Pád | Kniha Zlín

Menu
nakladatelství světových autorů
aktuální literární trendy
  • Vánoce
  • Zloděj luridia
  • KZNV
  • Důl

Pád

Cena:
389 Kč  331 Kč
Autor:
Dostupnost:
skladem
ISBN:
978-80-7473-114-3
Překlad:
Filip Hanzlík
Datum vydání:
03. 10. 2013
Počet stran / vazba:
vázaná
3.96 / 914
ks

Koupit e-knihu(Doporučená cena: 239 Kč)Přehled všech prodejců a našich e-knih

Palmknihy Kosmas eReading Martinus.cz eBux.cz iBookstore 

  • Popis
  • Úryvek
  • Recenze
  • Dotaz ke knize

Popis: Pád

Rob Dewar se zrovna vrací autem domů, když v rádiu uslyší zprávu o smrti svéhostarého kamaráda a kdysi také horolezeckého partnera Jamieho Matthewsona, známého a úspěšného horolezce, který se zabil při pádu z obávané skalní stěny v severním Walesu. Ačkoli se tito dva muži již několik let neviděli, Rob okamžitě otáčí svůj vůz a spěchá do Walesu, aby nabídl pomoc a útěchu Ruth, vdově po Jamiem. Tahle změna trasy se ukáže být osudovým momentem, který Roba přiměje vydat se na pomyslnou cestu zpět v čase do doby svého mládí, do časů vlastní posedlosti horolezectvím, do dnů, kdy učinil určitá klíčová životní rozhodnutí, která jej nyní začínají pronásledovat. Při pátrání po příčinách Jamieho smrti je náhle nucen čelit desítky let starým a zdánlivě zapomenutým zradám a lžím. Postupně odrývaná tajemství Jamieho života odhalují Robovi palčivou pravdu o osudech jeho matky v době jejího pobytu v Londýně před vypuknutím a v průběhu druhé světové války. Simon Mawer odhaluje ve svém v pořadí pátém románu jednotlivé vrstvy historických dějů propojujících skupinku lidí vzájemně propletených láskou, rivalitou a vášní. Na pozadí jednoho milostného trojúhelníku se nenápadně rozvíjí historie další a zcela nečekané pavučiny vztahů. Čtenář sleduje osudy postav od doby válkou zkoušeného Londýna, přes rozevlátá a náruživým horolezectvím naplněná šedesátá léta, až porozuzlení zasazené do kulis zapadlé vesnice současného Walesu. Simon Mawer originálním a velmi přitažlivým způsobem zpracovává téma nemožnosti úniku před dopady dávných křivd a utrpení. Román Pád byl publikován v roce 2003 a v témže roce za něj Simon Mawer získal prestižní Boardam-Taskerovu cenu za nejlepší knihu s horolezeckou tématikou.

Úryvek: Pád

Recenze: Pád

O horách a lidech

Reflex, autorka: Pavla Horáková

Pád z roku 2003 je v pořadí šestým románem Simona Mawera, jehož u nás proslavily hlavně jeho „brněnské“ knihy Skleněný pokoj a Mendelův trpaslík. Do děje jsme vrženi skutečným pádem: zkušený horolezec Jamie Matthewson umírá poté, co se jednoho jasného větrného dne zřítí při nesmyslně riskantním sólovém výstupu ze skalní stěny ve Walesu, kde shodou okolností před více než třiceti lety s lezením začínal. Když se o jeho smrti dozví jeho někdejší blízký přítel a horolezecký partner Rob Dewar, vydává se za pozůstalou rodinou, aby se zúčastnil pohřbu. Zároveň se coby jeden z vypravěčů knihy vrací do minulosti a pomáhá rozplétat příběh dvou horolezeckých rodin, navzájem spojených tak pevně, jako by k sobě byly připoutány lany.

Po střemhlavém začátku román připomíná spíš pomalé zdolávání lezeckých etap. Pohybujeme se časem a prostorem mezi Walesem v roce 1940 a v současnosti, válečným Londýnem či švýcarskými velehorami v 70. letech. Po oddílech se střídá vševědoucí vypravěč s Robem Dewarem a postupně odkrývají historii přátelství Roba a Jamieho, jež bylo komplikované už od dospívání, jejich společné iniciační zážitky sexuální i horolezecké a pozdější lásky – občas ke stejné ženě. Ambivalence citů mezi Jamiem a Robem a jejich řevnivost, pokud jde o dámy i hory, poukazují na hlubší a temnější vrstvy jejich vztahu. Dozvídáme se i to, co jejich přátelství předcházelo – někdejší kamarádství jejich matek a jejich vztahy s otci chlapců, po většinu života synů nepřítomných.

Milostné i lezecké zážitky se začasté odehrávají v trojúhelnících a jejich dynamika přetrvává dokonce i po smrti některých protagonistů. Dědičné hříchy otců jsou trestány na synech, i když ti si myslí, že se z tradiční morálky vyvazují volnou láskou.

Pád je román plný mezních situací, které si protagonisté nezřídka přivozují sami. Až rouhavě působí nutkavé lezení na skály v době, kdy ve válce umírají lidé, a neméně hříšná je v časech hromadného vraždění dobrovolná interrupce. Ale hrdiny jako by pohánělo puzení ke smrti. Jak jedna z postav poznamenává: „Horolezci si v sobě nesou touhu po smrti. Vzývají smrt. Horolezectví je nejvyšší forma útěku z reality života.“ A tak muži i ženy utíkají do výšek, kde je nicotnost lidského života ve srovnání s věčností horstev obzvlášť patrná.

S otevřenými horizonty a výhledy z vrcholků hor pozoruhodně kontrastuje klaustrofobičnost protiletadlových úkrytů a sutin bombardovaného Londýna, pod nimiž jsou uvězněny zavalené oběti. Horolezecké scény jsou napsány tak sugestivně, že vnímavějšímu čtenáři můžou přivodit závratě. Není divu, že Mawer za knihu v roce 2003 obdržel Boardmanovu a Taskerovu cena za nejlepší knihu s horolezeckou tematikou. Symbolika pádů se prolíná celým románem: vystupují tu padlé ženy i padlí muži, kamení se řítí ze skal, z nebe jsou svrhávány bomby, hroutí se budovy a padají i horolezci.

Simon Mawer, kdysi sám alpinista, napsal sevřený, poctivý a promyšlený román, kterému však na takřka 500 stranách místy schází spád. Když se konečně vydrápete k vrcholu a těšíte se, že se před vámi otevře překvapivý nový pohled, místo velkého finále se dočkáte poněkud předvídatelného rozuzlení, které si nezadá s Cimrmanovým Vichrem z hor („Nejsem tvůj otec, jsem tvůj syn.“ – „Ale nevadí. Hlavně, že jsem konečně poznal pravdu.“)

To však nemění nic na tom, že román o ztracených láskách a prokletých přátelstvích je silným příběhem o smutku z promarněných příležitostí, kdy je pro hrdiny snazší utéct před životem (nebo dokonce ze života) než říct miluji tě.

KNIHA: Pád aneb Simon Mawer počtvrté

Kukatko.cz, 2. února 2014, autorka: Lenka Šimková

Když jsem před nějakou dobou přečetla doslova jedním dechem Skleněný pokoj (román inspirovaný skutečným osudem brněnské vily Tugendhat) britského spisovatele Simona Mawera, říkala jsem si, že od autora už nemůžeme čekat nic lepšího. Českého překladu se však dále dočkaly jeho knihyMendelův trpaslík, Dívka, která spadla z nebe, a nyní přišel na řadu Pád… A za přečtení stojí všechny, ačkoli autor, nebo vlastně spíše vydavatel nasadil prvním přeloženým titulem vysokou laťku. Samozřejmě tím záměrně a oprávněně přitáhl čtenářskou pozornost, která je dalším Mawerovým knihám věnována.

Pád je román o horolezectví, o přátelství, o nebezpečných známostech. Začíná tam, kde by možná jiný skončil, pádem fyzickým. Ze skalní stěny v severním Walesu se zřítí známý a úspěšný horolezec James Matthewson (Jamie) a na místě podlehne mnohačetným zraněním. Zprávu o jeho smrti zaslechne v autorádiu cestou domů jeho kdysi velmi blízký přítel i horolezecký partner Robert Dewar (Rob). V tu chvíli automaticky změní svůj cíl a místo k domovu se vydává za právě ovdovělou Ruth.

Jamieho poslední výstup byl sólový, lezl sám a nejištěn… Byla to ve věku, kdy přesáhl padesátku, a v kombinaci s jednou z velmi nebezpečných horolezeckých tras jasná sebevražda? Nebo snad bláznivé přesvědčení o vlastní nesmrtelnosti? Je to Rob, který se následně vrací ve vyprávění o 40 let zpátky, aby dostal odpověď i na otázky, o nichž ještě v tu chvíli netuší, že by je měl položit.

Hory, skalní stěny, převisy a vášeň jménem horolezectví se táhnou jako červená nit celým příběhem, i když se dostaneme i do jiného prostředí. Jako první se v mládí na laně se světoznámým horolezcem ocitá Robova matka Diana. „To jsem já,“ křičí jeden z povelů horolezecké hantýrky, jenže se píše rok 1940 a její započaté dobrodružství končí ve vřavě válečného Londýna. A dále je tady Jamieho matka Meg, kamarádka Diany, která si později začne říkat Caroline. Jak se osudy této čtveřice časem propletou, přijde čtenáři možná až krkolomné. Střídání a přidávání časových rovin je však velmi promyšlené a na této nucenosti v celku ubírá. Mozaika slepená ze střípků osudů nakonec uspokojivě drží pohromadě.

Co všechno vlastně Jamie a Rob sdílejí, vychází najevo postupně. Nejprve je to zahanbující zážitek jednoho z nich v dětství, potom vášeň k horám, ke stejné ženě a tak by se dalo pokračovat. A nad tím vším ční pyšné hory, které je jednoho dne rozdělí… Nebo je ve skutečnosti rozdělilo něco úplně jiného?

Simon Mawer v závěrečném poděkování píše: „Při ztvárnění horolezeckých scén z druhé poloviny 20. století jsem čerpal z vlastních zážitků a vzpomínek na lepší a horší chvíle s mým někdejším horolezeckým partnerem…“ Pádje tedy román, při kterém autor využívá přesnou znalost specifického prostředí, což činí každé dílo vždy velmi přitažlivým, protože uvěřitelným.

Zvláštní však je, že kniha, román plný dobrodružství a napětí nemá hrdinů. Respektive nakonec vyznívá tak, že hrdinové tu nejsou oni větrem ošlehaní a neohrožení horolezci, zápasící s přírodními živly. Není to ani Ruth, kterou s nimi v určitém okamžiku spojuje mnohem více než jen lezení po horách. Není to ani Guy Matthewson, slavný horolezec, ke kterému vedou některé z rozuzlených dějových smyček. Jsou to totiž osoby, které stojí jakoby v pozadí celého toho běsnění po pravdě. Bystrému čtenáři jistě nezůstane skryto, že to jsou dvě na první pohled nejméně nápadné postavy, které celou dobu nejstatečněji čelí odkrývaným tajemstvím, letitým zradám a lžím…

Pád nebude pravděpodobně tím nejlepším, co od Simona Mawera přečtete, pokud se do jeho knih pustíte. Přesto jsem ho v jedné chvíli vyzdvihla i nad Skleněný pokoj, jenže s odstupem času je zřejmé, že nejde ani tak o pořadí, ale o autorovu schopnost vás pro danou knihu v danou chvíli nadchnout.

Nakladatelství Kniha Zlín chystá pátý Mawerův román – Evangelium podle Jidáše vyjde na podzim letošního roku a zavede čtenáře mezi starověké papyry od Mrtvého moře.

Nepadajú tí, ktorí netúžia po výškach a zostávajú dole

Sme.sk, 12. prosince 2013, autor: Ľubomír Jaško

To, že sú románovými postavami horolezci, ešte neznamená, že hrdinovia si všetky drámy odkrútia zavesení na lane v snehových búrkach tesne pod vrcholom hory. V románe Simona Mawera napriek tomu nie je zdolávanie vrcholov iba presnou metaforou života.

Doterajšia tvorba Simona Mawera ponúka príbehy, ktoré sa (viac ako je bežné) stretajú s reálnou históriou. V Mendelovom trpaslíkovi sa pohral s príbehom vedca, ktorý sa snaží odhaliť príčiny genetickej poruchy. Je vzdialeným príbuzným slávneho genetika Gregora Mendela.

Próza Skleněný pokoj má ústrednú postavu z ríše architektonických skvostov predvojnového Československa. Vila Tugenhat sa v románe mení na javisko šialeného storočia.

Tragédia na úvod

Pred románom Pád (Kniha Zlín 2013) vyšiel v tomto vydavateľstve český preklad románu Dívka, která spadla z nebe, v ktorom Mawer okrem literárnych kvalít ukázal znalosť tajných služieb a francúzskeho hnutia odporu v čase druhej svetovej vojny.

Pri námetoch z kroniky ľudstva hrozí osvetový a didaktický štýl. Úspešný britský prozaik však túto nástrahu s prehľadom zvláda, a tak je autorom atraktívneho čítania.

Ako je to teda s tými horolezcami? Cynik by povedal, že už od začiatku románu tragické. Začína sa smrťou známeho horolezca Jamieho Matthewsona. O jeho páde z obávanej skalnej steny v severnom Walese sa dozvedá starý kamarát Rob Dewar. Bez váhania sa ponáhľa za Ruth, ktorá takto prišla o manžela.

Románový film sa vracia dozadu. V retrospektíve sa objavujú nielen Rob s Jamiem, keď boli chlapcami, ale na scénu prichádzajú aj rodičia, ich vzájomné vzťahy, prepletené osudy, tajomstvá, zrady a dilemy.

Čitateľ sa ocitá spolu s Robovou matkou v bombardovanom Londýne, kde slúži ako pomocná sestra a z trosiek vyťahuje zranených a mŕtvych Londýnčanov. Jamieho otec (a súčasne horolezecká legenda) je pre ňu už iba spomienkou. Spolu s ním liezla do výšok a zdolávala nebezpečné steny.

Generácia Roba a Jamieho objavuje európske končiare iným štýlom. Zo starej dodávky v rannej hmle drzo hľadia na švajčiarsku horu, ktorú chcú pokoriť, a popri tom sa zamotávajú v citoch k jedinej žene.

Miesto zbližovania aj odcudzenia

Hory sú naprieč generáciami vzrušujúcou výzvou i prekliatím, miestom zbližovania aj odcudzenia. Takto to v živote – nielen horolezeckom – chodí. Ak s niekým vyjdeš na horu ako priateľ na život a na smrť, ešte to neznamená, že v rovnakej kvalite vzťahu zlezieš aj dole.

Tí, ktorí zápasia s nebezpečnými stenami, nie sú len adrenalínovými bláznami. Horí v nich iná vášeň, ambícia a nespokojnosť. Bojujú s démonmi, ktorí sa začnú na nich škeriť práve vtedy, keď nepoznajú cestu cez nebezpečný previs nad hlavou. A pád? K tomu nedôjde skôr, ako človek dosiahne domnelé víťazstvo vysoko nad pevnou zemou. Nepadajú tí, ktorí zostávajú v bezpečí dole. Ale nie je toto bezpečie iným názvom pre stagnáciu a životnú prehru?

Kto bude v horolezeckej ságe Simona Mawera hľadať podobenstvo ľudského osudu, nebude mu nič vyčítať. A komu sa páči byť s hrdinami tohto románu zavesený na zdanlivo nezdolateľnej stene, bude ešte spokojnejší.

Simon Mawer: Pád – hory, sex a rocknroll

Sibiřanka diktuje, 4. listopadu 2013, autorka: Marie Grafová Šmehlíková

Nový Mawerův román, Pád, můžete s klidem zařadit na vánoční nákupní seznam i svůj vlastní wishlist. Naoko se sice tváří, že se celý točí kolem horolezectví, ale ve skutečnosti jsou hory jen zatraceně funkční kulisa čtivého příběhu o přátelství, lásce, sexu, podvádění, hledání, ztrácení a taky troše těch drog (protože 70. léta bez drog nejsou 70. léta).

Příběh: Několik milostných trojúhelníků na sobě (ale nejde zdaleka jen o ně)

Pádem se prolínají dvě časové roviny, které se vzájemně odhalují a jedna doplňuje to, na co druhá zapomněla.

Kdesi na přelomu 50. a 60. let, během odtažitého setkání svých matek, se seznámí dva kluci kousek před pubertou. Jamie je krásný, mrštný a charismatický a má všechny předpoklady stát se horolezeckým průkopníkem, stejně jako kdysi jeho otec. Trochu těžkopádný, obyčejný Rob Jamieho zbožňuje a moc by si přál být jako on. O pár let později, po jednom upoceném panickém extempóre za zvuků Rolling Stones, se z Roba a Jamieho stávají horolezečtí parťáci, bližší než Frodo a Sam, Bob a Bobek, Vinnetou a Old Shatterhand. Ale pod povrchem se něco hýbe…

O 20 let dříve, pár měsíců před tím, než se z části Londýna stanou sutiny, obdivuje mladá dívka zkušeného horolezce. Obdivuje ho tak moc, že s ním po 2 nebo 3 dnech skončí v posteli. Well, proč ne, jen kdyby to nebyli zrovna Jamieho otec a Robova matka. A Jamieho matka nebyla její nejlepší kamarádka.

No a mezi tím se leze po horách, souloží, (leze po větších horách), filozofuje, (leze po ještě větších horách) a ilustruje stárnutí dvou nejlepších přátel, kteří nikdy neuměli říct nahlas, že mají problém.

Proč si Pád určitě musíte přečíst

Nikdo neumí psát o sexu tak slušňácky a přirozeně jako Mawer.

Málokdo si umí tak dobře pohrát s emocema.

(Hlavně na konci knížky. Na poslední straně KAŽDÉHO Mawerova románu říkám Fuck! a přeju si, aby to přece… takhle… nebylo… A pak na to pár dnů myslím. Na ně. Na hrdiny románu, kteří přece… takhle… No vždyť víte.)

A prostě, jestli jste to ještě nepochopili, Mawer je boží.

PS: Taky můžu doporučit Skleněný pokoj (nejvíc!) a Dívku, která spadla z nebe.Mendelova trpaslíka mi může koupit nějaký tajný ctitel (Kindle verzi, poslat na sibiranka[at]gmail.com, díky) a Jidášovo evangelium by třeba mohla znovu-vydat Kniha Zlín, ne, mrk mrk?

Pád Simona Mawera

Donnerdelapensee.blogspot.cz, 3. listopadu 2013, autor: Vladimír Vodička

Simon Mawer prodělal pád. Autor Mendelova trpaslíka nebo Skleněného pokoje se ve svém románu z prostředí horolezectví pustil do boje s horami a prohrál ho. Nebývá zvykem v recenzi předesílat hodnocení, ale tentokrát je dobré udělat výjimku, protože jakákoliv snaha pohnout horami je příznačně odsouzena k nezdaru, stejně jako v případě sexu. A když Mawer mezi výstupy do závratných výšin - zdoláváním horských vrcholků a sexem ve svém posledním románu vytváří tak silné paralely, bojuje boj zbytečně, jelikož snaha o to porazit přírodu je nejen pošetilá, ale rovněž zbytečná. Koitus i zdolávání hor je vyčerpávající a ať už se snažíte sebevíce, dříve či později přijde pád. Ať už fyzické vyčerpání povede k nemožnosti zmíněné aktivity vykonávat nebo ke smrti, příroda v obou případech dříve či později vystaví důrazné stop. Sex i hory přetrvají, člověk jako jedinec nikoliv. Mohou dorazit jen další, kteří nás nahradí, ale i ti jednou dojdou vyčerpání. Pád je toho modelovým příkladem. Nerad bych byl špatně pochopen, Pád rozhodně je výborným románem, zřejmě i románem nadčasovým. Je zároveň ale dílem, které se až příliš utápí v milostných vztazích, škodí mu vcelku brzy tušené rozuzlení a skutečnost, že autor si zřejmě natolik oblíbil své postavy, že je v průběhu děje chce dovést k emocionálnímu klimaxu stůj co stůj.

Hlavní postavy jsou pro Mawera v zásadě dvě. Jsou to Jamie Matthewson a Robert Dewar, jejichž vztah je ústředním námětem knihy a dynamem celého příběhu. Pro pochopení tohoto vztahu autor čtenáře zavádí do několika časových rovin v rámci dvou hlavních bloků: Londýn čtyřicátých let dvacátého století a současný Wales. Spouštěčem rozplétání vztahu Jamieho a Roberta, který lze bez nadsázky označit za genealogický, je Jamieho smrt způsobená pádem hned na samém počátku knihy. Právě tato událost je i vstupní branou nejen pro čtenáře, ale rovněž pro Roba, který k poznání dospívá nejen přes vlastní vzpomínky a vztahy, jejichž byl přímým účastníkem, ale také skrze odhalování vazeb dlouho předcházejících jeho narození. Tento prvek, kdy se Rob noří do své vlastní kvazi-rodinné historie a minulosti vztahů a vede jej k pochopení komplikovaného pozadí jeho přátelství s Jamiem, je o to pikantnější, o co postupně Rob zjišťuje, jak původně nevinná, posléze podezřelá až nakonec průzračně jasná je zmiňovaná genealogie jejich vztahu. Vztahu, jehož jakost a intenzitu utváří nejen společné zážitky spojené zpravidla s horolezectvím, ale také vztahy s mnoha ženami a to napříč obdobími a generacemi a to včetně vztahů, do nichž ani jeden z hrdinů neměl možnost přímo zasáhnout. Zde je Mawer až sympaticky deterministický, ale zároveň však snad příliš vytěžuje paralelní motiv horolezectví-sex. Zatímco lze s Robem prožívat jistou bezmoc stran Meg (Caroline), jejíž obětí se stane nebo vůči rozchodu svých rodičů, jemuž neměl sebemenší možnost nijak zabránit a byl mu jen vystaven, naplňování a satisfakci svým hrdinům Mawer celkově odepřít nedokáže a začasté se tak děje prostřednictvím milostných vztahů. Zážitky mezi Robem a Ruth mohou být reprezentativním příkladem. Místy tak Mawer podléhá „vanilla“ líčením a vyústěním, byť jsou tato funkční, někdy jich může být pro čtenáře příliš. Nabízí to otázku, zda by nebylo bývalo vhodnější využívat více příměrů, které autor využívá jen v náznacích. To se týká například smíchu, který občas zafunguje jako pojítko mezi horolezectvím a sexem:

"Pak se Caroline zasmála. Smích je vrcholně nebezpečná věc. Lidé smíchy i umírají. Kdesi jsem četl, že smíchem lze rozpoutat i lavinu. Vedle sexu (a to často nejí jisté) je smích to jediné, co spolu dvě lidské bytosti sdílejí. Caroline se zasmála a já se přidal."

Pokud má tedy Mawerův Pád nějaký výraznější nedostatek, pak je to právě sex a jeho navazování na zdolávání hor a vice versa. Jinak je ale Pád výborným románem a v mnoha ohledech lze Mawerovi přitakat a uznale přikyvovat nad jeho stylem. Velmi jemná popisnost prožitků, úkonů i prostředí, které snadno přimějí k tomu vyhledat si obrazy panoramat dílčích hor, zavzpomínat na vlastní milostná vzplanutí nebo zaposlouchat se do Dylanova „Oxford Town“. Motivace postav jsou pochopitelné a uvěřitelné, i když se z logických důvodů vyvíjejí a komplikují, čtenář za autorem v tempu neztrácí. Mawer má vynikající talent pro líčení záležitostí, které mohou být pro laika až příliš technické a mohly by často odvádět pozornost – od příběhu samotného nebo od konkrétních dějových pasáží a linií. Tam, kde by bylo celkem snadné utopit se v popisu a vysvětlování náročného horolezeckého výstupu, přípravy dílčích propriet od vázání uzlů, přes samotný výstup až třeba po zajišťování, tam je Mawer mistrem, který ze zdánlivě nepřitažlivých popisů nečiní pouze nutnou součást, kterou by čtenáři museli protrpět nebo dokonce přeskočit, ale rovnou nedílný part konkrétního děje. Není to rozhodně popularizace horolezectví, ale spíše příjemná zkratka nerušící probíhající děj. Tyto pasáže patří k tomu nejsilnějšímu, co Mawer může nabídnout, což ukázal jak v případě genetiky a dědičnosti u Mendelova trpaslíka, tak ve Skleněném pokoji, kdy architektonické, technologicky sofistikované aspekty dokázal vysvětlit a popsat tak, aby působily zcela přirozeně a organicky.

Je příznačné, že Simon Mawer pro výstavbu svého románu Pád zvolil paralelu mezi horolezectvím a sexem. Ústy a myslemi svých postav také často tuto linii připomíná a zdůrazňuje. Ať už jde o zdolávání hor nebo milostnou touhu, vrcholu se mu dosáhnout nepodařilo. Ne každý výstup nebo sexuální styk však musí skončit vrcholem, aby na něj bylo možné v dobrém a často vzpomínat. Mawerův Pád je právě takovým případem, vzpomínkou, ke které je důvod se vracet a připomínat si ji.

Mawerova geometrie |kniha|

Evelinsbook.blogspot.cz, 29. října 2013, autorka: Eva Weiserová

Že jsem velký knihol, to je známá věc. Že jsem si kvůli nedostatku místa na knihy pořídila čtečku je další známá věc :-) Na blogu sice recenze na knihy nepíšu (vlastně ani nevím proč???), ale chci to změnit. A tak, když jsem zjistila, že Kniha ZLÍN nabízí reading copies, tak jsem neváhala ani minutku a okamžitě jsem se přihlásila. Nakladatelství nabízelo několik titulů a můj výběr padl na knihu od Simona Mawera s názvem Pád.

Simon Mawer (*1948) je britský autor, který vystudoval zoologii na Oxfordu a poté se několik let živil jako učitel biologie, a to nejen v Anglii, ale i na Kypru či Maltě. Mezi nejvýznamnější díla patří Chiméra (1989), dále Mendelův trpaslík, Skleněný pokoj, Jidášovo evangelium a Pád.

Pro anotaci knihy klikni SEM :-). Simon Mawer originálním a velmi přitažlivým způsobem zpracovává téma nemožnosti úniku před dopady dávných křivd a utrpení. Román Pád byl publikován v roce 2003 a v témže roce za něj Simon Mawer získal prestižní Boardam-Taskerovu cenu za nejlepší knihu s horolezeckou tématikou (zdroj).

Čtečku jsem otevírala s třesoucíma se rukama... Stává se mi to vždycky, už na začátku knihy se mi hlavou honí otázky "Jaká kniha bude?", "Bude se mi líbit?", "Za jak dlouho ji přečtu?" a "Dostane se na moji TOP listinu a budu chtít knihu číst každý rok?"

Už na začátku si člověk říká, jestli ho bude tématika horolezectví bavit, ale není se čeho bát. Ačkoliv to vypadá, že hlavním motivem celé knihy je právě horolezectví, tak opak je pravdou. Hlavním pojítkem mezi horolezectvím a ústředním motivem knihy je společný rys - pád.

Román Pád jsem si přejmenovala na Mawerovu geometrii (která mi mimochodem nikdy nešla :-)), protože čím více stránek "naklikáte", tím více se dostáváte do spletitých milostných trojúhelníků a jiných geometrických tvarů :-) Jeden milostný trojúhelník plný intrik, lásky a vztahů nás posouvá retrospektivně zpět, do doby před druhou světovou válkou. Tenkrát mladá Diana (maminka Roberta) potká na výletě s přáteli známého horolezce Guye, do kterého se na první pohled zamiluje a prožívá jedny z nejkrásnějších chvil. Svou roli v této linii hraje i kamarádka Meg (maminka Jamieho), která si později nechává říkat Caroline.

Další trojúhelník mezilidských vztahů zavádí do období 60. - 70. let. Do období, kdy vznikají pouta, vztahy a křehké vazby mezi Robertem (syn Diany), jeho kamarádem Jamiem (syn Meg) a jeho přítelkyní. Vydávají se spolu do Alp, fascinováni horami. Nezkrotnou přírodou, dalšími a dalšími masivy, které jsou jako droga, který potřebují ke svému životu.

Společným rysem obou trojúhelníků je fakt, že nejen samotné horolezectví, ale především vztahy okolo nich mohou způsobit nepříjemný pád, kdy hrozí daleko větší škody než zlomeniny, které dokáží srůst a zahojit se. Rány na duši přetrvávají déle. Roky. Někdy i celá desetiletí. Moc se mi líbí obrazné přirovnání, kdy hlavní postavy balancují na špičkách na okraji propasti nejen té skutečné, ale zejména té imaginární, duševní.

Kniha mě doslova pohltila, sama jsem se několikrát přistihla při zasněném pohledu z okna trolejbusu a myšlenky se mi komítaly všemi směry. Hlavou se mi honily vzpomínky na mé vlastní pády a kotrmelce, což si myslím, je ta největší pochvala pro knihu jaká může být. Když vás kniha pohltí a vy díky ní začnete přemýšlet i ve své vlastní rovině.

Pasáž, která mě dostala nejvíce:

"... není to tak, že člověk z pocitu štěstí nakonec vyroste? Není štěstí něco, o čem sní jen děti? ...."

- spisovatel: Simon MAWER
- nakladatelství: Kniha Zlín (říjen 2013)
- 480 str.
- cena: 350 kč
- hodnocení: 10/10

Je to tak? Je opravdu štěstí něco z čeho vyrosteme? Jaký na to máte názor vy? A co jste naposledy četly, z čeho jste byly nadšené?

Mawerův Pád je příběhem milostných trojúhelníků

Brabikate.blogspot.cz, 25. října 2013, autorka: Kateřina Brabcová

Britský spisovatel Simon Mawer se v našich končinách proslavil především románem Skleněný pokoj (Kniha Zlín, 2009), který popisuje osud světově proslulé brněnské vily Tugendhat a jejích obyvatel. Nakladatelství Kniha Zlín se po jeho vydání pustilo i do dalších Mawerových knih a letos v říjnu na Velký knižní čtvrtek představilo jeho již pátý román Pád (v originále The Fall, 2003).

Když jsem zjistila, že Kniha Zlín bude nabízet reading copies, přihlásila jsem se. Kniha od Simona Mawera pro mě pokaždé představuje velký čtenářský zážitek, takže i na Pád jsem byla zvědavá. Tentokrát se ovšem jedná o dost rozsáhlé dílo, které čítá skoro 500 stran. U tak dlouhých knih je obzvlášť dobré si dvakrát rozmyslet, jestli do nich investovat svůj čas. Jaký je tedy můj verdikt?

Román Pád je ve své podstatě příběhem dvou milostných trojúhelníků, které se odehrávají v různých úsecích minulého století. Příběh prvního trojúhelníku je zasazený do Velké Británie a začíná obdobím krátce před druhou světovou válkou. Devatenáctiletá Diana na výletě v horách potkává slavného horolezce Guye, který ji začne učit lézt po skalách. Diana horolezectví brzy propadne, ale ukáže se, že lezení není to jediné, co by jí mohlo přivodit nebezpečný pád. Velkou roli v jejím příběhu hraje i její nejlepší přítelkyně Meg, která patří mezi jednu z nejrozporuplnějších postav celého románu.

Beatles, Rolling Stones a hory

Druhý milostný trojúhelník posouvá celý příběh o generaci dál. Diana i Meg mají již dospělé potomky a jejich prostřednictvím proplujete 60. a 70. léty - Dianin syn Robert si bude stříhat vlasy po vzoru Beatles, z gramofonových desek mu budou znít Rolling Stones a později se se svým nejlepším kamarádem (synem Meg) a jeho přítelkyní vydá přes Evropu až do Alp ve stylově pomalovaném hippie minivanu. Stejně tak i tuto mladší generaci začnou fascinovat hory, a to čím vyšší, tím lepší.
"Líbat s otevřenýma očima se považovalo za neslušné. Když je ale měla zavřené, mohla myslet na někoho jiného. Třeba na Johna Lennona."
- Simon Mawer: Pád

Na první pohled se může zdát, že ústředním motivem této knihy jsou hory a horolezectví, jenže při důkladnějším čtení rychle odhalíte, že autor si v celém románu pohrává především s neustále se opakujícím motivem pádu.

Filozofování a vztahy v "kunderovském" stylu

Hrdinové tohoto románu si během života projdou několika pády, ať už je to volný pád zakázaným milostným vztahem, pád vlastních morálních zásad nebo snad samotný fyzický pád při zdolávání nebezpečných horských stěn. Každý z těchto pádů navozuje myšlenku určité fatálnosti a definitivnosti, protože i když se po něm možná budete moci zvednout, vždy se to na vás nějakým způsobem nakonec podepíše.

Simon Mawer nechává své postavy balancovat nad propastí, ať už tou skutečnou nebo symbolickou. Ve svých popisech se soustřeďuje především na smyslovost, z knihy čiší erotické napětí a vývoj vztahů hlavních postav je tím hlavním hnacím motorem. V tomto ohledu miMawerův styl připomíná romány Milana Kundery, které v sobě taktéž snoubí hluboké filozofické myšlenky s výrazně erotickými motivy a charakterovými proměnami postav.

"Ale jsi šťastný?" zeptala se znovu. "Je Rob šťastný?"
Zavrtěl jsem se. Není to tak, že člověk z pocitu štěstí nakonec vyroste? Není štěstí něco, o čem sní jen děti? Neznamená dospělost uvědomění si, že v životě není žádné skutečné štěstí, tedy přinejmenším ne dlouhodobé, trvající a jednoznačné štěstí? "Jak jsem říkal, jsem spokojený."
- Simon Mawer: Pád

Závěrem

Ačkoli tedy fanda do horolezectví nejsem, kniha, která je ho plná, mě přímo pohltila. Knihy Simona Mawera jsou pro mě zkrátka jako dělané. Mawer umí krásně popsat krajinu, atmosféru a celkovou vizuální rovinu díla, aniž by to čtenáře unudilo k smrti (respektive k zaklapnutí knihy), nadto příběh zasadí do zajímavých kulis a především do něho vloží postavy, které ani v nejmenším nejsou černobílé. Jejich psychologii navíc dokáže propracovat do posledního detailu, což románu dodává na dynamice a příběh posouvá dál.

A vlastně i vás samotné tím o nepatrný kousek posune, protože nejedna pasáž knihy vás donutí zauvažovat nad různými pády vašich vlastních životů. Což je právě to, co podle mě dělá z průměrných knih ty jedinečné.

Dotaz k produktu Pád

Pole označená * jsou povinná.

Jméno:
Telefon:
E-mail:povinné *
Číslo "10" slovy:povinné *
Váš dotaz:povinné *
 
 

Dále doporučujeme

Dívka, která spadla z nebe

Dívka, která spadla z nebe (Marian Sutro #1)

Marian Sutro je napůl Angličanka, napůl Francouzka. Ve třetím roce druhé světové války ji mimo jiné právě pro její perfektní znalost francouzštiny naverbuje francouzská sekce…

Skleněný pokoj - nové vydání

Skleněný pokoj - nové vydání

Román inspirovaný skutečným osudem vily Tugendhat, který zaujme od první věty. Na pozadí příběhu jejích majitelů zrcadlí tragédii celého českého národa. Vysoko na kopci nad Brnem…

Dívka, která spadla z nebe (paperback)

Dívka, která spadla z nebe (paperback) (Marian Sutro #1)

Marian Sutro je napůl Angličanka, napůl Francouzka. Ve třetím roce druhé světové války ji mimo jiné právě pro její perfektní znalost francouzštiny naverbuje francouzská sekce…

Skleněný pokoj (paperback)

Skleněný pokoj (paperback)

Román inspirovaný skutečným osudem vily Tugendhat, který zaujme od první věty. Na pozadí příběhu jejích majitelů zrcadlí tragédii celého českého národa. Vysoko na kopci nad Brnem…