stavby poblíž Prahy objeveny oběti téměř padesát let staré vraždy, se na jachtě plující…

Třetí kaple

Třetí kaple

Kdo si z nás dělá „časovou“ konzervu? Napínavý a mysteriózní příběh ze současnosti, který lze vnímat stejně dobře jako detektivku nebo černý román. Stárnoucí muž a mladá…

Na jeden život až příliš

Na jeden život až příliš

Historie tohoto biografického románu je zasazena do první poloviny 20. století. Hlavní hrdina, voják, legionář a pedagog František Kreps, pochází z ekonomicky zajištěné rodiny…

Cena facky

Cena facky

Příběhy o průběhu a následích kolonizace a komunistické zvůle na vesnici očima pamětníků. Četl jsem ty příběhy jedním dechem. Mnohokrát jsem se přitom ptal (sám sebe), co…